Derfor droppede Mø sin ikoniske fletning til fordel for en mullet

Mø har aldrig været bleg for at afprøve skæve look. Vi har snakket makeup og stil med Danmarks største internationale popstjerne

Mø
© Beata Cervin / Acne

Fra punksanger og aktivist til fuldbyrdet popstjerne. Fra høje fletninger til mullet med udgroning. Fra Danmark til resten af verden. Mø har takket være hits som Lean On og Cold Water været på noget af en rejse, og det har hendes look også. Vi har snakket makeup og stil med Danmarks største internationale popstjerne lige nu.

Mø sidder i et lille rum, der fungerer som både loge og backstageområde i et råt lokale i Slakthusområdet syd for Stockholm. Senere samme aften forvandles lokalet til en natklub i anledning af, at YSL Beauty holder fest, og den danske verdensstjerne står for underholdningen. Den vibrerende elektropop fra eftermiddagens lydprøve er netop stilnet af, og selvom aftenluften er varm udenfor, er der køligt inden for de kakkelklædte vægge. Mø med det borgerlige navn Karen Marie Aagaard Ørsted Andersen får neglene lakeret i en koboltblå nuance.

For at lade lakken tørre holder hun hænderne i ro, mens hun snakker – på trods af at hun normalt flittigt bruger både lyde og fagter til at understrege det, hun siger. Hun er åben og imødekommende, og det er hurtigt tydeligt, at hun trods sin store succes har begge fødder plantet solidt på jorden – måske takket være det råd, hendes mor har givet hende med på vejen:

“Vær ikke fake, det kommer til at skinne igennem, og folk vil se det. Det er bedre at være ærlig fra begyndelsen. Hvis du er dig selv og klæder dig, som du vil, kommer du aldrig til at fortryde det. Folk er bange for at mislykkes, og jeg ved godt, at det er blevet sagt tusinde gange før, men det er godt at mislykkes en gang imellem. Du lærer en masse, og det får dig til at udvikle dig.”

Hun tilføjer:
“Just fucking be yourself.”

Mø
© Beata Cervin / Acne

Den pludselige succes ændrede alt for Karen: Døren til musikverdenen blev åbnet på vid gab, og livet tog en U-vending. Men med successen fulgte kaos, og Karens forsøg på at finde sig selv igen blev begyndelsen på en lang rejse mod et mere personligt og ærligt andet album. Forever Neverland udkom i oktober 2018, næsten fire et halvt år efter debutalbummet og to måneder efter, at Mø fejrede sin 30-års fødselsdag.

Da vi møder hende, har hun netop indledt et samarbejde med YSL Beauty, og hendes optræden er startskuddet for det. Mens hun venter på at skulle optræde med nogle af sine mere klubagtige numre, sidder hun på kanten af sofaen i logen med udstrakte hænder og spredte fingre, iklædt en sort hættetrøje, en jakke, som hun har bundet rundt om livet, sorte bukser med antydningen af et kick flare og pumps i sølvgrå silke med et lille similispænde. Hun har enkle sølvhoops i ørerne, og håret – en afbleget mullet med udgroninger – gør, at hun ser afslappet ud.

Da livet tog en u-vending

Karen voksede op i Odense, og efter at hun som 7-årig fik fat på et eksemplar af Spice Girls’ første album, Spice, bestemte hun sig for, at en sangkarriere var den eneste vej frem. Musikerdrømmen blev virkeliggjort gennem punken og punkduoen Mor, men det var først, da hun blev Mø og i 2014 udgav sit første soloalbum, No Mythologies to Follow, at karrieren for alvor tog fart.

Det globale gennembrud kom året efter, da verdenshittet Lean On – et samarbejde med Major Lazer og DJ Snake – begyndte at klatre op ad hitlisterne. Successangen nåede i top-10 på Billboard-listen, blev den mest streamede nogensinde på Spotify og har over 2,5 milliarder views på YouTube.

Fra fletning til mullet

Efter tidligere at have været kendt for sin lange, højt opsatte fletning har Mø de seneste par år bevæget sig hen imod den 90’er-vibe, der er blevet signatur for skandipoppens kvindelige stjerner – dog i en lidt mørkere fortolkning end de fleste andres. At hun til sidst ofrede længderne til fordel for en mullet, var en kombination af tilfældigheder, og at hun var træt af sit lange hår. Inspirationen kom fra Juliette Lewis’ afblegede, korte 90’er-grungede frisure fra tiden omkring, hvor hun datede Brad Pitt.

“Jeg kan godt lide, at det ser ud, som om jeg ikke er blevet klippet i otte måneder – hvilket også er sandt! Hvis du vil eje et look, der er lidt skævt, skal du selv tro på det. Hvis du gør det, bliver det dit.”

