Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

De 3 bæredygtige skønhedsmærker, du skal kende

Myten om, at grønne skønhedsprodukter ikke virker, er i den grad aflivet. Kom tæt på tre mærker, der kæmper for havet, miljøet og din sundhed

Vi har mødt nogle af skønhedsbranchens grønne forkæmpere, der inden for hver deres felt og på hver deres måde forsøger at gøre indholdet på badeværelseshylden lidt mere bæredygtigt.

RAW by Trice Angie Christensen © Trice Angie Christensen
1 / 6

Raaw by Trice

Det var oplevelser på egen hud, der fik Trice Angie Christiansen til at interessere sig for skønhedspleje med naturlige ingredienser. Fem år senere er det, der startede som en hobby, nu en voksende virksomhed, hvor hensyn til miljøet og bæredygtighed er i højsædet – dog ikke uden svære fravalg undervejs.

Hvad var din vej ind i arbejdet med naturlig hudpleje?

“Jeg er allergisk over for penicillin og har derfor altid været optaget af alternative behandlinger. Så da jeg vågnede med et vildt udslæt under øjnene efter at have brugt noget kras makeup, lavede jeg mit eget lille oliemiks hjemme på køkkenbordet. Det kurerede min eksem superhurtigt og gjorde tilmed huden flottere end før. Derfra besluttede jeg mig for, at jeg ikke skulle have noget skadeligt på huden igen.”

Hvorfor vil du råde folk til at bruge naturlig hudpleje?

“Huden er vores største organ, og den er som en stor mund, der spiser alt, hvad du propper på den. Der er meget fokus på livsstil, at dyrke motion og spise økologisk, men der er ikke nok fokus på, at de giftstoffer, du putter på ansigtet, også går ind i din krop. Selvfølgelig skal man have det sjovt og drikke et glas vin, men jeg synes, at man skal forsøge at begrænse de skadelige kemikalier i hverdagen.”

Hvordan fylder hensyn til miljøet i Raaw by Trices produktion?

“Jeg har aldrig villet bruge plastikemballage, men bruger i stedet glas, og vi producerer vores produkter på en fabrik, der bruger solenergi. Jeg vil heller ikke støtte noget, der er sprøjtet, og det hele skal helst være så økologisk som muligt. I dag bruger vi blandt andet vildt høstet tang og økologiske olier. Men alt, som er vildt høstet – for eksempel vores tang fra Frankrig eller vand – kan man ikke kalde økologisk, fordi det ikke stammer fra kontrolleret landbrug, selvom det i princippet er økologisk. Vi har også netop lanceret et refillsystem for vores håndsæbe og creme og skal også til at lancere samme model til de hoteller, der har vores shampoo og balsam.”

Hvad er udfordringen ved at bruge naturlige og økologiske ingredienser?

“Det koster dobbelt så meget at basere hudplejen på naturlige ingredienser. Det er også svært at lave fuldstændigt økologiske cremer og sæber, fordi det er vanskeligt at ramme den rigtige tekstur, når man for eksempel ikke bruger silikone. Det tog lang tid, men det er endelig lykkedes for os.”

Er det svært at holde det bæredygtige fokus med en virksomhed i vækst?

“For nylig fik vi et tilbud om et samarbejde med nogle hoteller i Mexico, hvor vi skulle have haft produkter i 500 værelser. De ville dog have, at det skulle være billigere, hvilket blandt andet ville have betydet en ændring af ingredienserne, og at det skulle komme i plastikbeholdere i stedet for glas. Det kunne vi bare ikke stå inde for og måtte derfor takke nej, selvom det var en stor ordre. At indgå sådan et kompromis var ikke den oprindelige idé med Raaw by Trice.”

Hvad er dit råd til dem, der vil have lidt grønnere skønhedsvaner?

“En god tommelfingeregel er at kigge på ingredienslisten. Er der 60 ingredienser, er det for mig et no-go. Jo færre ingredienser, desto renere, efter min erfaring. For miljøet og havet er det også vigtigt at bruge en naturlig solcreme. Koralrevene bliver ødelagt af badende turister med kemikaliefyldt solcreme på. Det er det rene gift, som siver ud i vandet og skader havliv og skildpadder.”

Hvad er dine personlige grønne favoritter?

