Danske Blanche høster roser i Vogue

Blanche har taget modeverdenen med storm, og blev kort tid efter lanceringen af deres bæredygtige kollektion omtalt på Vogue.com. Vi har mødt kvinderne bag

Grundlæggere af danske Blanche Melissa Bech og Mette Fredin Christensen
© Philip Ørneborg

Danske Blanche har med rekordfart fanget forbrugeres, mediers og modebranchens opmærksomhed med sin bæredygtige denim-kollektion. Grundlæggerne Melissa Bech og Mette Fredin Christensen er garvede modedamer, men kneb stadig en tåre, da de tidligere i år kunne se Blanches navn i Vogue.

Melissa Bech får tårer i øjnene. Det er torsdag på Revolver-messen under modeugen i København i februar, og hun er ved at fortælle en kunde om Mette Fredin Christensens og hendes eget bæredygtige denimmærke, Blanche. Men hun er nødt til at undskylde over for kunden og tage en pause på et par minutter. Ikke fordi hun har tid til det, for hendes salgskalender er allerede booket til langt over lukketid. Men fordi hun er nødt til det. For hendes assistent Katrine har lige vist hende noget på sin mobil: Vogue.com har skrevet en artikel om Blanche, hvor de kalder Blanches kollektion ‘imponerende’ og jeansene for brandets ‘sweet spot’, der er ‘alt andet end kunstige’.

“Det var en barndomsdrøm, der gik i opfyldelse – at se Blanche og sit eget navn på Vogue.com,” siger Melissa.

Den dag i februar var det ikke mere end et halvt år siden, at Blanche blev lanceret. Og ikke engang et år siden, at de to kvinder bag mærket en majdag så hinanden i øjnene og gav hånd på, at de sammen ville lave det denimbrand, de selv savnede på markedet: et brand, som tog højde for kvindekroppen og de utallige former, den findes i, som var bæredygtigt, og som kunne udfordre den gængse opfattelse af, hvordan et par jeans skulle se ud.

Grundlæggere af danske Blanche Melissa Bech og Mette Fredin Christensen
© Philip Ørneborg

For women, by women

Helt fra start stod visionen skarpt: Blanche skulle være et denim- brand med bæredygtig merværdi og et feminint twist. Jeansene i økologisk bomuld og BCI-bomuld er i centrum, og så kan man bygge sit look op omkring dem med resten af kollektionen, der blandt andet består af smukke, draperede silkebluser, blød, lyserød strik i alpacauld og kashmir og helt enkle bomulds-T-shirts. De er lavet i tilsvarende økologiske materialer med GOTS-certificeringer og rene metervarer – på den måde kan tøjet bedre genanvendes.

Blanches tøj er skåret sådan, at det flatterende smyger sig om kroppen og krammer de kvindelige former på alle de rigtige steder, og mærket er bygget op omkring en jeanslinje og en ready-to-wear-linje med fire årlige kollektioner, hvoraf de to er mindre mellemkollektioner, der fungerer som et supplement til de to hovedkollektioner. Både Melissa og Mette har oplevet, hvor svært det er at implementere bæredygtighed i et etableret brand, fordi det kræver store omstruktureringer i alt fra produktion til materialevalg, og de har derfor haft en bæredygtighedskonsulent på fra begyndelsen.

“Jeg har set, hvordan denim bliver produceret. Og det har altid gjort lidt ondt at se, hvad der ligger bag produktet, både med kemikalier og vandspild. Denim er noget af det, der forurener allermest i tekstilindustrien. Jeg plejer at sige: ‘once you’ve cared, you’re screwed’. Vi ved godt, vi ikke redder verden, men vi kan gøre vores lille del for at beskytte den,” forklarer Mette.

Arbejdsfordelingen imellem de to er klar – Melissa, der er tidligere Brand Manager hos Norse Projects og salgsansvarlig hos Wood Wood, er Commercial Director og tager sig af salg og agenter, og Mette, der har en baggrund som chefdesigner hos blandt andet 2ndday, står som Creative Director for alt vedrørende design og brandidentitet. Alt derimellem klarer de sammen og i fællesskab med deres team på nu fire ansatte.

“Mette har en meget stærkt designsans. Hun kender kvindekroppen, og hendes designsprog er klart, og hun udfordrer det danske marked på farver. Hendes personlige stil er, at hver dag gør man noget ud af sig selv – og hun får mig til at hoppe i hæle. Jeg tror, det er vigtigt, at man bliver inspireret af hinanden, når man arbejder så tæt sammen,” siger Melissa.

Omvendt fortæller Mette, at Melissas gåpåmod og positive tilgang til mennesker har været uundværlig i Blanches første leveår.

“Melissa har erfaring fra tidligere job, hvor hun har stået i spidsen for salg. Hun ved, hvordan man kommer ind på nye markeder, har kontakter i de rigtige butikker og skyder alting i gang. Hun er stærk på salg og har et kæmpe netværk med gode relationer,” siger Mette.

[Sweatshirt hos Stoy.dk 450 kr.](https://stoy.com/da/blanche-hella-blouse-shell {"target":"_blank","rel":"nofollow"}) (før: 900 kr.) // [T-shirt hos Stoy.dk 400 kr.](https://stoy.com/da/blanche-main-t-shirt-bloom {"target":"_blank","rel":"nofollow"}) // [Bukser hos Stoy.dk 600 kr.](https://stoy.com/da/catalog/product/view/id/69434/s/blanche-apollo-jeans-racing-red/category/2/ {"target":"_blank","rel":"nofollow"}) (før: 1.200 kr.)

