7 fødevarer, der faktisk ikke er usunde

Mange vælger kulhydrater og kartofler fra, men vidste du, at begge dele gør dig godt? Vi guider til udskældte fødevarer, der slet ikke er så usunde

Faktatjek © Sex And The City
1 / 8

Faktatjek

Hvis du har et ønske om en sund krop, skal du også satse på en sund kost.

Mens nogle fødevarer og opskrifter er indlysende sunde, såsom grønne smoothies og veggiedeller af bønner, findes der også en række udskældte madvarer, som sagtens kan indgå i en sund kost.

Vi viser dig her syv tilsyneladende usunde fødevarer, der faktisk er gode for dig.

Kartofler © Pexels.com
2 / 8

Kartofler

Der er mange fordele ved ikke at ekskludere kartofler fra sin kost.

Ud over at være en af de fødevarer, der mætter mest, er kartoflen rig på C-vitamin, B-vitamin samt kostfibre. Og så indeholder den ingen fedt.

Peanutbutter © Pexels.com
3 / 8

Peanutbutter

Man kan ikke komme udenom, at peanutbutter er rig på fedt. Men det er de sunde fedtstoffer, som hjælper din krop med at optage vitaminerne fra alle de andre fødevarer, du spiser.

Selvom man måske ikke lige skulle tro det, så ligger peanutbutter også højt på listen over de fødevarer med flest proteiner.

Se hvor meget her, og se samtidig den samlede liste over råvarer med flest proteiner.

Varm kakao © Pexels.com
4 / 8

Varm kakao

Kakao er fyldt med sunde stoffer kaldet polyfenoler, der beskytter dig mod sygdom.

Det gælder derimod ikke for de færdige pulverversioner, så hvis du vil nyde en kop sund varm kakao, skal den laves på ren, usødet kakaopulver.

Popcorn © Pexels.com
5 / 8

Popcorn

Der skal ikke herske tvivl om, at biografernes popcorn ikke gør noget godt for dig og din krop.

Men vælger du derimod en mikroovnsversion med mindre fedt, eller køber majskorn og popper dem i en gryde, så er resultatet en fiberrig og mættende snack.

Kulhydrater © Pexels.com
6 / 8

Kulhydrater

Kulhydrater kan sagtens være en del af dine sunde madvaner, så længe du fokuserer på fuldkorn.

Trods deres dårlige ry, er fuldkornskulhydrater fyldt med gode fibre og næringsstoffer, der holder gang i din fordøjelse, hvilket øger dit immunforsvar, afværger oppustethed, og mindsker risiko for hjertesygdomme, kræft og diabetes.

Ost © Pexels.com
7 / 8

Ost

Daglig indtagelse af mælkeprodukter, ikke mindst ost, hjælper med at sænke dit blodtryk, stabilisere dit blodsukker, holde vægten og kan tilmed forlænge dit liv.

Salatdressing © Pexels.com
8 / 8

Salatdressing

Lav din egen dressing af vegetabilske olier, såsom oliven, solsikke og vindruekerne.

Vegetabilske olier er proppet med sunde fedtstoffer, og derfor hjælper fuldfede dressinger din krop med at optage næringsstoffer fra andre fødevarer, inklusiv de resterende ingredienser i din salat.

Kilder: Health.com, Livestrong.com og Prevention.com.

GÅ IKKE GLIP AF NOGET!