Den nye Serena er fundet, og vi har 4 store spørgsmål til Gossip Girl 2.0

Gossip Girl genoplives og Serena Van Der Woodsen er castet, men vi har nogle betænkeligheder ved den nye serie – og de her presser sig mest på

Gossip Girl Emily Alyn Lind er den nye Serena Van Der Woodsen © Gossip Girl
1 / 5

Xoxo! De lange gange på Constance Billboard School, hvis fiktive alumni tæller Serena Van Der Woodsen og Blair Waldorf, vil snart fyldes på ny med nedladende blikke, ondsindede rygter og hvisken i krogene.

Gossip Girl, der løb fra 2007 til 2012, vender nemlig tilbage med nye afsnit – og nye skuespillere – på den kommende streamingtjeneste HBO Max.

Emily Alyn Lind (tv. på billedet herunder) er netop offentliggjort som hovedrollen i den populære guilty pleasure-serie, der udspiller sig otte år efter originalens afslutning, og som fokuserer på næste generation af Upper East Siders.

20-årige Alyn Lind, der har haft roller i tv-serier som Revenge og Code Black, spiller generation Z’s svar på Serena Van Der Woodsen, Audrey.

Med annonceringen af Serena 2.0 fik vi stillet en smule af vores nysgerrighed, men vi har stadig en lang række spørgsmål til genoplivningen af Gossip Girl – og følgende fire er mest presserende.

Gossip Girl Emily Alyn Lind er den nye Serena Van Der Woodsen © Wenn.com
2 / 5

Er Audrey influencer?

Der er løbet meget vand i åen, siden Gossip Girl regerede på sendefladen. De sociale mediers magt er vokset stødt, og det er svært at forestille sig en privatskole på Manhattan, hvor Instagram ikke spiller en væsentlig rolle i hverdagen og det sociale hierarki.

Som den nye Serena må Audrey forventes at have status som it-girl, hvilket i 20’erne er ensbetydende med tusindvis af Instagram-følgere, outfit of the day-posts og i mange tilfælde lukrative ambassadør-aftaler om sponsoreret indhold. Men er Audrey influencer? Styrer hun udenom SoMe-berømmelsen? Eller vil vi i stedet opleve, at Gossip Girls sladderplatform er skiftet ud med en profil på Instagram, så hun bliver fodret med saftige tips i sine DM’s?

Gossip Girl © Gossip Girl
3 / 5

Er rollelisten stadig homogen, hvid og tynd?

Mangfoldighed var ikke ligefrem et tema i den oprindelige Gossip Girl-serie, og selvom New Yorks Upper East Side er en forholdvis homogen størrelse, skriger tidsånden på diversitet. Der er ingen tvivl om, at underholdningsindustrien befinder sig i forandringens tid, og serier har været langt hurtigere end film til at omfavne diversitet og vise flere nationaliteter, religioner, seksualiteter og kroppe.

Hvis Gossip Girl skal have relevans i 20’erne, vil det være oplagt for serien også at portrættere minoriteter. Det kan naturligvis gøres ved at give overklasse-castet en mangfoldig makeover, men det vil være langt mere spændende, hvis serien inkluderer flere personer uden for Upper East Side, der ligesom Dan aka Lonely Boy fra Brooklyn betragter overklassen udefra.

Gossip Girl Serena og Blair © Gossip Girl
4 / 5

Er garderoben original og inspirerende?

En del af Gossip Girls appel tilfalder unægteligt hovedkarakterernes garderobe, der startede flere modetrends med haute couture-fortolkninger af en skoleuniform med skarpe blazere, ekstra korte skørter, farverige strømper og hårbånd. Ej at forglemme Serena og Blairs outfits uden for skoletiden. Du husker måske veninderne i matchende kjoler med bar ryg, da de fejrede et endt skænderi med en fotoskydning i det fri? Det gør vi i hvert fald.

Hver af Gossip Girls karakterer havde en signaturstil, som blev skabt af seriens stylist Eric Daman, der – måske knap så overraskende – også havde en finger med i spillet i Sex and the City. Men hvem er mon stylist på den nye udgave af Gossip Girl? Modens medvirken til seriens succes kan ikke negligeres, så vi krydser fingre og ben for, at HBO Max’ satsning vægter en lige så nyskabende garderobe og flittig brug af tidens designere. Hårbånd fra Prada ville da være oplagt, ikke?

Gossip Girl © Gossip Girl
5 / 5

Er der overhovedet brug for en genoplivning af Gossip Girl?

Den altoverskyggende cliffhanger, Gossip Girls sande identitet, blev afsløret i seriens sidste afsnit. Så hvorfor skal vi se med denne gang? Er der en ny sladderdronning på spil? Eller er teenagedramaet så tilpas spændende, at vi vil sidde klinet til skærmen?

Og mere overordnet: Har vi brug for en ny Gossip Girl? Tv-selskaber og streamingtjenester spytter nye versioner af velkendte seriehits ud. Tænk blot på 90210: The Next Generation, Fuller House og Girlmore Girls: A Year in the Life. De velkendte titler vækker nostalgi og tilbyder en form for tryghed hos seerne, og dermed bliver det lettere for tjenester som HBO Max at etablere et følelsesmæssigt bånd med publikum. Den nye Gossip Girl giver måske mening for producenten, men hvad med for os som seere?

Otte år er gået siden Gossip Girl forlod sendefladen, og det stiller altså krav til en genoplivning af serien, der spiller på mere end nostalgi.

Tiden vil vise, om vi får det.

Det forventes, at den nye version af Gossip Girl er klar til streaming ved lanceringen af HBO Max i maj.

Mere om Film og serier? Få Costumes nyhedsbrev