De 6 mest ikoniske modehuse

De var pionerer og har formet det modebillede, vi kender i dag. Der er god grund til, at disse modehuse har opnået ikonstatus – og du kender dem helt sikkert godt

Chanel, Dior, Hermès, Louis Vuitton, Yves Saint Laurent: Læs alt om verdens mest ikoniske modehuse
1 / 7

September måned står i ikonernes tegn her på Costume, hvor vi hylder de største modeikoner og personligheder – og selvfølgelig de store modehuse.

Derfor har vi samlet de største og mest ikoniske modehuse, som alle har været med til at præge moden gennem årtier.

Der findes selvsagt endnu flere nævneværdige modehuse (undskyld, Prada!), men vi har udvalgt følgende seks. Læs tre nedslagspunkter i hver af husenes historie her.

ikoniske modehuse, Chanel
2 / 7

Chanel

Listens første er også den mest åbenlyse, for når man taler ikoniske modehuse, er der ingen vej uden om Chanel, der hver eneste sæson giver os lyst til at smide 30.000 kroner efter en designertaske.

  • Coco Chanel åbner sin første butik i 1910 og slår for alvor igennem i 1920'erne. Her står hun for skabelsen af den lille sorte kjole, som vi er hende evigt taknemmelige for, og lancerer den berømte parfume Chanel No.

  • Coco Chanel vender tilbage til modehuset i en alder af 71 år, efter en længere pause, og i februar 1955 lancerer hun den klassiske 2.55 taske – en af de mest eftertragtede tasker nogensinde, og følgelig en god investering.

  • I 1983 indtræder Karl Lagerfeld som kreativ direktør med det formål at skulle forny Chanel og gøre modehuset moderne igen. Lagerfeld har beriget os med gentagne nyfortolkninger af Coco Chanels klassikere, og givet os endnu en it-taske at savle over, Boy-tasken. Sammen med de friske design og en samling unge muser, har Karl også sikret sig popularitet blandt et yngre publikum.

ikoniske modehuse, Dior
3 / 7

Dior

Christian Dior er indbegrebet af fransk, forførende design, som revolutionerede modebilledet i efterkrigstiden.

  • I 1947 skabte Christian Dior røre med sin første modekollektion, der går under navnet The New Look. Det var et helt nyt look med fokus på taljen og fyldige skørter med en længde til midt på benet – en stil, der vandt indpas blandt mange af periodens kendte ansigter.

  • I 1994 blev Diors første it**-taske skabt*, og oprindeligt hed den Chouchou, men siden fik den navnet Lady Dior,* som en hyldest til prinsesse Diana, der elskede tasken. Tre år senere overtager John Galliano som kreativ direktør og formår at fange Christian Diors ånd, blandt andet med overdådige haute couture-design.

  • Raf Simons overtager efter John Gallianos fyring, men forlader modehuset efter tre år. Det er i år blevet bekræftet, at Maria Grazia Chiuri er indsat til at tage over.

ikoniske modehuse, Hermès
4 / 7

Hermès

Hermès forhandler ikke blot luksus, men ekstrem luksus, og er selvfølgelig et ikon i kraft af sin position som et af verdens dyreste mærker og ældste modehuse.

  • I 1837 stifter Thierry Hermès det franske modehus. De ikoniske orange emballager kommer til i midten af 1950'erne, og Robert Dumas-Hermès introducerer en linje af tasker, accessories og smykker med særligt fokus på silketørklædet, som vi alle kender i dag.

  • Tasken, der oprindeligt hed Sac à Dépêchesi, blev spottet på armen af Grace Kelly af Monaco i 1956, og er sidenhen blevet kendt som Kelly-tasken.

  • I 1984 lanceres den nu dyreste taske nogensinde solgt, nemlig Birkin-tasken. Tasken er opkaldt efter den franske sangerinde og skuespillerinde Jane Birkin, og den blev sammensat ud fra Birkins ønske om den perfekte weekendtaske.

ikoniske modehuse, Saint Laurent, YSL
5 / 7

Saint Laurent

Der lød ramaskrig i modeverdenen, da Hedi Slimane fjernede Yves fra navnet Yves Saint Laurent. I dag er modehusets navn til diskussion, men YSL's ikonstatus er der ingen, som stiller spørgsmålstegn ved.

  • Designeren Yves Saint Laurent stifter modehuset i 1961 og revolutionerer med sine kreationer gennem 60'erne og 70'erne. Først med et jakkesæt til kvinder, Le Smoking, i 1966, og igen i 1968, hvor han får alle kvinder til at drømme om safarijakken Saharienne.

  • Hedi Slimane overtager posten som kreativ direktør i 2008, hvor han vælger at fjerne det famøse Y, så brandet i stedet får navnet Saint Laurent Paris, mens beautyprodukter og lignende går under YSL.

  • Tidligere på året annonceres det, at Anthony Vaccarello overtager posten som kreativ direktør.

ikoniske modehuse, Louis Vuitton
6 / 7

Louis Vuitton

Det franske modehus Louis Vuitton er kendt verden over for deres luksuriøse lædervarer og selvfølgelig det brune monogram.

  • En ung Louis Vuitton stifter modehuset i 1854. Rejseånden er i højsædet med Louis Vuittons fokus på kufferter, og siden bliver det ikoniske Monogram Canvas lanceret i 1896.

  • Marc Jacobs tager over som kreativ direktør i 1997 og viser året efter Louis Vuittons allerførste ready-to-wear kollektion for mænd og kvinder.

  • Nicolas Ghesquière bliver hyret i 2013 for at erstatte Marc Jacobs som kreativ direktør for kvindetøjslinjen.

ikoniske modehuse, Gucci
7 / 7

Gucci

Det eneste modehus på listen, som ikke er fransk, er det italienske luksusbrand Gucci, der i øjeblikket er på alles læber og derfor fortjener en plads på listen over de (franske) ikoniske modehuse.

  • Guccio Gucci åbner sin første lædervarebutik i 1921. Under anden verdenskrig begynder Gucci at lave varer i canvas med deres første signaturprint.

  • Jacqueline Kennedy bliver spottet med en Gucci taske, som senere bliver navngivet Jackie-tasken. Det er omkring samme tid, at GG-logoet bliver tilføjet mærkets canvas, som går igen på tasker, accessories og tøj.

  • Alessandro Michele indtræder i 2015 som kreativ direktør og har i den grad formået at skabe en ny bølge af hype for det italienske brand – og vi forstår godt hvorfor. Se selv her.

Mere om Mode? Få Costumes nyhedsbrev