Blanche om danske kvinder, hype og de ultimative jeans

Blanche-duoen er klar til at give alle baghjul, når de i dag debuterer under Københavns modeuge. Her kan du møde kvinderne bag det hypede brand

Blanche
© Blanche

Blanche-duoen har indigoblåt blod i årene, men mærket er meget mere end et klassisk jeansbrand. Det erklærer kvinderne bag det nye danske mærke, Mette Fredin Christensen og Melissa Bech, som i dag holder show under Københavns modeuge.

Vi har mødt Mette og Melissa til en snak om tankerne bag Blanche, dansk stil og dagens modeshow.

Hvad fik jer til at tage springet og starte eget mærke?

“Vi har altid elsket mode, og vi har begge tidligere arbejdet med brands, som havde en stærk jeansprofil. Vi tror, det er lidt sådan, at når du først har fået indigoblåt blod ind dine årer, så forsvinder det ikke igen. Så det startede med, at vi ville udforske, hvad denim kan, og derefter hvad vi kunne gøre med og for denim. Derfor var det oplagt at tænke bæredygtighed ind i vores brand helt fra start. Denim er noget af det, der forurener allermest, så det var vigtigt for os at prøve at bryde dette mønster, uden at gå på kompromis med designet eller produktet.

Vi kunne ikke finde et bæredygtigt jeansbrand på markedet, og derfor besluttede vi os for, at det skulle være vores mission.”

Blanche
© Blanche

Blanche består af klassikere som jeans og T-shirts, hvor modeshows typisk også byder på mere opsigtsvækkende design. Hvorfor har I besluttet jer for at holde show?

“Vi vil vise, at vi er meget mere end et klassisk jeansbrand. Vi mener, at der i jeansbrand-universet er plads til nytænkning af, hvad denim kan. Plads til fulde look og til markante styles, som viser power og giver nye muligheder for at udtrykke sig. Og så mener vi, at du med vores brand kan være alt fra edgy tomboy til super feminin.”

Hvad glæder I jer mest til ved at holde show?

“Det vi glæder os mest til ved at afholde et show er at vise, at Blanche er meget mere end T-shirts og jeans. Vi håber, at det efter showet står klart, at vi er et brand med et stærkt mode-dna, og at vi rummer stor diversitet i vores design. Vi prøver hele tiden at rykke grænserne for, hvad denim kan bruges til og sættes sammen med, og det håber vi kan ses til showet. Vi vil gerne give alle typer kvinder mulighed for at være en del af Blanche.”

Jeres tøj er hurtigt kommet ud at gå på Instagram, selvom det først lige er blevet sat til salg. Havde I en bestemt strategi?

“Vi kunne ikke vente med at sprede budskabet omkring Blanche og fortælle om vores vision. Så det var derfor helt naturligt at gå i gang med at vise Blanche på blandt andet Instagram langt inden mærket kom i butikkerne. Vi fik en fantastisk start på første modemesse og derfra var interessen skabt. Og vi har været så priviligerede, at den er fortsat.”

Hvordan skaber man hype på Instagram – og generelt?

“Det handler meget om at være ærlig som brand og være tro mod, hvad man står for. Vi har taget fat i nogle nøglepersoner, som vi mener passer godt til Blanche – og hvor Blanche også passer til dem og deres personlige stil.

I dag handler det mere om kvalitet frem for kvantitet, i vores mening, når der er tale om Instagram. Det skal ikke være købt reklame. Vi deler vores styles med dem, vi syntes, de passer til, og håber på de kan lide det og har lyst til at dele det.”

Hvis I skulle vælge én ting (eller en ting hver) at have på resten af livet, hvad skulle det så være?

Mette: “Det oplagte svar er selvfølgelig jeans, men det ville jeg simpelthen ikke kunne, det ville være imod min kreative natur at skulle begrænse mig til én ting. Jeg tror på, at det eneste konstante, vi er sikre på i livet, er forandring, så at skulle leve med en ting kan derfor ikke lade sig gøre for mig. Jeg vil ikke begrænses, jeg vil hele tiden flytte mig og prøve nye stilarter og look af.”

Melissa: “Jeg er klart en jeanspige og derfor er min yndlingsmodel nok vores Atea-style, der har et ret boyish fit med næsten ingen elestan. Til vores show viser vi også selvedge denim, som er et af mine favorit-metervarer.”

Hvordan vil I beskrive danske pigers stil – hvad er vi gode til og hvad kunne vi blive bedre til?

“Danske og skandinaviske kvinder har generelt rigtig god stil og er gode til at klæde sig på. De er meget sådan effortless cool – og de ved, at less is more.

Det, de danske piger måske kunne blive lidt bedre til, er at vælge bedre kvaliteter og købe med en langvarig og mere bæredygtig tankegang. Flere rene naturlige kvaliteter, som kan genanvendes.”