“Andrea Rudolphs solcreme og hårkur fra Phyto Haircare – i en periode, hvor jeg tabte meget hår, masserede jeg kuren, som blandt andet indeholder rosmarin og æteriske olier, ind i hovedbunden, og allerede efter tre uger kunne jeg se en masse nye hår komme frem. Og så elsker jeg min egen Blue beauty drops, som både er en olie og serum. Den passer til alle hudtyper fra tør til fedtet.”

bæredygtige skønhedsprodukter
2 / 6
Kirsten Kjær Weis © Kirsten Kjær Weis
3 / 6

Kjær Weis

I arbejdet som makeupartist blev Kirsten Kjær Weis opmærksom på, hvad syntetiske ingredienser i makeup gør ved huden. Hun besluttede sig derfor for at skabe sit eget alternativ, som i dag er en grøn succeshistorie i både Danmark og det store udland.

Hvorfor valgte du at lave makeup og produkter baseret på naturlige og økologiske ingredienser?

“Via mit arbejde som makeupartist gennem mange år kunne jeg se, hvad syntetiske ingredienser i konventionel makeup gør ved huden ved dagligt brug: irriteret hud, tørhed, hud der slår ud, røde og irriterede øjne. Og hvad gør det så ved ens sundhed gennem et helt liv? Der var en underlig accept af, at sådan er det bare med makeup. Jeg kunne ikke finde produkter i den naturlige kategori, hvis egenskaber matchede de konventionelle. Jeg satte mig derfor for, at jeg ville skabe et produkt, der tog det bedste fra begge verdener, og sætte det sammen til en ny kategori. Det skulle være luksuriøst og ikke for helsekostagtigt, og der skulle ikke være nogen kompromiser på hverken ingredienser, kvalitet eller emballage.”

Hvorfor vil du have folk til at bruge økologisk, naturlig makeup?

“Først og fremmest fordi det virker. Og fordi de ingredienser, vi bruger, hverken er skadelige for ens sundhed eller irriterende for huden. Til events laver vi ofte småkager af vores ingredienser for at vise, hvor rene de er. Desuden får man med Kjær Weis hudpleje og makeup i samme produkt, da de ingredienser, vi bruger i vores makeup, er de samme som i hudplejen. Den eneste forskel er, at der til slut i makeupproduktionen kommer en lille smule farve i, men hvis vi havde undladt farven, havde det været hudpleje.”

Hvilke udfordringer er der, når man arbejder med naturlige ingredienser?

“Ingen høst er den samme fra år til år, men produktet må ikke ændre sig. Det kræver en masse fokus på vores produktioner for at sikre, at teksturer og farver ikke ændrer sig. Vi bruger ikke silikone i produkterne, men forbrugerne har vænnet sig til den bløde silikonetekstur i stort set alt, hvad der findes af skønhedsprodukter. At ramme den samme tekstur med naturlige, rå materialer kræver meget arbejde.”

Hvor mener du, at den grønne skønhedsbranche er godt med, og hvor kunne den blive endnu bedre?

“Jeg synes, det er fantastisk, at denne del af branchen har så meget vokseværk, og jeg er overbevist om, at det er kommet for at blive. Kunderne er blevet meget mere bevidste. Det er ikke længere en niche. Det, der er vigtigt nu, er at forklare forbrugerne, hvad de forskellige terminologier betyder: økologisk, naturligt, clean, vegan. Der er mange gråzoner, som opstår med væksten på området, og det kan være superforvirrende at gennemskue som kunde, men der er forskel.”

Er der nogle steder, hvor du har været nødt til at gå på kompromis med dine krav til økologi og naturlige ingredienser?

“Jeg gør alt for at undgå det, men måtte gøre det med vores mascarabørste, der er lavet i silikone, fordi jeg ikke har kunnet finde en børste i bæredygtigt plastik, der virker. Det gør, at silikonedelen skal klippes af, når den skal smides i genbrugsspanden, hvilket gør det mere kompliceret for forbrugeren. Men jeg kunne ikke sende en børste på markedet, der ikke virkede.”

Er der nogle myter i forbindelse med økologisk og naturlig makeup, som du gerne vil aflive?

“At det ikke virker. Sådan var det engang, ikke mere.”

Hvad er dine grønne favoritter?