Den nye frisure kræver ikke så meget tid at sætte, og det køber Karen mere tid til at fokusere på hud og makeup.

“Når jeg optræder, bruger jeg produkter, der holder længe, fordi jeg rører mig meget og sveder, men når det gælder min almindelige skønhedsrutine, fokuserer jeg på en god base, så jeg får en fin, naturlig hud. På almindelige dage plejer jeg derfor bare at bruge lidt foundation, at børste mine øjenbryn opad,” hun understreger ordene med en opadfejende bevægelse med hånden, “og tage lidt mascara på. Og lidt shine,” afslutter hun og illustrerer ved at bevæge sin hånd hen over sine kindben.

“Om aftenen holder jeg mig til en farvet læbepomade, og fokuserer i stedet mere på øjnene. I aften bliver det for eksempel guld. Jeg kan virkelig godt lide guld, fordi det ser naturligt ud, men stadigvæk er festligt – det bliver ikke for meget. Jeg kan i det hele taget godt lide at holde mit look ret androgynt, men stadigvæk sexet, på en kvindelig måde.”

© Sakura/Wenn.com

Punk for altid

Ud over Juliette Lewis har Kim Gordon, frontfigur i det amerikanske rockband Sonic Youth, længe været en vigtig inspirationskilde for Karen. Kunstnerisk, stilmæssigt og i livet generelt.

“Da jeg var teenager, var Kim Gordon min helt. Jeg følte, at jeg kunne relatere til hende på så mange planer. Jeg tror, at mange unge gerne vil have nogen at se op til, og på det tidspunkt havde jeg svært ved at finde en kvindetype, jeg kunne identificere mig med. Men hun var lige præcis den type, med sin attitude og sin androgyne, sexede måde at synge på, sine politiske holdninger, sin kunst. Jeg var bare helt blown away. Nu ser jeg også op til kvinder som Lena Dunham, Beyoncé og Michelle Obama ... der er mange gode forbilleder i dag.”

Det var også Kim Gordon, der vakte Karens interesse for mode. Hun husker tydeligt, da hun i 2013 så sit idol i en Yves Saint Laurent-kampagne, hvor hun blandt andet var klædt i en variant af mærkets klassiske Le Smoking.

“På det tidspunkt vidste jeg ikke så meget om mode,” siger hun.

“Jeg gik mest op i min læderjakke. Men da jeg så Kim Gordon på det der sort-hvide-billede, tænkte jeg: ‘Wow, high fashion er cool’.”

Det er blevet sagt om YSL-kvinden, at hun klæder sig, ser ud og gør præcis, som hun vil – en indstilling, som Karen omfavnede tidligt gennem punken.

“Det handler ikke om at følge med strømmen, men at finde sin egen stil og sit eget forhold til mode. Vær kreativ, og vær dig selv. Det gælder også musikken. Jeg tror, at jeg blev tiltrukket af punken på grund af dens aggressive, men samtidig følsomme sider.

Der findes sådan en kraftfuld energi i punk, som er skør, men samtidig sindssygt stærk, og jeg tror, at jeg prøver at forene de sider, både i min musik og i den måde, jeg klæder mig på. Det er en fin balance.”

Selvom solokarrieren har betydet, at punken har måttet vige for en mere poppet lyd, er punk stadigvæk en del af Karen:

“Da jeg var mellem 14 og 23 år, handlede hele mit liv om aktivisme og punk. Det var så stor en del af min identitet og en nøgle til at finde mig selv, at jeg tror, at den altid vil være i mit dna. Når noget har påvirket dig så meget i løbet af så lang tid, vil det altid være en del af dig.”

I dag er Møs musik som sagt mere pop end punk, men kontrasterne – det skøre og det stærke – er der stadigvæk, selv i dansevenlige numre som Final Song, som i øvrigt er blevet streamet over 400 millioner gange på Spotify, hvilket er på højde med hits af verdensstjerner som Beyoncé, Rihanna og Lady Gaga.

“Den er opløftende, men også sørgelig. Det er det bedste. Når sange bare er glade, har jeg det lidt sådan: ‘Det der er løgn, ingen er glade hele tiden.”

Klokken 22.30 spiller dj’en i det stockholmske lokale Lean On, og Karen hopper op på den lille scene for straks efter at lade sin mikrofon forsvinde ned i publikum, hvis udstrakte arme med mobiltelefoner forsøger at fange hendes hastige bevægelser. Iklædt en sort skindjakke, kort sølvglitrende tubetop og smalle sorte bukser, som slutter ved et par slangeskindsstøvler, leverer hun rå energi og knivskarp sang. Efter at have afsluttet med Final Song forsvinder Karen tilbage i det lille rum, hvor vi sad tidligere på aftenen. Udenfor fortsætter festen.