De 6 mest ikoniske modehuse

Der er en god grund til, at nogle modehuse har opnået ikonstatus – for de har gennem mange år været pionerer og leveret en banebrydende indsats, der har formet moden, som vi kender den i dag. Her er de seks mest ikoniske internationale modehuse, som du skal kende.

SS20HCB-Chanel-042

SS20HCB-Chanel-042

© Anna Stokland

Ikoniske modehuse

Her på Costume ønsker vi at hylde verdens store modeikoner og -personligheder, og det gælder selvfølgelig også de store modehuse, der på hver deres unikke måde har sat deres aftryk på modeverdenen og været med til at forme modens historie.

Derfor har vi nedenfor samlet en liste over de seks største og mest ikoniske modehuse, som alle har præget moden gennem årtier. Der findes selvsagt endnu flere nævneværdige modehuse, men de seks nedenfor er absolutte klassikere (og har været det gennem årtier), som du næsten med garanti kender.

Det ikoniske franske modehus Chanel

Når samtalen falder på ikoniske modehuse, er det nok meget åbenlyst, at man ikke kan komme uden om det franske modehus Chanel, der er kendt for deres vilde modeshows i Grand Palais, som hver sæson får os lyst til at smide hele vores opsparing efter en smuk og klædelig tweedjakke eller en klassisk taske, der kan holde i mange generationer frem.

Elsker du også det franske modehus, finder du herunder tre af de mest nævneværdige nedslag i Chanels historie:

  • Coco Chanel åbnede sin første butik i 1910, og butikken slog for alvor igennem i 1920’erne. Her stod hun for skabelsen af den lille sorte kjole og lancerede også sin berømte Chanel-parfume, Chanel No. 5.

  • Efter en længere pause vendte Coco Chanel tilbage til modehuset i en alder af 71 år. I februar 1955 lancerede hun sin velkendte klassiker, nemlig 2.55-tasken. Tasken er i dag betragtet som en af de mest klassiske og eftertragtede tasker i verden, og du kan derfor med god ro i maven investere i en af de smukke kreationer – måske vintage.

  • I 1983 blev Karl Lagerfeld kreativ direktør, hvor han havde det formål at skulle fornye Chanel og gøre det ikoniske modehus moderne igen. Efter Karl Lagerfelds indtræden blev vi beriget med nyfortolkninger af Coco Chanels klassikere, og Lagerfeld er blandt andet designeren bag den ikoniske Boy-taske. Karl Lagerfeld, som døde i 2019, formåede at gøre Chanel endnu mere eftertragtet, også blandt yngre målgrupper, med sine friske design og samling af cool, unge muser såsom modellen Cara Delevingne og skuespiller Lily-Rose Depp.

Endnu et ikonisk fransk modehus: Dior

Det er næsten umuligt at forestille sig, at modeverdenen ville se ud, som den gør i dag, hvis det ikke var for Dior. Modehuset er indbegrebet af fransk og forførende design, som især revolutionerede modebilledet i efterkrigstiden – og siden har det ikoniske modehus også gjort sig særligt bemærket inden for haute couture.

Her er nogle nedslagspunkter fra Diors lange og ikoniske historie:

  • Christian Dior skabte især røre i 1947 med sin første modekollektion, der gik under navnet ‘The New Look’. Kollektionen havde fokus på taljen og fyldige skørter, der gik til midt på benet – og det var en stil, som fik indpas hos mange af de kendte ansigter i perioden.

  • Diors første ‘it’-taske blev skabt 1994 og fik oprindeligt navnet ‘Chouchou’, men efterfølgende blev tasken i folkemunde navngivet ‘Lady Dior’ som en hyldest til prinsesse Diana, der var ellevild med tasken.

  • Tre år senere blev John Galliano kreativ direktør og formåede tydeligt at fange Christian Diors ånd, og i sin tid hos det franske modehus skabte han blandt andet overdådige haute couture-design.

  • I 2011 blev John Galliano fyret efter en antisemitisk udtalelse, hvorefter Raf Simons overtog. Han forlod dog det ikoniske modehus efter blot tre år, og i lidt over seks måneder havde Dior ikke en kreativ direktør – men i juli 2016, blev Maria Grazia Chiuri sat på posten, som hun har beholdt siden.

Hermès: Ikonisk fransk modehus indbegrebet af luksus

Hermès har ikke kun formået at etablere deres modehus som et luksusbrand, men også som et ekstremt luksusbrand, og må siges at være et af historiens mest ikoniske modehuse i kraft af deres position som et af verdens dyreste mærker og lange historie. Drømmer du om en ‘Kelly’- eller ‘Birkin’-taske, kan du godt komme til at drømme rigtig længe – der går nemlig flere års ventetid og en helt særlig godkendelsesproces forud for ethvert køb af nye modeller fra modehuset.

