Beth Ditto: “Det er virkelig stærkt at udtrykke selvtillid i en fed krop”
Der er en revolution på vej, som vil gøre op med de klassiske skønhedsidealer. Det mener sangerinde Beth Ditto, der er ansigt for Zalandos seneste kampagne
AfDet er tid til at være den, du er. Zalando omfavner individualiteten med deres nye kampagne Me. Unlimited., der inkluderer fire farverige personligheder: sangerinde og stilikon Beth Ditto, model Hanne Gaby Odiele, influencer Sonia Ben Ammar og atlet Alexandra Wester.
Vi har taget en snak med sangerinde og stilikon Beth Ditto om at bryde tabuer i modeverdenen, blive gjort til grin i medierne og finde modet til at være ligeglad med, hvad andre tænker.

Hvordan adskiller din stil på scenen sig fra din personlige stil, når du ikke optræder?
“Jeg er ikke nødvendigvis mere vild på scenen, selvom der nok er færre pailletter, når jeg ikke optræder. Den største forskel er, at jeg har Spanx på på scenen, og jeg ville aldrig nogensinde have dem på til hverdag. Jeg kan godt lide Spanx, men jeg vil ikke gå i noget, der begrænser og indsnævrer mig, når jeg sidder på sofaen og ser Dateline.”
Hvad betyder mode for dig?
“Jeg tror, det betyder mange forskellige ting, Og på samme tid betyder det slet ingenting. Stil betyder alt for mig, men mode er noget, der kommer og går. Stil er noget, der er konsekvent og tidløst. Mode er industrien, og stil er gaden, som jeg synes er virkelig cool.”
Du har det tydeligvis sjovt med mode. Hvordan bruger du mode som redskab til at skabe dit personlige udtryk?
“Vi har længe lært, at der kun findes én krop, én hudtype, én hårtype og én hårfarve, der er acceptabel. Man kan bruge mode og stil til at slippe af med den tankegang. Mode kan bruges til at præsentere folk for forandring og nye måder at tænke på. Modeindustrien er fuld af negative budskaber om kroppe og udseende – derfor synes jeg, at det er virkelig stærkt at udtrykke selvtillid og glæde i en fed krop.”

Du har aldrig undskyldt for din person, stil eller krop, og du er blevet et LGBT-ikon. Hvad betyder det for dig?
“Jeg føler mig ikke som et ikon. Jeg føler bare, at jeg er homoseksuel – eller queer – og jeg er virkelig heldig at være født på et tidspunkt, hvor det er meget lettere, end det har været. Folk omkring mig kæmper stadig, men vi befinder os et godt sted i kampen.”
Du har haft nogle meget dristige modeøjeblikke gennem årene. Er der ét outfit, som du husker bedst?
“Det outfit, jeg husker bedst, er et tætsiddende catsuit i elektrisk blå. Det blæste virkelig folk omkuld, da det var cirka et årti før de forandringer inden for kropspositivitet, vi har set de seneste år. Medierne gik i selvsving, og deres holdning var primært: ‘Hvor vover hun at blive set i det outfit? Føler hun ikke skam?’. Det affødte en ny samtale og ændrede virkelig alt for mig.”

Hvordan kan mode give dig friheden til at være dig selv?
“Styrken er i den person, der bærer tøjets, hænder. Der er meget styrke i at udtrykke sig selv gennem tøj – og det værste, der kan ske, er, at du bliver gjort grin med. Det er ikke verdens ende. For mig har det faktisk gjort mig til den, jeg er i dag. Jeg bliver gjort grin med hele tiden. Men jeg kan også finde på at gøre grin med dig.”
Hvilke råd har du til dem, der føler, at deres kropstyper bliver forkert repræsenteret inden for mode?
“Repræsentér dig selv. Når du føler, at du ikke bliver repræsenteret, så er det op til dig at ændre fortællingen. Jeg tror, det sker lige nu. Jeg tror, der kommer en kæmpe revolution om størrelse, race og at blive underrepræsenteret i medierne. Internettet har givet folk mulighed for at vise hinanden deres outfits, støtte hinanden og danne nye fællesskaber.”

Vil du sige, at politik påvirker dine stilvalg?
“Nej, men mine stilvalg har helt klart haft en politisk dimension, fordi jeg er den, jeg er. Det var ikke en politisk beslutning at tage det blå catsuit på, men det endte med at være et politisk statement.
Du har kontrol over, hvad du selv gør, men du kan ikke kontrollere, hvad andre tænker om dig. Det kommer ikke dig ved. Det eneste, der betyder noget, er, hvordan du har det med dig selv.”
Zalandos seneste kampagne hylder selvkærlighed, inklusion og naturlig skønhed. De giver forbrugeren kontrollen, så de kan skabe stilregler på deres egne vilkår. Hvorfor tror du, at det er vigtigt at styrke forbrugeren?
“Folk er trætte af at blive fortalt, hvad de skal gøre, og hvordan de skal se ud – i stedet kræver de det, de vil have. Begrebet eksklusivitet inden for mode er forældet. Du kan ikke udelukke alle og forvente at være en blomstrende forretning. Det kommer bare ikke til at fungere.”
