6 madvarer, videnskaben fastslår, vil gøre dig yngre at se på
© Unsplash / Tanalee Youngblood

6 madvarer, der vil få dig til at se yngre ud

Videnskaben fastslår, at disse madvarer både kan bremse rynkernes fremkomst, beskytte din hud imod solen og give dig smukt hår

17. marts 2018 af Marie Alkestrup

Hudpleje og daglig brug af creme er essentielt i jagten på en smuk hud, men din kost er mindst lige så vigtig. 

Eksempelvis kan både sukker, kulhydrater og mejeriprodukter have uheldige indvirkninger på din huds udseende, da de nedbryder hudens indhold af kollagen og kan give urenheder.

Heldigvis findes der også madvarer, som har en positiv effekt på din hud og dens aldringsproces – og vi har samlet de seks vigtigste herunder. 

Psst ... Her er madvaren, som giver Victoria Beckham smuk hud

1. Vandmelon

Den saftige vandmelon er spækket med antioxidanter, som forhindrer de frie radikaler i at sætte sig på dine celler og lave celleforandringer. Celleforandringer er med til at ødelægge din huds spændstighed, give rynker, pigmentforandringer og i værste fald hudkræft. 

Ligeledes har vandmelon en antiinflammatorisk effekt, hvilket modvirker urenheder og blussende hud. 

Hvis du ikke er til vandmelon, kan vi også anbefale cantaloupe melon, der indholder et stort udvalg af hudvenlige vitaminer og antioxidanter.

2. Granatæbler

Frugten er lige så smuk, som den er genial for din hud. Granatæblekerner har nemlig et højt indhold af vitamin C – en antioxidant, der kan være med til at bekæmpe de frie radikaler i kroppen, som gerne vil lave ballade i dine celler. 

Desuden har et studie vist, at ekstrakt fra granatæblejuice kan mindske den skadelige effekt fra solens UVB-stråler, og at granatæblerkerner indeholder anthocyaniner, som øger hudens kollagenproduktion. Så selvom frugten kan være drilsk at få fra hinanden, er den bestemt hele arbejdet værd.

3. Peberfrugt

Peberfrugt er en rig kilde på C-vitamin. Dog viser studier, at indholdet af C-vitamin er størst i de modne og farverige peberfrugte, så snack endelig løs af de gule og røde varianter. 

4. Honning

Som den observante læser nok vil bemærke, er honning fuld af sukker, som er et no-go, når vi taler om huden. Men honning indeholder også en masse antibakterielle og antiinflammatoriske egenskaber, som gør, at den søde masse er særligt god, hvis du vel at mærke putter den i ansigtet. 

Lidt honning i teen er også fint, men fordeler du et jævnt lag honning i ansigtet, lader det virke i 20 minutter og skyller af igen, vil du straks kunne se og mærke honningens gode effekt på din hud. 

5. Olivenolie

Denne fede og velsmagende olies indhold af fugtende og antiinflammatoriske egenskaber udretter underværker for huden. 

Et studie viste, at de, der indtog en kost, som indeholdt meget olivenolie, var bedre beskyttet mod solens skadelige stråler end personer, der ikke indtog olivenolie. 

Ligeledes viste et andet studie, at indtagelsen af olivenolie kan forkorte den tid, brandofres sår helede på. Så hæld du bare ekstra olie på salaten i aften.

6. Grønkål

Denne robuste grøntsag er fyldt med C, K, A og B-vitamin, hvilket er fordelagtigt for dit hår, som bliver blankt og smukt, men også i den grad for din hud. 

Endvidere indeholder grønkål mineraler såsom jern, mangan og kalcium. Så vil du være rigtigt god ved din hud i aften, kunne du jo passende lave en salat, hvis hovedingredienser skulle bestå af grønkål, granatæbler og olivenolie som dressing.

Måske er du interesseret i ...

Gør som 24.000 andre

Seneste