Her er nogle af de største begivenheder i det franske modehus’ historie:

  • Thierry Hermés stiftede i 1837 det ikoniske franske modehus Hermès. De i dag velkendte orange emballager blev en del af Hermès-modehuset allerede i 1950’erne – og Robert Dumas-Hermés introducerede en linje af tasker, smykker og accessories, herunder silketørklædet, som de fleste kender i dag.

  • En taske, der oprindeligt hed ‘Sac á Dépéchesi’, blev spottet på armen af skuespiller og prinsesse Grace Kelly i 1956 og fik derefter tilnavnet ‘Kelly’ – og i den er den klassiske taske en af Hermès’ mest eftertragtede.

  • I 1984 lancerede Hermès den – i skrivende stund – dyrest solgte taskemodel nogensinde, nemlig den ikoniske ‘Birkin’-taske. Tasken er opkaldt efter den franske skuespillerinde og sangerinde Jane Birkin, da tasken blev sammensat ud fra hendes ønsker om en perfekt weekendtaske.

Saint Laurent: Fransk modehus med nylig rebranding

Et ramaskrig udbrød i modeverdenen, da den franske designer Hedi Slimane i 2012 overtog posten som kreativ direktør hos Yves Saint Laurent og fjernede ‘Yves’ fra navnet. Ændringen skete på baggrund af et ønske om at rebrande det ikoniske modehus, som skulle gå fra særligt at markere sig inden for haute couture til at have en mere ‘rå’ stil. Navneændringen er fortsat til diskussion i dag, men Saint Laurents ikonstatus er der vist ingen, der er i tvivl om.

Her er nogle af de mest memorable begivenheder i (Yves) Saint Laurents historie:

  • Det ikoniske franske modehus blev stiftet i 1961 af designeren Yves Saint Laurent. Modehuset revolutionerede med sine anderledes kreationer modebilledet gennem 1960’erne og 1970’erne: Først med jakkesæt ‘Le smoking’ til kvinder, som blev indtroduceret i 1966, og derefter ‘Saharienne’ fra 1968, som fik alle verdens modeinteresserede kvinder til at drømme om en safarijakke.

  • I 2012 overtog Hedi Slimane posten som kreativ direktør, hvor han valgte at fjerne det velkendte ‘Yves’. Modehuset hedder derfor i dag Saint Laurent Paris, men beautyprodukterne går stadig under navnet YSL.

  • I 2016 overtog Anthony Vaccarello posten som kreativ direktør for det traditionsrige franske modehus.

Louis Vuitton: Fransk modehus med velkendt monogram

Et monogram-mønster og luksuriøse lædervarer er essensen af det franske modehus Louis Vuitton. Det ikoniske modehus er kendt for at skabe limited edition-items hver sæson, og de samarbejder ofte med forskellige kunstnere og designere om at skabe unikke genstande, som de fleste kun kan drømme om.

Det skal du vide om det franske modehus Louis Vuitton:

  • Det ikoniske modehus Louis Vuitton blev stiftet 1854. Rejseånden var i højsædet hos modehuset, som i første ombæring blev kendt for deres luksuriøse kufferter. I 1896 blev det ikoniske kanvas-monogram, som i dag er et af Louis Vuittons varemærker, lanceret.

  • I 1997 overtog Marc Jacobs posten som kreativ direktør, og året efter kom den allerførste ready-to-wear-kollektion, både for mænd og kvinder.

  • I 2013 blev Nicolas Ghesquiére kreativ direktør for kvindetøjslinjen.

Gucci: Ikonisk italiensk modehus

Det eneste modehus på listen, som ikke er fransk, er det italienske modehus Gucci, som har markeret sig verden over og stået bag nogle af de seneste par årtiers største ‘it’-items, lige fra pelsloafers til tøj præget med de klassiske røde og grønne striber.

Det skal du vide om Gucci:

  • I 1921 åbnede Guccio Gucci sin første lædervarebutik, og under anden verdenskrig begyndte Gucci at lave varer i kanvas med deres første monogramprint.

  • Jaqueline Kennedy blev spottet med en Gucci-taske, der senere hen blev navngivet ‘Jackie’-tasken. Det var også omkring samme tid, at det ikoniske GG-logo kom ind i modehusets kollektioner, og siden har det præget både tøj samt tasker og andre accessories.

  • I 2015 indtrådte Alessandro Michele som kreativ direktør og formåede for alvor at skabe ny hype om det italienske brand.