(Di)vision: "Det var vigtigt for os at tage stilling til, hvordan vi kan mindske vores klimaaftryk mest muligt"

Søskendeparret Nanna & Simon Wick grundlagde for cirka tre år siden det bæredygtige brand (Di)vision, der udelukkende producerer deres tøj af deadstock, overskudsmaterialer. På den måde vil de gerne være med til at vise, at små spillere også kan producere bæredygtigt tøj.

Portræt-division

Portræt-division

© (Di)vision

(Di)vision producerer udelukkende af deadstock-materialer. Hvorfor valgte I ikke en mere traditionel tilgang?
“Vi grundlagde (Di)vision i 2018, og det var vigtigt for os at tage stilling til, hvordan vi kan mindske vores klimaaftryk mest muligt. Oprindeligt lagde vi ud med upcycling af vintageprodukter, men vi fandt hurtigt ud af, at det er meget vanskeligt at gøre skalérbart og økonomisk bæredygtigt. Derfor måtte vi finde en anden måde at producere miljøvenligt tøj på. Og det var i den forbindelse, at idéen om brugen af deadstock opstod. Egentlig minder det meget om det, vi oprindeligt startede med at gøre: producere tøj af vintagematerialer. Men med deadstock kan vi få mere af samme type stof – i stedet for kun at producere én jakke kan vi producere 50.

Hvad er det sværeste ved at producere tøj af deadstock?
“For det første er det svært, at materialet kun fås i en begrænset mængde. Man kan selvfølgelig diskutere, om det er en ulempe eller en fordel, idet det også betyder, at vi kan producere unikke produkter. Vi lavede på et tidspunkt et par bukser, som Kendall Jenner havde på, og som vi kun kunne producere 80 stykker af. De blev udsolgt på én dag. Bagefter oplevede vi en enorm efterspørgsel på dem, men vi kunne jo ganske enkelt ikke producere flere. Det havde ærligt talt været fedt, hvis vi havde kunnet trykke på en knap og producere 500 eller 1.000 par af de bukser. En anden udfordring er, at vi ikke præcis ved, hvilke materialer der er til rådighed, når vi går i gang med at designe. For eksempel kan vi tænke, at en jakke skal være grøn, men når vi så kommer til Italien, har fabrikken kun deadstock i pink – og så må jakken jo blive pink.

Hvordan ønsker I at sætte jeres præg på modebranchen?
“Vores største ønske er nok at inspirere modebranchen – gå forrest, så resten af branchen kan se, at det er muligt at producere tøj mere bæredygtigt, også selvom man er en lille spiller. For os handler det om at tage de her første små skridt, for på den måde er vi sikre på, at der nok skal ske noget mere og større inden for de næste par år.”