Den 22-årige smykkedesigner, der dominerer Instagram
Det danske supertalent Julie Nielsdotter bjergtager med sine smukke smykker og sit lyserøde univers. Her fortæller hun om sin passion, iværksætteri og Instagram
AfJulie Nielsdotter er ikke bange for at gå sine egne veje og skabe unikke smykkedesign, der langt fra altid følger reglerne. På trods af sin unge alder på 22 år, er det lykkedes Julie at opbygge sit helt eget brand og kreere smykker, som hun sælger fra sine egne smukke lokaler på Gammel Kongevej.
Vi har taget en snak med den seje smykkedesigner om at bruge Instagram til at opbygge et brand, og hvordan hun er blevet så succesfuld på blot to år.

HAR DIN UNGE ALDER HAFT EN BETYDNING FOR DINE DESIGN OG DIT BRAND PÅ INSTAGRAM?
“Min alder har en stor betydning i forhold til, hvordan jeg bruger sociale medier. Instagram er en integreret del af min dagligdag, som jeg er vokset op med, så jeg har en fornemmelse for, hvad der virker og hvad der ikke gør.
I forhold til mine design, så tror jeg, at min alder gør mig mere intuitiv. Jeg har ikke færdiggjort nogen uddannelse på en designskole, så jeg er ikke blevet skolet i, hvad der er rigtig og forkert. Det gør, at jeg springer ud i, hvad jeg selv mener er rigtigt. Jeg er måske naiv, men på en positiv måde, da jeg tør tage chancer.”

HVAD SKAL DER TIL FOR AT LYKKEDES SOM IVÆRKSÆTTER?
“Det er vigtigt, at man ikke har en specifik grund til at starte, men gør det, fordi man ikke kan lade være. Jeg startede ikke, fordi jeg tænkte, at det ville være fedt at skabe et brand, eller være iværksætter, men fordi det er min passion. Jeg gør det, fordi lysten til det kommer helt indefra. Det er lidt en kliché, men med god grund – at lysten skal komme helt indefra.
Derudover må man ikke glemme, at det er hårdt arbejde, som kræver et enormt fokus. Det er ikke altid sjovt at være iværksætter, og du arbejder ikke kun fra klokken 9-17, men også når du har fri … ja, selv når du ligger og sover, tænker du på det.
Selv kom jeg hertil på grund af en konstant søgen efter noget nyt og bedre. Jeg startede for to år siden i et lille kælderlokale på Nørrebro, men havde hele tiden lyst til noget nyt og bedre.”

HVOR KOMMER INSPIRATIONEN BAG DINE DESIGN FRA?
“Jeg er meget hands-on i min proces. Så meget af inspirationen til mine design kommer blandt andet fra de materialer, som jeg køber ind. Selvfølgelig går jeg også på diverse kunstudstillinger og kan finde inspiration i de farver og former, som jeg er omgivet af, men det er primært mine materialer, der inspirerer mig.
Min stil er enkel, men der skal være noget magisk. Så når jeg finder en fantastisk perle eller ædelsten, så vil jeg fremhæve den på bedste vis, uden at mit design skal overdøve materialernes egen skønhed. Jeg prøver bare at få det bedste frem i mine materialer.”
HVAD ER DIT YNDLINGSSMYKKE?
“Det er svært. Men jeg har et smykke, som jeg har gået med lige siden, jeg lavede det. Det er en halskæde med en barokperle i lyserød og fersken med en diamant. Jeg elsker den, fordi den både passer til en afslappet søndag eftermiddag og en vild lørdag aften. Den giver lidt magi til hverdagen, samtidig med at den ville klæde alle.”

HVORDAN UDSKILLER DU DIG FRA RESTEN AF SMYKKEBRANCHEN?
“Jeg føler, at jeg er mere personlig end andre brands. Jeg opdaterer selv mine følgere dagligt i, hvad jeg går og laver. Når mine kunder skriver til mig, så er det i langt højere grad en proces, som vi deler, end bare en kunde, der skal ind og købe noget i en butik.
Min branding har skabt en følgerskare af kunder, der virker til at interessere sig for min personlige og designmæssige udvikling, da jeg bruger mig selv meget og er enormt intuitiv. Det er ikke så kommercielt, men i langt højere grad en fra jord til bord-intuition.”

HVORDAN HAR DU BRUGT INSTAGRAM TIL AT SKABE ET SUCCESFULDT BRAND?
“Jeg har skabt en lille verden i billeder, som afspejler mig og hvordan jeg godt kan lide at se tingene. Det er en fantastisk platform for en hyperæstetiker som mig, hvor jeg kan invitere andre ind i min verden.
Mit produkt er visuelt og derfor fungerer Instagram som platform også så godt for mig, når jeg skal udvikle mit brand. Jeg bruger omtrent en tredjedel af min dag på Instagram, men det er også, fordi platformen i høj grad er min kontakt til kunder og følgere. Mange af mine ting er jo speciallavet, og derfor starter designprocessen med mine kunder, når de eksempelvis skriver spørgsmål på billeder, eller direkte til mig i en besked.”

DIT UNIVERS ER MEGET DELIKAT, LYSERØDT OG FEMININT. HVORDAN KOM DU FREM TIL NETOP DET UDTRYK?
“Mine omgivelser har en enorm betydning for det univers, jeg skaber. Min butik er fuldstændig lyserød, så det var en naturlig udvikling, at min Instagram afspejlede det. Derudover tror jeg, at der gemmer sig en form for prinsessedrøm i mange kvinder, så de kan identificere sig med mit univers.
Helt lavpraktisk, så synes jeg, at den lyserøde farve er så rar og god for sjælen. Det er der også mange kunder, som bemærker, og siger ‘ej, hvor er her dejligt’, når de træder ind i butikken.
Men alt skal heller ikke være for ultrasødt. Jeg kan godt lide at vise nogle mere rå og kantede smykker i kontrast til det fine univers. Men alt, der vises på min Instagram, er en afspejling af mig. Det fine udtryk stammer intuitivt fra mig, hvor jeg så viser det bedste af det bedste.”

HVAD HAR VÆRET DET VIGTIGSTE ØJEBLIK I DIN KARRIERE HIDTIL?
“Der sker generelt hele tiden noget nyt, som jeg kan gakke ud over. Specielt inden for det seneste år, er der sket en hel masse ting. Men overordnet er det, at jeg siden start har fået lov til at leve af min kreative udvikling. Der er intet, der slår at stå op hver dag og lave det, man elsker. Det er selvfølgelig også uundværligt, når seje mennesker deler og viser mine ting, men at udleve min drøm er et evigt højdepunkt.”
HVILKE MÅL HAR DU FOR FREMTIDEN?
“Målene rykker sig hele tiden. For et år siden ville jeg gerne eje min egen butik, og nu sidder jeg her. Jeg fokuserer ikke altid så meget på det næste mål, men hellere på, at vejen dertil skal være fed.
Lige nu har jeg en masse spændende ting i gang internationalt, som jeg desværre ikke kan løfte sløret for endnu. Men mit næste kapitel er på det internationale marked, hvor der lige nu er en masse spændende ting i støbeskeen.”
Du kan besøge Julie Nielsdotters fine butik på Gammel Kongevej 101, 1850 Frederiksberg C, samt online på Julienielsdotter.com og på Instagram-profilen @julienielsdotterjewellery.
