De nye drenge du skal kende: Sons of William
Costume.dk har mødt NYFW-aktuelle Sons of William til en snak om et show med et kæmpe antiklimaks, der blev reddet i sidste øjeblik
AfDanske Sons of William startede som lidt af et sideprojekt for brødrene Julius og Victor, der i dag er at finde hos 15 respekterede forhandlere verden over, og som er aktuelle med deres andet show til New York Fashion Week.
De to brødre har altid interesseret sig for tøj og mode, og de valgte at kaste sig ud i det uden den store viden indenfor modebranchens struktur.
Firmaet er blevet til på baggrund af deres egen meget alternative tilgang til det hele, og efter at have udsolgt deres første kollektion, blev det hele lidt mere seriøst.

I HAR VALGT AT VISE JERES KOLLEKTION UNDER NEW YORK FASHION WEEK – HVAD ER JERES TILKNYTNING TIL NETOP DEN MODEUGE? "Julius har boet i New York i næsten tre år, og har igennem den tid anskaffet sig en masse kontakter i branchen. Vi har så kørt mærket delvist fra New York og København. Det er i New York, vi designer, sourcer tekstiler, trimmings og syr i vores studie i Garment district. Det er også, her vi går på messer og holder shows.
Tilbage i februar fik vi muligheden for at holde et show under den officielle modeugekalender i samarbejde med Milk Made. Vi har flere kontakter til at komme bredere ud herovre, og vi har en stor following fra det asiatiske marked, som også har tendens til at deltage i New York Fashion Week."

HVILKEN STYLE FRA JERES SS16-KOLLEKTION SKAL MAN HAVE? "Det er svært at sige for denne sæson, da vores kollektion dækker jakker, frakker, bukser, jeans, T-shirts, hoodies, striktrøjer og en smykkekollektion.
Det er dog første gang, vi har 'only womens pieces' med i kollektionen. Det ville ikke skade at se flere piger i København rende rundt i vores look til foråret."

HVAD VAR JERES INSPIRATION TIL KOLLEKTIONEN? "Vores SS16-kollektion hedder Dust esthetique og inkluderer 41 pieces. Inspirationen bag kollektionen er det her post-apokalyptiske samfund i år 3035, der er præget af konstante sandstorme. Samfundet er opdelt i to krigsramte distrikter: The Outcasts og The Civilized Assembly.
Idéen er så, at kollektionen er splittet op og designet til de to samfund. De rå og trævlede styles som repræsenterer The Outcasts og de mere clean og tech style, som repræsenterer The Civilized Assembly."

FORTÆL LIDT INSIDE OM SHOWET "Showet gik sindssygt godt. Vi føler, vi havde rigtig godt styr på det hele til trods for, at det kun er vores andet show. Til showet havde vi en projekteringsinstallation. Vi havde et kæmpe rum delt op af vægge, vi rykkede til at danne en asymmetrisk geometrisk labyrint struktur. Væggene stod så forskudt af hinanden og med tre forskellige projektorer, spredte vi den visuelle inspiration til kollektionen ud i hele lokalet fordelt over fem skærme. På den ene skærm havde vi en nedtælling, som skulle sætte hele showet igang.
I midten af rummet havde vi hængt et stort stykke stof op printet med historien bag kollektionen. Da rummet er ved at være godt fyldt op med 150 utålmodige too-important-to-be-here fashion week-gæster, og der er omkring 15 sekunder tilbage af nedtællingen, går projektoren ud, fordi lampen er for varm. Der sker en kæmpe forvirring, og musikken bliver så startet, og alle folk bliver stille. Vi kigger selvfølgelig på hinanden og tænker: 'Det sker bare ikke det her'.
Vi får selvfølgelig stoppet musikken, tændt projekteren igen og kører hele showet forfra. Heldigvis var der få der bemærkede det, men vi følte godt nok et antiklimaks lige fra starten af showet. Resten af showet løb rigtig smertefrit heldigvis."
HVAD ER NÆSTE SKRIDT FOR JER? "Vi er så sindssygt heldige, at vi har fået sat nogle rigtig store møder op i denne uge. Blandt andet med Barneys, Saks Fifth Avenue og Candy Store Fake Tokyo, så forhåbentlig får vi lukket nogle rigtig gode aftaler med den kommende kollektion."
