Årets model: “Vi er mere end bare et ansigt i et magasin”

Vi har talt med en af tidens mest efterspurgte modeller om minoriteter i medierne, feminisme og hendes nye initiativ Gurls Talk

Adwoa Aboah gurls talk © Samuel Smelty/Bread and butter by Zalando
1 / 3

Hun er lige nu en af vores - og verdens - favoritmodeller. Sidste år vandt hun den eftertragtede titel som årets model ved Fashion Awards 2017, og bruger samtidigt sit online-forum Gurls Talk til at gøre verden til et bedre sted for piger og kvinder.

Tidligere skulle modeller helst bare holde mund og se godt ud, så kunderne kunne bruge deres ydre til at sælge en vare. Men det var dengang. I dag er det godt, hvis en model brænder for noget, stiller spørgsmål og har stærke meninger. Udseendet er ikke længere alt.

Det er Adwoa Aboah et godt eksempel på. Den 25-årige model har grundlagt organisationen Gurls Talk, som tager fat på alt, fra hvordan de sociale medier påvirker unges selvbillede, til hvordan forskellige minoriteter portrætteres i medierne.

“Jeg tænker tit over, at da jeg voksede op, så jeg ikke rigtigt op til nogen modeller på grund af andet end deres udseende,” siger Adwoa, da vi mødes til modemessen Bread and Butter by Zalando i Berlin.

“Tiderne har ændret sig, og vi kan vise en anden side af os selv, og hvem vi er – mere end bare et ansigt i et magasin. Det er en kæmpe fordel, og jeg håber, at flere og flere modeller tør gøre det.”

© Wenn.com
2 / 3

DU ER FEMINIST. HVORNÅR INDSÅ DU DET?

“Jeg voksede op med en mor, som var meget selvstændig, tjente sine egne penge og arbejdede hårdt for at forsørge min søster og mig. Hun var et fantastisk forbillede for os – og hun betegnede sig selv som feminist. Da jeg var omkring 19 år, mødte jeg en masse andre inspirerende kvinder, der også var feminister, og der gik det for alvor op for mig, at det er jeg også.”

I år blev Adwoa Aboah udråbt til Woman of the year i GQ Magazine, og den nye chefredaktør på britisk Vogue, Edward Enninful, har gjort hende til contributing editor samtidig med, at hun er på forsiden af magasinet. Og udover det driver hun så Gurls Talk.

“Jeg startede Gurls Talk for omkring halvandet år siden. Jeg var til et kvindemøde – en slags sammenkomst, hvor man deler sin historie og sine inderste tanker med andre kvinder. Der gik det op for mig, at jeg føler mig allermest stærk og tryg, når jeg er sammen med andre kvinder. Det er dejligt, at man kan dele sådan noget uden at dømme hinanden. Og så fik jeg idéen til Gurls Talk. Lige nu er Gurls Talk onlinebaseret, og i sommer holdt vi vores første event, hvor vi snakkede om sex og mental sundhed med forskellige eksperter og personligheder, og der var aktiviteter som dans og yoga. Vi prøver at skabe noget, hvor der er plads til alle uanset baggrund og historie. Vi håber, at alle piger har lyst til at dele deres historier, glæder og sorger. Det er min drøm, at Gurls Talk bliver en del af undervisningen i skolen. At det bliver et forum, hvor elever kan mødes et par timer om ugen, snakke om deres tanker og møde andre kvinder, som fortæller om deres erfaringer. Det skal ikke bare handle om sexualundervisning – der skal være plads til, at man også kan vende vigtige spørgsmål og tanker. Jeg tror, at når nogen andre fortæller noget, man kan genkende sig selv og sin situation i, så føler man sig mindre ensom. Sådan havde jeg det i hvert fald selv, da jeg voksede op.”

© Wenn.com
3 / 3

HVORDAN SYNES DU, AT MODEBRANCHEN ARBEJDER MED EMNER SOM MENTAL SUNDHED OG KØNSROLLER?

“Det går fremad. Jeg er et godt eksempel på en, hvis karriere går bedre, fordi jeg har noget på hjerte. Jeg bruger mine platforme til noget andet end at dele billeder fra mine modeljobs. Det føles lidt, som om der er en gråzone mellem dem, der faktisk arbejder helhjertet for en sag, og dem, som gør det, fordi de vil sælge en T-shirt. Men i det store billede tror jeg, at modebranchen forstår, hvor stor en indflydelse den har, og i større grad kommer til at udnytte den til at sende et bedre budskab til omverdenen.”

ALT DET, DU IKKE MÅ GÅ GLIP AF