[Sweatshirt hos Stoy.dk 450 kr.](https://stoy.com/da/blanche-hella-blouse-shell {"target":"_blank","rel":"nofollow"}) (før: 900 kr.) // [T-shirt hos Stoy.dk 400 kr.](https://stoy.com/da/blanche-main-t-shirt-bloom {"target":"_blank","rel":"nofollow"}) // [Bukser hos Stoy.dk 600 kr.](https://stoy.com/da/catalog/product/view/id/69434/s/blanche-apollo-jeans-racing-red/category/2/ {"target":"_blank","rel":"nofollow"}) (før: 1.200 kr.)

Og i januar i år landede Blanches første kollektion så i butikkerne. Men allerede efter at Blanche havde præsenteret sin forår/sommer 2018-kollektion i august 2017, blev de kontaktet af Copenhagen Fashion Week, som gerne ville præsentere dem på deres New Talent-scene sæsonen efter.

“Blanche er selvfølgelig et nyt brand, men vi synes, det ville være underligt for os at stå i den konstellation, fordi vi allerede er etablerede ansigter i branchen, og folk kender os. Så vi valgte, at det kunne vi godt selv – og så havde vi pludselig fået sagt både til nogle kunder og til influencere, at vi ville holde show – og ja, så fangede bordet,” siger Mette.

Showet blev holdt i PR-bureauet Noise PR’s lyse showroom i indre København, og timingen ville, at flere af Blanches medarbejdere var på ferie. Derfor stod Melissa og Mette selv for det hele – lige fra miks af musik til modellernes look. Kulissen var transparent, og tøjet i fokus. Mange små detaljer efterlod et stærkt helhedsindtryk: indgange, der komplementerede hinanden, diversitet i modellernes størrelse og etnicitet og hele 42 look.

“Vi var så pressede det sidste døgn, og vi så faktisk først hinanden et kvarter inden showet. Men ikke engang der nåede vi at tale sammen, for Melissa tog imod folk og bød velkommen, og jeg var backstage med alle modellerne,” fortæller Mette.

Tæt på 300 mennesker var mødt op for at se Blanche debutere. Det skyldtes blandt andet brandets sociale mediestrategi, som Melissa har eksekveret, og som helt fra starten har været baseret på at placere tøjet i en nøje udvalgt kontekst og hylde alle slags kvinder med god stil.

“Man skal altid tænke over sin målgruppe: Hvem er pigen på Instagram, som vi gerne vil se i vores tøj, og hvem er hendes følgere – for det skal jo være de kvinder, vi vil nå ud til. Vores interne motto er: ‘For women, by women’. Det fede ved denim er, at det er et ret demografisk produkt – det passer en 16-årig og en 45-årig, så det har været spændende at prøve at nå ud til mange forskellige kvinder,” siger Melissa.

Da Blanche meldte sin ankomst i modeverdenen lige inden august-modeugen 2017, åbnede de samme dag for deres Instagram-profil. I løbet af ganske få uger kunne mærket poste billeder på deres sociale medier, hvor nogle af de mest ind ydelsesrige, skandinaviske modekvinder bærer Blanche-design.

“Efter vi havde solgt kollektionen under messen, brugte vi influencere til at få brandet til at cirkulere på de sociale medier – det var, inden tøjet kom i butikkerne. Vores strategi er ikke at betale for at få vist vores tøj – vi giver det til dem, vi kan lide, og kan de lide det tilbage, er det fedt. Kan de ikke, er det også helt cool. Vi kunne næsten ikke holde efterspørgslen fra døren – særligt ikke med et medie som Instagram, hvor kontakten er så direkte. Hvis det havde været muligt at sælge, fra vi lancerede, og til det kom i butikkerne, havde vi solgt rigtigt meget,” fortæller Melissa.

© Blanche resort 18

Skete det lige?

Fordi brandet har udviklet sig så hurtigt, har der været et par gange, hvor Melissa og Mette har måttet knibe sig i armen og sige: ‘Skete det lige?’. Da de for eksempel lukkede aftalen med deres norske agent, bureauet Freudian Kicks, som også huser brands som Carven og Rodebjer, var det uden et eneste stykke tøj at vise frem.

“Jeg tror, vi havde to prototyper, og ellers var her helt tomt. De tog os ind på god tro og vores glatte ansigt,” husker Mette.

“Når alle de små ting lykkes, giver det ti gange så meget energi. Men det samme gælder selvfølgelig nedturene. Den største læringsproces for mig ved at starte vores eget er ikke at tage det for personligt, hvis en agent siger nej, eller det ikke går godt hos en kunde. Det er jeg blevet bedre til, men det er jo, fordi man giver det alt, hvad man har,” siger Melissa.

En konsekvens af showet i februar var blandt andet artiklen på Vogue.com, som derefter affødte en masse interesse fra amerikanske agenter, og at showroomet Tomorrow, der er en af de bedste distributionsvirksomheder i verden, tog Blanche ind som sit nye det-skal-du-kende-denimbrand.

Den store opmærksomhed, Blanche har fået, er heller ikke gået branchens næse forbi herhjemme, og i efteråret sidste år kom den danske virksomhed New Nordic Brand House med et købstilbud, som Melissa og Mette takkede ja til – efter at Blanche vel at mærke kun havde eksisteret i tre måneder. I dag er det stadig Melissa og Mette, der driver Blanche til daglig, men med New Nordic Brand House som sparringspartner, hvor de også sammen sætter de overordnede mål og planer for mærket. Hele det maskineri, det kræver at styre et brand – lagerstyring, økonomi, forsendelser, fejlmarginer – som man som nyopstartet let kan knække halsen på, har det unge mærke nu et bagland, der hjælper med.

“Det har været rart, at vi ikke hele tiden har skullet sidde i møder med banker, for det er klart, at økonomi fylder en del, når man er nystartet. Det har givet os arbejdsro til at gøre det, vi er bedst til,” siger Mette.