Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Interview: Sofia Coppola om at designe egen taske for Louis Vuitton

Vi er vilde med Sofia Coppolas skæve univers, som nu også er oversat til en smuk taske. Læs om processen og lær den seje instruktør bedre at kende her

Den stilfulde instruktør og Marc Jacobs-muse, Sofia Coppola, er mest kendt for filmen Lost in Translation fra 2003, men havde allerede ved filmdebuten, The Virgin Suicides fra 1999, en stil og tydelig æstetik, der gør hende særegen: Skæve karakterer og nostalgiske pastelfarver præger det visuelt stærke univers, som balancerer mellem underspillet realisme og overdreven femininitet.

Som vi så tilbage i 2009 har Coppola formået at overføre dette talent til en designproces, hvor hun på opfordring af Louis Vuitton skabte en taske, der forenede hendes personlige ønsker til en taske med inspiration hentet i Louis Vuittons store taskearkiv. Nu kommer den i en ny version i perforeret læder i tre forskellige farver.

Læs Costumes interview med den talentfulde Sofia Coppola her, hvor du får et unikt indblik i instruktørens tanker om at designe for det luksuriøse modehus Louis Vuitton.

Tasken i lyseblåt perforeret læder koster 23.200 kroner

Ligheder imellem at designe og instruere

“Ja, mange. Begge dele handler om intuition og kreativitet og om at finde på noget. Processen mindede mig meget om den måde, jeg arbejder med rekvisitører og scenografer på om en film, hvor du skal forestille dig et univers eller en karakter, som du vil skabe.

Hos Louis Vuitton er det håndværkerne, der er eksperterne. Mit job var at udtrykke mine ønsker til en håndtaske, og så ledte jeg i arkiverne efter inspiration. Jeg har været meget heldig på den måde, fordi jeg har kunnet trække på en historie, der er rig på kvalitet og håndværk.”

Om inspiration til tasken

“Jeg ønskede mig en taske til mig selv og mine venner, én, som jeg ikke kunne finde på markedet på det tidspunkt. Den skulle være enkel, chik og klassisk uden store logoer og stå frem i sin enkelhed. Og så skulle den være i glat skind, hvilket var nyt for Louis Vuitton dengang. Derudover var min idé til tasken også drevet af hverdagsliv: Alle har sådan et travlt liv, og jeg ville have, at tasken skulle kunne rumme alt det, du har brug for i løbet af en dag, og derfor kunne følge dig direkte fra arbejde til middag.”

Siden tasken blev lanceret, er den kommet i flere størrelser, farver og typer af læder, og i 2013 skabte hun en limited edition-udgave, der blev solgt eksklusivt i det parisiske stormagasin Bon Marché. Og nu kommer den så igen i en ny udgave.

“Kollektionen er ude på et tidspunkt, hvor du har lyst til noget, der er lettere og lysere, så vi besluttede at lancere en version i perforeret læder. Den har stadig en klassisk form, men har en lethed over sig og kommer i nye farver.”

Hvordan føles det at have sit navn på en luksusvare?

“Jeg er så stolt og så glad for, at den bestod ‘prøveperioden’ og kan blive ved med at blive udviklet på ny.”

Sofia Coppola i vante rammer – omgivet af filmudstyr.

Om at få bred succes

Når man som Sofia Coppola er datter af en af vor tids største instruktører, Francis Ford Coppola, har man noget at leve op til. Hun har arbejdet som både skuespiller og producer og er blevet hypet, elsket og udskældt, men tænker nogen, at hun kommer for nemt til tingene, har taskens kommercielle succes slået den teori til jorden.

“Jeg håbede, at folk kunne lide tasken, men jeg er overrasket over dens brede succes. Jeg elsker at se mine venner gå med den og være glade for den, men jeg bliver virkelig stolt, når jeg ser kvinder med den i gadebilledet. Når folk kan lide det samme som dig, giver det følelsen af et fællesskab.”

En Louis Vuitton-taske er jo virkelig en luksusting, men hvad betyder luksus for dig?

“Luksus for mig er at få fremstillet noget smukt. Derudover er ting, der er specialfremstillede, altid luksuriøse, og det var også sådan, dette projekt begyndte. For mig er luksus ikke at have mange accessories – bare dem, som du virkelig holder af.”

Mere om Mode? Få Costumes nyhedsbrev