H&M’s børnetøjsdesigner: “At købe tøj, der ikke bliver brugt, er ikke særligt bæredygtigt – og børn kan jo være meget præcise omkring, hvad de vil gå i”

Er det op til H&M og Lee, skal ungerne hoppe i bløde hættetrøjer, løse jeans og 80’er-inspirerede denimjakker. De to mærker har samarbejdet om en kollektion til børn, og vi må håbe, at ungerne er enige i stilen – for ifølge designeren bag er det vigtigt, at børn selv er med til at bestemme, hvilket tøj de går i.

Se H&M’s nye samarbejde til børn
© H&M

Bløde hættetrøjer med Lees logo på, T-shirts, løse jeans, overalls, strikhuer og denimjakker inspireret af 80’erne og 90’erne. Det er noget af det tøj til børn, der er en del af H&M’s nye samarbejde med det amerikanske denimbrand Lee, der bliver lanceret 28. januar.

“Denim har en fantastisk historie og masser af referencer, der er en fantastisk god kilde til inspiration og så sjovt at gå på opdagelse i – for eksempel streetwear-inspiration fra 90’erne med skater-jeans og løse pasformer på denimjakker og denimbukser fra 80’erne,” siger Sofia Löfstedt, H&M-designeren bag kollektionen til børn, om inspirationen til kollektionen.

Se H&M’s nye samarbejde til børn
© H&M

Frihed til at være sig selv

Kollektionen er det svenske highstreetmærkes hidtil mest bæredygtige denimkollektion, og netop bærdygtighed er vigtigt for H&M, når det gælder børnetøj.

“At designe tøj til børn er givende på mange planer, men det stiller også store krav til os – det er noget, vi tager meget alvorligt. Bæredygtighed er kernen i alt, vi gør, og vi har også meget høje standarder, når det gælder børns sikkerhed. Børn skal være fri til at være dem selv og udtrykke deres følelser og identitet i vores tøj,” siger Sofia Löfsted.

Se H&M’s nye designsamarbejde til børn
© H&M

Tag ungerne med på råd

Og hvad er så Sofia Löfsteds råd til os forældre, når vi køber tøj til ungerne?

“At shoppe med børn – især mindre børn – kan være en udfordring, men jeg tror, at det er en god idé at involvere børnene i, hvad der bliver købt. At købe tøj, der i sidste ende ikke bliver brugt, er ikke særligt bæredygtigt, og børn kan være jo meget præcise omkring, hvad de vil gå i! Mode skal være sjovt, og i sidste ende handler det om kreativitet og at udtrykke sig selv. Mit bedste råd er, at du altid skal give tøj videre til venner eller søskende, når børnene vokser ud af det, eller aflevere det til recycling hos os.”

Find kollektionen på Hm.com fra 28. januar til priser fra 80 kroner. Udover kollektionen til børn består samarbejdet også af en kollektioner til henholdsvis mænd og kvinder.