© Petra Kleis

“Det er en fuckfinger til mine gamle jeans”

Moderskabet forandrer hele tilværelsen. Jeg arbejder med at se det smukke i min krop, som den er nu. Billederne er en del af den proces. Det er en fuckfinger til mine gamle jeans.

Den måde, Petra ser mig på, gør, at jeg føler mig stærk, smuk, modig og sej. Hun er i sandhed kvindernes kvinde. Det mærkede jeg for et par år siden, da hun skød mig første gang som nybagt mor. Dengang var jeg i frit fald psykisk på gund af en efterfødselsdepression. Jeg var i en sorgproces over alt det, der var sket, og begræd tabet af min førlighed, og at jeg ikke kunne passe min søn selv. Jeg følte, at min krop havde forrådt mig. Petra var meget omsorgsfuld, på trods af at jeg havde paraderne oppe. At jeg nu har fået det bedre fysisk og psykisk gør, at jeg kan se på mig selv med meget mere kærlige øjne.

Kærlighed kommer jo indefra, og det samme gør det at føle sig kvindelig og sexet. Men det er en udfordring ikke konstant at være eksternt refererende. Det er en proces. Jeg er der ikke helt, men jeg er godt på vej, og en del af den vej var disse billeder. Det var frigørende at danse rundt splitternøgen blandt skulpturer, der ikke ligner det moderne kropsideal. Jeg følte mig tryg, gav slip, droppede al forfængelighed og var bare i nuet.

Petra Kleis
37 år, fotograf:
“Billedet af Cecilie er fra en serie til magasinet Mother Muse, der hylder moderskabet. Jeg spurgte Cecilie, om hun ville være med, og det ville hun på én betingelse: At det var ærligt. Det var ret vildt, for jeg havde skudt hende som nybagt mor, og dengang havde hun så mange restriktioner, blandt andet ville hun kun skydes fra én side. Cecilie er jo et af de smukkeste mennesker, og jeg havde lyst til at ruske hende og sige: ‘Hvad snakker du om?’. Derfor var det vildt at skyde hende denne gang og opleve den forandring, der var sket i hende.

Alle, der bliver mødre, oplever en kropsforandring, men Cecilies er ekstrem. Hun er gået fra toptunet dansemaskine, sexsymbol og nips til at blive gravid, få vand i kroppen, tage mange kilo på og have en efterfødselskrop i opløsning. Den forandring har hun delt i #vækmedglansbilledet-bevægelsen.

Jeg kender mange seje kvinder, men jeg tror ikke, at der er nogen i den sammenhæng, jeg har så meget respekt for som Cecilie. Der var en stærk søsterstemning på skydningen på Rudolph Tegners Museum & Statuepark. Cecilie bevægede sig meget, og man kunne tydeligt mærke den smidighed og styrke, hun stadig har. Hun satte ingen grænser. Hun har lavet masser af nøgenbilleder før med sin gamle krop, men ikke med sin nye, alligevel virkede hun enormt tryg.

Vi har begge fået meget positiv respons på serien. Mange kvinder kan forholde sig til billederne, samtidig med at Cecilie er så smuk. Det er mødet mellem det helt uopnåelige og noget, vi kan se os selv i. Da jeg læste kommentarerne fra kvinder på Instagram, var jeg lige ved at græde.”