De mest kontroversielle kampagner nogensinde

Fra overdreven seksualitet til politiske dagsordener og en meget ung Kate Moss. Vi har samlet 8 af de mest kontroversielle kampagner gennem tiden

1 / 9

Sex, vold og politiske agendaer er hverdagskost i kampagneland, men nogle mærker er gået ekstra langt i deres forsøg på at forføre forbrugeren.

Vi har samlet otte af de mest omstridte modekampagner.

Calvin Klein Jeans (1992)
2 / 9

Calvin Klein Jeans (1992)

I dag bliver billedet af Kate Moss og Mark Wahlberg anset som et af tidens mest ikoniske kampagnefotos, som katapulerede Moss fra semikendt model til superstjerne.

Men kampagnen for Calvin Klein Jeans forårsagede også lidt af en furore, da den britiske supermodel blot vat 17 år, da hun topløs sad overskrævs på Wahlberg.

American Apparel (2008)
3 / 9

American Apparel (2008)

American Apparel har specialiseret sig i forargende reklamer siden mærkets opstart med alt fra eksplicit seksualitet til racisme og mindreårige modeller. Kampagnen for mærkets jeans er blot én i mængden.

United Colors of Benetton (2012)
4 / 9

United Colors of Benetton (2012)

Det farverige firma er kendt for kampagner med en politisk dagsorden uden moderelevans. I 2012 fik mærket mediernes opmærksomhed med kampagnen Unhate, der bestod af manipulerede billeder af kys mellem verdens mest magtfulde mænd, heriblandt en intim stund mellem Barack Obama og Kinas daværende præsident, Hu Jintao.

Yves Saint Laurent (1971)
5 / 9

Yves Saint Laurent (1971)

Adskillige år før Marc Jacobs poserede nøgen for sin duft af navnet Bang i 2010, blev Yves Saint Laurent fotograferet afklædt i forbindelse med modehusets første parfume til mænd, Pour Homme, i 1971.

Fotografierne markerede første gang nogensinde, en parfumeskaber havde poseret i sin egen reklame.

Tom Ford (2007)
6 / 9

Tom Ford (2007)

Sex sælger og det ved Tom Ford. I forbindelse med modemandens første parfume til mænd, allierede han sig derfor med skandalefotografen Terry Richardson, og resultatet sørgede for, at alles øjne hvilede på den nye duft med en strategisk placering af flakonen.

Marc Jacobs (2011)
7 / 9

Marc Jacobs (2011)

Skuespillerinden Dakota Fanning ser måske ganske uskyldig ud som ansigt for duften Oh, Lola!, men også her væltede klagerne ind, da særligt det britiske reklamenævn mente, at den da 17-årige Fanning var lidt for ung til at sidde med Marc Jacobs' parfumeflakon i skødet.

Alexander Wang Denim (2015)
8 / 9

Alexander Wang Denim (2015)

Den amerikanske stjernedesigner tog provokerende taktikker i brug, da han skulle udvikle kampagnen til sin nye denimlinje. Her er fokus på kvindekroppen frem for på designet, da Wang ønskede at få folk til at snakke om kampagnen: “Det er provokerende, fordi det skal fremprovokere omtale,” udtalte designeren til Wwd.com.

Dolce & Gabbana (2007)
9 / 9

Dolce & Gabbana (2007)

De italienske modeskabere har været inde og ude af retssale utallige gange de seneste år, som følge af flere anklager om skattefusk. Men det er langt fra første gang, Dolce & Gabbana har været i mediernes søgelys af de forkerte årsager.

Luksusmærkets kampagne med Alessandra Ambrosio omringet af en gruppe mænd blev trukket tilbage, efter Debonair Magazine stemplede det som “en forherligelse af gruppevoldtægt”.

Mere om Mode? Få Costumes nyhedsbrev