Daniel Lee: Mød Bottega Venetas nye stjerne

Bliv klogere på den unge englænder, der designer musthaves for Bottega Veneta

Daniel Lee: mød Bottega Venetas nye stjerne
© PR

Spezzatura. Sådan lyder et italiensk udtryk, der beskriver en tilgang til tøj, hvor du lægger overvejelser og kræfter i at sammensætte din garderobe og hver morgen klæder dig på med omtanke, men efterfølgende ikke skænker dit tøj en tanke resten af dagen.

Netop sådan en afslappet og selvfølgelig elegance er, hvad Bottega Venetas nye designer, 31-årige Daniel Lee, efterstræber. At Lee blev det italienske modehus’ nye designer, var på én gang overraskende og forventet. Han er en person, få kender – han har ikke engang en Instagram- konto – men til gengæld har han tidligere arbejdet med Célines damekollektioner sammen med husets daværende chefdesigner, Phoebe Philo. Og netop det gør ham til at oplagt valg: Célines udtryk og de kunder, det lykkedes mærket og Philo at tiltrække, er en attraktiv pakke at overtage, nu hvor Céline med Hedi Slimane i front har fået et noget andet udtryk.

Bottega Veneta 2019

De første styles fra Daniel Lees Bottega Veneta fås snart i butikkerne.

© PR

Så hvem er han, Bottega Venetas nye, hypede designer? Han har fortalt til Vogue, at han har rødder i Nordengland, at hans familie og venner ikke har noget med modebranchen at gøre, at han er glad for at træne og se tv efter en travl arbejdsdag, og at han elsker at designe skræddersyet tøj, men selv føler sig akavet, hvis han er for formelt klædt på – privat foretrækker han T-shirt, jeans og sneakers.

Daniel Lee, Bottega Venetas nye kreative direktør

Daniel Lee, Bottega Venetas nye kreative direktør

© PR

I en modeverden, der lige nu skriger på logoer, holder Bottega Veneta stadigvæk fast i husets kendetegn, det diskrete, flettede intreccio-mønster uden logoer. Og sådan bliver det ved med at være.

Daniel Lee har ikke tænkt sig at sætte logoer på husets accessories, men har leget med intreccio-mønstret og brugt det i maxiformat på accessories og tøj. Både hans sko, tasker og tøj for det italienske modehus vidner om en designer med stor selvtillid og ambitioner om at gøre Bottega Veneta til et mærke til bevidste, voksne kvinder, som leder efter afslappet elegance og høj kvalitet.