Så gavnlige er dine krydderier for din krop

Vidste du, at gurkemeje kan lindre allergier, og at oregano styrker immunforsvaret? Costumes bidragsyder guider dig her til sunde krydderier

Krydderier og deres gavnlige effekt på vores helbred © Signe Moesby Leth / Amillionmiless.com
1 / 3

Krydderier og deres gavnlige effekt på vores helbred

Krydderier er noget, vi alle kender og bruger i vores madlavning, men de er ikke bare en dejlig måde at tilføre ekstra smag til vores mad – de kan også have en positiv virkning på vores helbred.

Krydderier har i dele af verden været kendt for deres sundhedsfremmende virkning i flere tusinde år. Eksempelvis i Kina og Indien, hvor krydderier længe har været anset som decideret medicin og bliver anvendt til både at forebygge og kurere sygdomme.

Det bedste er, så vidt det er muligt, at bruge de forskellige krydderier friske, i form af krydderurter og rødder, da de indeholder endnu flere af de gode egenskaber end de tørrede, som desværre mister noget af sin kraft under bearbejdningen.

Læs med her, hvor jeg guider til mine fem yndlingskrydderier, der ikke bare smager fantastisk, men også har en gavnlig effekt på vores helbred.

© Signe Moesby Leth / Amillionmiless.com
2 / 3

KANEL Kanel er for mange lig med jul, men vi kan med fordel spise krydderiet hele året, da det har en masse gode egenskaber. Kanel har blandt andet en positiv effekt på regulering af blodsukkeret, er godt for hjertet, kan sænke kolesterol, er godt for fordøjelsen og så kan det hjælpe med at kontrollere sult og cravings.

Man skal dog ikke gå helt amok i kanel, da en for stor daglig mængde af kassiakanel, der er den mest almindelig kanel, kan være dårligt for leveren på grund af dets høje indhold af kumarin. Det anbefales, at man ikke indtager over 1,4 gram dagligt (cirka tre teskefulde) for en voksen person på 70 kilo. Dette er dog ikke et problem, hvis du bruger ægte kanel også kaldet ceylonkanel, der kun indeholder en meget lille mængde kumarin. Ægte kanel vil altid være angivet som sådan, og det forhandles i helsebutikker og en del supermarkeder.

INGEFÆR Ingefær er kendt for sine mange gode egenskaber. Det er blandt andet effektivt mod kvalme og opkast, herunder for eksempel morgenkvalme, tømmermænd eller søsyge, er antiinflammatorisk og hjælper ved smerter i blandt andet muskler, ved menstruation og mildere gigtsmerter. Derudover er ingefær også godt for fordøjelsessystemet og immunforsvaret og kan blandt andet være virksomt mod forkølelser.

Ingefær kan ydermere være med til at forebygge hjertesygdomme, da det er rigt på kalium og magnesium, hvilket er med til at sænke blodtrykket.

Flere studier viser, at ingefær endda muligvis har antikræft-egenskaber, der kan hjælpe med at bremse væksten i kræftceller og tilmed dræbe dem. Derudover virker ingefæren også som kvalmestillende ved kemoterapi.

© Signe Moesby Leth / Amillionmiless.com
3 / 3

GURKEMEJE Gurkemeje er et medlem af ingefærfamilien, og de deler derfor en del af de samme sundhedsfremmende virkninger. En af de vigtigste bestanddele i gurkemeje er curcumin, der også er en af de vigtigste komponenter i karry og er det, der giver den gule farve. Curcumin har en antiinflammatorisk effekt, er en stærk antioxidant og kan lindre allergier. Derudover viser studier, at gurkemeje potentielt kan være med til at forebygge demens og alzheimers og hæmme kræftcellers vækst.

OREGANO Oregano er ikke bare rigt på antioxidanter og K-vitamin, men det har også en bakteriedræbende effekt, styrker immunforsvaret og har en positiv effekt på fordøjelsen. Det er især oreganoolie, der besidder sundhedsfremmende egenskaber, og den antioxidantrige olie er især kendt for sine antibakterielle, antiinflammatoriske og antivirale.

CAYENNEPEBER Cayennepeber er nok især kendt for sin evne til at booste forbrændingen og hjælpe med at holde cravings under kontrol, men det hjælper blandt andet også med at øge blodgennemstrømningen, styrke kredsløbet og lindre gigtsmerter. Det er det aktive stof capsaicin, der sætter gang i forbrændingen, men cayennepeber indeholder også andre vigtige elementer som karotenoider, C-vitamin og E-vitamin.

Signe Moesby Leth blogger til dagligt på Amillionmiless.com, hvor hun deler sin passion for sund og nærende mad, og her på Costume.dk vil hun hver uge friste med lækre og inspirerende opskrifter. Læs mere om Signe her.

Mere om Sundhed? Få Costumes nyhedsbrev