3 ting du SKAL vide, hvis du vil shoppe klimabevidst

Det kan være svært at gennemskue om et produkt rent faktisk er bæredygtigt eller ej, når man shopper. Hvordan er det produceret, hvad er det lavet af, og er der taget hensyn til både miljø og mennesker? Vi kigger nærmere på de vigtigste begreber, du skal kende og guider dig igennem den grønne klima-jungle.

Clarins-01

Clarins-01

1. Fairtrade eller bæredygtighed - hvad betyder det egentligt?

Begrebet bæredygtighed dækker over meget og kan bruges i mange sammenhænge. Derfor kan det også være svært at gennemskue som forbruger, om det, man køber, egentligt er bæredygtigt.
Bæredygtige elementer kan for eksempel forekomme i produktionen af dit skønhedsprodukt eller i dele eller hele forsyningskæden.

Her er et godt tip at kigge efter mærkningsordninger på produktet eller at læse indholdsdeklarationen og undersøge, hvad produktet består af, og om der for eksempel er brugt økologiske ingredienser.

En mærkningsordning som Fairtrade hjælper forbrugeren til at gennemskue, om produktet er fremstillet og handlet under ordnede forhold - det vil sige, om de lokale landmænd i udviklingslande, der producerer produktet eller ingredienser hertil, får en fair pris for deres varer.

2. Hvad vil du prioritere som klimabevidst forbruger?

Det er ikke altid nemt at finde produkter, der opfylder alle kriterier, når man gerne vil shoppe klimabevidst. Et godt råd er dog at vælge produkter, der enten er lavet af miljøvenlige materialer eller ingredienser, der er lavet under ordentlige forhold, eller produkter som på den ene eller anden måde er genbrug.

Sidstnævnte kan være svært at realisere, når det kommer til hudpleje og make-up. Her kan du i stedet overveje, om emballagen kan genbruges eller blot sørge for, at den bliver sorteret korrekt, når du er færdig med at bruge produktet.

Derudover kan du tjekke op på, hvilket brand der står bag det hudpleje- eller make-up-produkt, du gerne vil købe, og hvordan de arbejder med deres sociale ansvar.

Nogle virksomheder har diverse initiativer, der støtter op om velgørende formål, som kan være alt fra støtte til pigers uddannelse i udfordrede områder, mad til børn eller støtte til forskning inden for sundhed, som for eksempel ernæring eller specifikke sygdomme.

Det kræver dog ofte lidt research at finde ud af, men på virksomhedernes website vil du med stor sandsynlighed kunne finde information om netop dit favorit-brands mærkesager.

3. Emballagen gør en forskel

Plastik er en klimasynder og bliver stadig brugt i mange ting som eksempelvis beholderen til din dagcreme eller din bodylotion. Men selvom vi ikke helt kan udrydde brugen af plastik, kan vi skrue ned for, hvor meget plastik vi bruger.

Vælg produkter eller brands, der bruger et minimum af plast-emballage eller for eksempel har udskiftet plastik-emballagen med pap eller andre genanvendelige materialer. Husk også selv at sige nej tak til plastikposer, når du shopper. Så hjælper du klimaet på vej.

2021_Beaute_Responsable_V7_EtuisCartons_4_5e_EN.mp4_master1

Fransk beauty med naturen i fokus

Clarins arbejder med naturen og planter som inspiration til udvikling af hudplejeprodukter. I over 65 år har det franske beauty-brand været frontløbere inden for plantebaseret hudpleje. Derfor vægter de økologiske ingredienser, bæredygtig høst og fairtrade-programmer højt i deres arbejde med at udvikle nye produkter - både når det kommer til ingredienser og emballage. Læs mere om Clarins’ grønne initiativer her.