Jeans
Jeans er på mange måder et paradoks i moden: På en og samme tid en universel uniform, der bruges af alle, og et udtryk for trends og individuelt brugt i årevis af unge, der ville gøre oprør mod samfund, normer og forældre. På en og samme tid det mest sexede og det mest androgyne. Hvad der startede som guldgraverbukser og fængselsuniform, er med Levi Strauss & Co.’s 501-jeans blevet moderne tiders mest ikoniske modeitem. 501 er de bedst sælgende jeans nogensinde. Det var også Levi’s, der i 1934 lancerede de første jeans til kvinder, der med tiden fik mere markeret talje og smallere ben. Ungdommen tog jeans til sig fra midten af 50’erne sammen med Marlon Brando, James Dean og Marilyn Monroe, der gjorde dem rebelske og sexede. Senere har det været hullerne i bukserne, deres tæthed til kroppen, deres lapper, deres pris, der har provokeret, og den dag i dag bruges jeans både som modestatement og til at blive ét med mængden. Levi’s 501 er aldrig forsvundet helt, men er løbende blevet opdateret i deres snit, og netop nu oplever de et stærkt comeback på modescenen, hvor blandt andet mærket re/done har været med til at give dem fornyet popularitet.