Henrik Vibskov om modeugen, en pølsefabrik og begær

Copenhagen Fashion Week er skudt i gang og bag kulisserne finder man blandt andre Henrik Vibskov. Her fortæller designeren om sine skæve idéer og største udfordringer

© Christian Larsen

Copenhagen Fashion Week har meldt sin ankomst, og en af modeugens mest garvede aktører er designer Henrik Vibskov.

Vi har sat designeren i stævne til en snak om den nye kollektion, SS17, som vises i aften, og det ledsagende sceneshow, der har en stor pølsefabrik som omdrejningspunkt.

Fra Henrik Vibskovs SS17-show, der allerede er blevet vist under Paris Fashion Week

Fra Henrik Vibskovs SS17-show, der allerede er blevet vist under Paris Fashion Week

© Victor Jones

HVOR MEGET DESIGNER DU SELV?

“Jeg er mere eller mindre inde over alt, men har naturligvis hjælp. Alt skal jo igennem mig i sidste ende, men jeg designer selv herrekollektionen, og har assistance på pigekollektionen af Judith Klingenfeld.”

HVEM DESIGNER DU TIL?

“Vi designer til en forholdsvis bred målgruppe, ikke som sådan en bestemt type eller aldersgruppe. Vi har faktisk kunder i alle aldre, de unge, fra min egen generation, og ja også den ældre generation.

De har helt sikkert alle noget til fælles: De har stor interessere for den kreative verden, og helt bestemt et indblik i de ting, vi går og laver. De er involverede og engagerede i vores verden. En kundegruppe, som forstår vores univers, som i mange tilfælde deler de samme værdier, men fokus på design og vores univers.”

DINE KOLLEKTIONER ER KENDTE FOR AT VÆRE KUNSTNERISKE OG MÅSKE ENDDA EKSPERIMENTERENDE. HVOR FÅR DU GENERELT DIN INSPIRATION FRA?

“Det kan være alt fra en gåtur, en snak med bekendte, at færdes i et kreativt miljø, men også når vi laver mange projekter, som genererer idéer, som kan bruges i andre projekter, som for eksempel SS17 er inspireret af.”

Henrik Vibskovs SS17-kulisser, en pølsefabrik

Henrik Vibskovs SS17-kulisser, en pølsefabrik

© Victor Jones

HVAD ER DIN INSPIRATION FOR DIN SS17-KOLLEKTION?

“Kollektionen hedder ‘Salami – The Kitchen of The Non Existing’.

Salami-idéen kom fra et kunstprojektet i Køln i samarbejde med Gallery Ruttkowski 68, hvor vi lavede store vægtæpper med udgangspunkt i charcuterie.

Her fik jeg en morgen idéen til at lave det store pølsebord som vægtæpper. Måske kan vi lave en stor pølsefabrik som omdrejningspunkt for showet. Det genererede idéen til kollektionen!

Den blev så taget videre, vi beskæftigede os med menneskets konstante modstridende valg, som vækker følsomhed, moral og begær – og den seneste sundhedsmæssige trend versus at lade en selv gå til hedonistiske nydelser.”

HVAD ER DET VILDESTE/SVÆRESTE, DU HAR KASTET DIG UD I?

“At være far – så generelt det at guide og opfostre, lære og give fra sig. Det giver sig også til udtryk, når man skal lære fra sig generelt. At være leder af en virksomhed, holde en virksomhed kørende i næsten to årtier, samtidig med at bibeholde gejsten og passionen, og være chef og leder og holder personalet glade, det er en svær balance.

Det er de mange projekter, som sørger for at bibeholde integrationen og passionen, det er jo den, der driver værket.”

ER DU NOGENSINDE NERVØS FOR, HVORDAN DINE KOLLEKTIONER MODTAGES?

“Jeg var mere nervøs, da jeg var lidt yngre, men med alderen har jeg lært at kende mig selv lidt mere, og stole på mine egne valg og finde ro i dem. Men lidt nervøs er man jo altid, det forsvinder nok aldrig.”

HVAD ER SÆRLIGT VED DEN KØBENHAVNSKE MODEUGE?

”København er hjemmebanen og familie og venner er der. Det er jo min base. Jeg glæder mig altid helt enormt til showet i København!”