Gennem de seneste år har emotional labor også fået en lidt anden betydning, som knytter sig specifikt til marginaliserede personer. Det handler her om, hvordan man forventes at opføre sig på sin arbejdsplads, hvis man er udsat for situationer med eksempelvis racistiske, sexistiske, transfobiske eller ableistiske undertoner eller kommentarer – eksempelvis ved at grine med i stedet for at ‘ødelægge den gode stemning’ ved at sige fra over for en kollegas ‘joke’. Og ikke mindst handler det om, hvordan man som marginaliseret person forventes at forklare den pågældende person, hvorfor vedkommendes opførsel er problematisk – og på en høflig måde, selvom det betyder, at man undertrykker ens egentlige følelser i forbindelse med situationen.
I flere medier har sorte kvinder for eksempel fortalt om frygten for at blive betragtet som den ‘vrede sorte kvinde’ på deres arbejde: En racistisk og sexistisk stereotyp, der er blevet beskrevet bredt i international fag- såvel som populærlitteratur. Blandt andet beskrev skribent Kahra Wayland-Larty i et essay til mediet Gal-Dem i 2017, hvordan hendes opråb om en række problemer på hendes arbejdsplads blev reduceret til en personlig karakterfejl hos hende, mens andre på arbejdspladsen blev hyldet for deres opråb.
“Vi bliver kaldt bitches og får at vide at vi hakker, er næsvise og overfølsomme, mens mænd, der udtrykker lignende bekymringer eller kritikpunkter, bliver taget seriøst og hyldet for deres indsigt og lederskab ... Og for ikke-hvide kvinder findes der endvidere en ekstra risiko for at blive beskyldt for at være ‘agressive’ og ‘intimiderende’ af vores hvide, kvindelige potentielt allierede ... Det er en på forhånd tabt kamp for kvinder med holdninger. Vi påtager os det stykke emotional labor at selvregulere for at passe på andres følsomhed,” skrev Kahra Wayland-Larty blandt andet.
Kahra Wayland-Larty er englænder, men også på det danske arbejdsmarked er racisme en del af dagligdagen: En undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Wilke lavet for A4 Arbejdsmiljø i 2020 viste, at hver femte lønmodtager har oplevet racisme på jobbet.
Stereotypen om den ‘vrede sorte kvinde’ var også oppe at vende ved tennisturneringen US Open i 2018, hvor Serena Williams fik en spilstraf, fordi hun kaldte dommeren Carlos Ramos ‘en tyv’ efter det, hun mente var en unfair bedømmelse – og senere ødelagde sin ketsjer i frustration. I tiden efter flød både de internationale og danske medier over med artikler om, hvordan tennisstjernen var ‘gået amok’, og at hendes temperament var ‘kogt over’ – alt sammen beskrivelser, der passer ind i fortællingen om ‘den vrede sorte kvinde’. Dén reaktion fik dog mange andre kvinder til tasterne på de sociale medier, hvor de kunne fortælle om, hvordan de var blevet ‘skolet’ til ikke at vise deres negative følelser: The Washington Post beskrev blandt andet eksempler, hvor kvinder følte sig nødsaget til at ‘kvæle deres vrede på arbejdspladsen eller omskrive e-mails af frygt for at lyde for aggressive’. Lignende vidnesbyrd fra personer med et handicap, LGBTQ+-personer, religiøse og etniske minoriteter og mange, mange andre grupper findes i stakkevis i den digitale sfære, og alle beretter de om den smerte, det kan medføre at blive udsat for diskriminerende adfærd – og at udføre drænende emotional labor for at opretholde ‘den gode stemning’.