Ditte Reffstrup: “Jeg har haft softwear på i en uendelighed. Nu trænger jeg til at dresse op”

Et 90’er-hit om fællesskab og håb blev udgangspunktet for Gannis nye kollektion, som i dag fremvises under den københavnske modeuge. Vi har talt med Ditte Reffstrup, kreativ direktør hos brandet, om inspirationen bag kollektionen og troen på, at der er lysere tider forude.

Ditte Reffstrup fra Ganni

Ditte Reffstrup fra Ganni

© GANNI

Hvad er inspirationen bag kollektionen?

“Det var tredje gang, at vi skulle skabe en kollektion under lockdown. Denne gang kunne jeg godt mærke, at det var en tungere proces end tidligere – vi havde fra begyndelsen en stærk fornemmelse af, at der ikke ville være et normalt show i den anden ende, og der var en masse kollegaer, som vi ikke havde set i lang tid og savnede.

Lige før vi begyndte på kollektionen, samlede vi det kreative team over et videokald og talte om, hvad 2020 har gjort ved os. Det blev hurtigt klart, at der er en universel følelse af, at året har fået os til at se indad og virkelig mærke efter, hvad der er vigtigt. Én ting, vi alle kunne relatere til, var kærlighed – til familien, til sine venner, til hverdagen. Derfra kom vi på showets titel, som er Ganni Love Forever."

"For mig er kærligheden til musikken central. Jeg er vokset op med to storesøstre, der lyttede rigtig meget til musik. Vi havde altid MTV kørende på fjernsynet, og det var mit vindue ind til resten af verden. Normalt finder jeg rigtig meget inspiration på rejser, men det var jo ikke muligt denne gang. I stedet var det musikken, der fik inspirationen til at gro – gamle musiknumre, som jeg havde glemt, men som gav mig et smil på læben, da jeg hørte dem igen.

Vi lavede en playliste, der var meget varieret – fra 80’er-hits til hård hiphop, R&B og gammel dansk musik. Et af numrene er You’re Not Alone af Olive. Jeg hørte det første gang, da jeg var 16 år gammel og var på en klub i England. Det har altid været et meget stærkt nummer for mig, og i den her tid bliver budskabet kun endnu mere relevant: Jeg kan mærke et håb og en optimisme og tro på, at det hele nok skal gå. Det håber jeg også, at folk vil tage med sig, når de har set showet.”

Kollektionen er jo kreeret under en særlig tid, hvor stort set hele verden har været i lockdown, og der har været stor efterspørgsel på loungewear. Er det noget, der afspejler sig i kollektionen?

“For at være helt ærlig, så føler jeg, at jeg har haft vores softwear-kollektion på i en uendelighed. Nu kan jeg mærke, at jeg trænger til at gøre mig lidt mere umage og dresse op for min egen skyld. Kollektionen er en fortolkning af at klæde sig komfortabelt, men mere sofistikeret: Det har måske en silhuet af noget, man kender fra loungewear, men i et andet materiale og med detaljer, så du for eksempel kan binde det ind i taljen, hvilket gør det lettere at parre tøjet med en spids sko eller et par højhælede.”

Hvad er dit eget yndlings-item fra kollektionen?

“Det har været en virkelig sjov kollektion at arbejde med. Vi har gennem-nørdet detaljerne og lavet nye udgaver af Ganni-favoritter i en farveskala af sort, navy, camel, kridhvid, helt lyseblå og en meget stærk, optimistisk grøn.

Det er svært kun at vælge én ting, men jeg har helt sikkert nogle favoritter. Det gælder blandt andet en jakke i genanvendt uld i den her grønne, nærmest pop-agtige nuance. Den har nogle virkelig smukke knapper og en krave, hvis øverste halvdel er skåret af – en sjov og lidt anderledes detalje, der ser virkelig smart ud.”

Du har udvalgt en trio af tre kvindelige musikere, som skal optræde under showet – danske Coco O., Deb Never fra Los Angeles og ZSELA fra New York. Hvorfor er valget faldet på lige netop de tre?

“Fælles for dem er, at de har en vild energi og power, der når helt ud i stuerne. Kender du de dér mennesker, som bare kan række langt ud over skærmen? Det kan de alle tre på hver deres måde, og det synes jeg er vildt fascinerende. De er tre stærke kvinder, som hver især virkelig har noget at byde på – de har personlighed og et talent, som er utroligt imponerende.

De bærer alle outfits fra kollektionen under deres optrædener, som de selv har valgt. Det var super vigtigt for mig, at de viste deres egen version af Ganni – det skal altid være mennesket, der bærer tøjet, ikke omvendt. Det har virkelig været givende at få lov til at opleve kollektionen med nye briller ved at se dem fortolke den. Det er nok lidt ligesom at være kok: Det vil altid være federe at se andre spise ens mad end selv at spise den.”