Derfor ville ingen låne tøj til Gossip Girl

Uden overraskende håndsrækning fra Anna Wintour, ville vi måske aldrig have haft fornøjelsen af at følge stilfulde Blair og Serena

Gossip Girl
© Gossip Girl

Sex and the City, Empire, Scandal, How to Get Away With Murder og Gossip Girl. Alle disse serier er kendt for karakterer med imponerende klædeskabe, men vejen til de mindeværdige modeøjeblikke var langt fra let.

Man skulle tro, at designerne glædeligt vil låne ud af deres kollektioner for en chance for at blive foreviget på seriernes kendte karakterer. Men designernes villighed til at låne tøj ud til den lille skærm har ændret sig drastisk over de sidste årtier.

I et interview med Fashionista.com fortæller Eric Daman, der både har arbejdet på serierne Sex and the City, Gossip Girl og Dynasty, om hvor vanskeligt det var, at låne en Dior-kjole til Sarah Jessica Parker i Sex and the Citys spæde begyndelse:

“Jeg ville lave en anmodning på fransk og faxe den, og en uge efter havde du måske, måske ikke hørt fra dem.”

Da Sex and the City viste deres sidste afsnit i 2004, var det med en imponerende position i, og indflydelse på, modebranchen, der gjorde det attraktivt for de store designere at klæde Sarah Jessica Parker og seriens øvrige stjerner på. Men da Gossip Girl startede i 2007 var det derimod med et ungt og relativt ukendt cast, og Daman måtte igen opbygge designernes villighed til at medarbejde på ny.

“Modedesignere og PR-bureauer ville egentligt ikke have noget med TV at gøre. Der var en enorm stigma omkring the look of TV,” forklarer Daman.

Under Gossip Girl tøvede designerne derfor med at låne dyre og unikke items ud, da de tvivlede på at fjernsynsformatet kunne skaffe den ønskede opmærksomhed til deres designs.

Blake Lively i en kjole fra Ralph Lauren i den første sæsonfinale

Blake Lively i en kjole fra Ralph Lauren i den første sæsonfinale

Den store ændring for Daman og Gossip Girl skete, da Vogues Anna Wintour fik øjnene op for en af seriens hovedroller, Serena, spillet af Blake Lively. Herefter var Karl Lagerfeld hurtig til at udnævne Lively som en af sine muser, og så rullede PR-snebolden:

“Det er sjovt med PR-modehuse. De vil altid sige ‘Jamen, hvem har ellers sagt ja? Har Chanel sagt ja?’,” fortæller Daman og fortsætter “Så snart Chanel havde sagt ja, var det som en syndflod, for Chanel havde aldrig rigtig gjort sådan noget før.”

Snart blev det attraktivt for store modehuse som Valentino og Ferragamo at låne designeritems til serien, der blev så populær, at hovedkaraktererne Serena og Blair aldrig bar den samme it-taske to gange.

ALT DET, DU IKKE MÅ GÅ GLIP AF