
Ditte Reffstrup: “Jeg insisterer på, at mode skal være sjovt”
Torsdag aften under den københavnske modeuge løftede Ganni sløret for brandets AW22-kollektion, som er en hyldest til 1990’erne og en opfordring til at lege med sit udtryk. Vi har talt med Ditte Reffstrup, kreativ direktør hos Ganni, om inspirationen bag kollektionen og modebilledet post pandemien, hvor der måske mere end nogensinde før er et behov for at kunne iføre sig lige præcis det, man har lyst til.
AfDitte Reffstrup voksede op i Hirtshals, og i den nordvestjyske by var hendes vindue ud til resten af verden musik – eller rettere sagt tv-kanalen MTV, som i døgndrift sendte musikvideoer fra tidens største navne. Det var i en tid, hvor britpoppen blomstrede, og store kvindelige kunstnere markerede sig på musikscenen – og det er ifølge designeren selv også en æra, som fortsat inspirerer hende i dag.
Det lå derfor også lige til højrebenet, at netop to af Ditte Reffstrups største teenage-idoler, musikerne PJ Harvey og Björk, blev det kreative udgangspunkt, da det første indledende arbejde med Gannis AW22-kollektion skulle søsættes.
“De gjorde begge et kæmpe stort indtryk på mig – kendetegnende for dem begge er, at de tør være dem selv. Det føles så ægte. De er feminine, har masser af holdninger og er nogle stærke kvinder, og det har virkelig sat sig i den her kollektion. Det er en kontrast, vi altid arbejder med i Ganni – at have en feminin side, men også kunne udtrykke sig mere maskulint,” siger Ditte Reffstrup, da vi taler med hende forud for præsentationen af Gannis AW22-kollektion under Københavns modeuge.