Her er de 5 hypede items, som sørgede for dansk modes internationale succes

Kan du huske de styles, som var med til at sætte Danmarks designere på verdenskortet?

Dansk mode i udlandet, Ganni, Saks Potts, Rotate Birger Christensen.
© Instagram / @thora_valdimars

Skandinavien har længe været kendt for stram minimalisme, men i løbet af 10'erne har Danmarks designere lagt afstand til det velkendte nordiske udtryk.

Danske mærker som Ganni, Cecilie Bahnsen, Stine Goya og Saks Potts har banet vejen for en ny dansk æstetik fyldt med farver, print og voluminøse silhuetter, som har fået hele verden til at blive forelsket i dansk mode.

Vogue, Harper's Bazaar, Tatler og senest Fashionista er blandt de internationale medier, der har medvirket til at hype Danmarks designere, som ifølge Tatler er “en konstant kilde til streetstyle-inspiration”.

Særligt fem såkaldte it-items blev så populære i 10'erne, at de nåede langt ud over landets grænser og satte dansk mode på verdenskortet. Her hylder vi de fem favoritter.

Saks Potts' farverige pelse

Skal pels nu males i alle regnbuens farver? Stod det til den unge designduo bag Saks Potts, Barbara Potts og Cathrine Saks, var svaret et højt og rungende “ja!”.

De farverige pelsjakker katapulterede Saks Potts op i en international liga og blev starten på et vildt designeventyr, som de færreste havde forudset.

I dag tæller Saks Potts' fans blandt andre Beyoncé, Kardashian-Jenner-klanen, Rihanna og Selena Gomez, og mærket er mindst lige så kendte for deres matchende sæt, kjoler og accessories som for pelsjakkerne, der startede det hele.

Rotates cocktailkjoler

Fra moderedaktører til influencere til designere. Costumes tidligere moderedaktører Jeanette Friis Madsen og Thora Valdimarsdóttir indledte et samarbejde med Birger Christensen for små to år siden, som resulterede i kjolemærket Rotate Birger Christensen.

Idéen var at designe lige præcis de kjoler, de selv savnede i deres garderober – og de var tydeligvis ikke alene om det behov. Rotates sexede cocktailkjoler blev en succes fra start både herhjemme og i udlandet, hvilket ikke mindst skyldtes duoens netværk blandt nogle af verdens største influencere.

Dansk mode Ganni.

victorjones 7776 mepz66tjspazbdcdswtvxq r

© Victor Jones

Alt fra Ganni

Ganni er dansk modes største succeshistorie. Det populære mærke har fundet formlen på, hvordan danske kvinder ønsker at gå klædt – og den formel er mindst lige så efterspurgt i resten af verden.

Gannis feminine, cool og ubesværede univers har affødt en lang række hits i alt fra blonder, tern, leopard- og blomsterprint til flæser, pufærmer, pastelfarvet strik og voluminøse silhuetter.

Derfor er det vanskeligt at udpege ét enkelt Ganni-design, men skal vi alligevel forsøge, falder valget på mærkets slå om-kjoler og -nederdele, der var med til at kickstarte successen.

Stine Goyas sæt

Indrømmet – Stine Goya rimer først og fremmest på de pastelfarvede kimonoer, som cementerede mærket i internationale modemediers bevidsthed.

Men Stine Goya har udviklet sig siden sin spæde start, og det farverige, fantasifulde og feminine univers, som har spillet en vigtig rolle i at fremme dansk design i udlandet, er i dag lige så kendt for kjoler, jakkesæt, overtøj og accessories.

Stine Goya har også gjort sig bemærket i 2019, hvor hun havde æren af at klæde Michelle Obama på, da den forhenværende førstedame besøgte Danmark, og det lyserøde sæt med perlebroderier blev rost til skyerne i udenlandske medier.

Cecilie Bahnsen.

dsc7217 r0cyuokhxnlwubnmvnnvtw rfivsjv1sskfhgyxz

© Christabelle Beaudry

Cecilie Bahnsens kjoler

En af de nyeste og mest funklende stjerner på den danske designhimmel er kjoledesigner Cecilie Bahnsen. Selvom det ikke var et oplagt valg at designe haute couture i Danmark, har Cecilie Bahnsen skabt en niche, som er blevet populær i hele verden. Pludselig køber kvinder i Paris, London og Tokyo en kjole til over 10.000 kroner og parrer den med sneakers og en hættetrøje på ægte københavner-manér.

Og Cecilie Bahnsens romantiske og voluminøse babydoll-kjoler giver også genlyd i resten af modeverdenen, da både etablerede brands og highstreetkæder har givet deres bud på det korte prinsesseskrud.