“Rahuas shampoo og conditioner til mit porøse hår. Vores ansigtsolie, som jeg helt enkelt ikke kan leve uden, og vores foundation. Kombinationen af de to giver den smukkeste hud.”

bæredygtige skønhedsprodukter
4 / 6
Kevin.Murphy © Peter Leo Mcdonald & Rick Kornbluth
5 / 6

Skønhedsbranchen burde bakke hinanden mere op, når det gælder den grønne dagsorden. Det mener Peter Leo McDonald og Rick Kornbluth, henholdsvis Co-founder og Global President hos Kevin.Murphy. Hårplejemærket bruger så mange økologiske ingredienser som muligt og har som de første lanceret emballage i 100 procent genbrugt plastik opsamlet fra alverdens have.

Hvordan kom I på, at jeres emballage skal bestå af genbrugt plastik opsamlet fra havet?

Peter: “Vi blev opmærksomme på initiativet 4ocean, der er startet af to amerikanske surfere, som tog til Bali og blev chokeret over, hvor meget plastik der flød rundt i havet. Det gav dem idéen til at betale de lokale fiskere for at fiske skrald op i stedet for fisk, og ud af det opsamlede plastik lavede de støttearmbånd, som i dag er med til at få projektet til at løbe rundt.”
Rick: “En af vores ansatte hørte om initiativet og spurgte, om vi ikke kunne bruge samme metode. Efter et par beregninger fandt vi ud af, at det ville være lidt under dobbelt så dyrt at bruge genbrugt i stedet for almindeligt plastik. Vi blev enige om, at det var alt for godt til ikke at støtte op om, og nu er de første emballager i 100 procent genbrugt plastik fra vores oceaner ude på hylderne.”

I deler jeres viden om genbrugsplastik med jeres konkurrenter. Hvorfor?

Peter: “Hvis vi er de eneste, der bruger det, vil det i det store hele ikke gøre nogen forskel.”
Rick: “Så sent som i morges blev jeg ringet op af en af vores største konkurrenter, som gerne ville gøre det samme som os, og jeg har netop sat ham i forbindelse med vores samarbejdspartner. Hvis vi som industri samler os, kan vi gøre en forskel. ”

Hvor er skønhedsbranchen stadig bagud i forhold til miljøhensyn?

Peter: “Det er synd, at hele den naturlige og økologiske skønhedsbevægelse kom til at handle om, at: ‘Vi har fem procent mere økologi, end I har’. I stedet for at pege fingre ad hinanden bør vi alle sammen stræbe efter at bruge så mange økologiske ingredienser som muligt, fordi det betyder, at vi samlet støtter et miljøvenligt landbrug.”

Hvad skal jeg som forbruger fokusere mest på, når jeg vælger hårpleje?

Peter: “I princippet bliver produkternes kvalitet ikke påvirket af, om den er baseret på økologiske eller ikke-økologiske ingredienser. Problemet er, at du ved køb af ikke-økologiske ingredienser støtter landbrug, der lader pesticider sive ud i miljøet.”

Hvor har I været nødt til at gå på kompromis?

Rick: “Da jeg første gang mødte Kevin Murphy tilbage i 2017, hvor vi skulle lancere Kevin.Murphy i USA, blev jeg opmærksom på, at der ikke var en hårspray i sortimentet. Jeg sagde til ham, at man ikke kan være et stylingbrand uden en hårspray. Men han var ligeglad. Han ville ikke lancere noget, der bidrog til at nedbryde ozonlaget. Fire måneder efter modtog jeg en hårspray med posten og ringede til Kevin for at takke ham. Han ville dog ikke lancere den, fordi den var ikke god nok. Den skadede ikke miljøet, men levede heller ikke op til hans krav til hårstyling. Til sidst fandt vi en løsning inspireret af flyselskaberne, hvor du kan betale mere for din rejse, til gengæld for at de støtter et miljøinitiativ, som udligner dit co2-aftryk. Så for hver solgte Kevin.Murphy-hårspray går der et bidrag til miljøet, så miljøregnskabet går lige op.”
Peter: “Man kan jo sagtens gå til ekstremerne og købe produkter helt uden emballage, som skal blandes op hjemme i køkkenet. Men hvis det bliver for besværligt, og man som virksomhed ender med slet ikke at sælge noget, kan man jo heller ikke gøre en forskel.”

Hvad er jeres grønne favoritter?

Peter: “Se nærmere på 4ocean. Deres indsats er imponerende.”
Rick: “Jeg vil gerne rose Aveda – det første hårplejefirma, som gjorde opmærksom på, at man er nødt til at give noget tilbage til miljøet. De har hele tiden være længere fremme end os andre.”

bæredygtige skønhedsprodukter
6 / 6
Mere om Costume Green? Få Costumes nyhedsbrev