Easypeacylimonesqueezy: ''Vi har ingen forretningsmodel – 'Løvens hule' ville aldrig tage os ind''

Det hele startede i en lejlighed på Amager, og siden er det gået stærkt for takeaway- og cateringvirksomheden Easypeacylimonesqueezy, hvis kunder i dag tæller modebrands som Saks Potts og Cecilie Bahnsen. Nu har de åbnet en ny takeaway-butik, og konceptet er simpelt, men lækkert: hjemmelavet, autentisk italiensk mad til at tage med hjem. Vi har mødt kvinderne bag til en samtale om konceptet – og så deler de deres mest populære opskrift.

Skærmbillede-2021-10-20-kl.-14.00.29

Disken i takeaway-butikken indeholder et hav af lækre italienske delikatesser.

© Easypeacylimonesqueezy

En intens, sødlig duft af tomatsauce og kødboller samt temperamentsfulde italienske toner møder en, når man træder ind i den lille takeaway-butik Easy Peacy midt på Vester Farimagsgade i København. Det er lidt som at træde ind i et lille, autentisk italiensk trattoria: Disken og køleskabene er fyldt til randen med lækre delikatesser som artiskokdip, oliven og burrata, og lokalerne er rustikke og simple med flisegulv og rå murstensvægge.

Nogle ville måske kalde det køligt, men det er en del af den italienskinspirerede stil, der kendetegner alt fra omgivelserne til menukortet, fortæller Stine Kirkegaard og Ida Ravn. De står bag takeaway- og cateringvirksomheden Easypeacylimonesqueezy – og har nu netop slået dørene op til den tilhørende takeaway-butik, som har fået det mere mundrette navn Easy Peacy.

Siden Stine Kirkegaard og Ida Ravn gik i luften med Easypeacylimonesqueezy tilbage i januar 2021, har det ikke gået stille for sig. De to kvinder har for alvor slået deres koncept fast under den seneste københavnske modeuge og har siden åbningen leveret catering til modeshows og -events hos blandt andre Saks Potts, Cecilie Bahnsen og Skall Studio samt kunstnerfællesskabet Blue Collectif.

Vi har taget en samtale med de to kvinder om deres koncept, hvilken opskrift der er den mest populære, og om hvordan man styler sin mad for at få den til at se lige så skødesløst lækker ud som på Easy Peacys Instagramprofil.

"Interessen for madlavning har jeg fået ind med modermælken"

I januar 2021 solgte Stine Kirkegaard sin første portion ragout gennem sin Instagram-profil Easypeacylimonesqueezy. Hun var hjemsendt fra sit kokkejob hos restauranten Bar La Una, og det var af ren og skær kedsomhed, at hun i første omgang gav sig i kast med at lave mad og sælge den via Instagram fra sin lille lejlighed på Amager.

"Jeg har altid arbejdet i restaurationsbranchen som blandt andet kok, men jeg havde ikke lyst til at uddanne mig som kok, fordi jeg ikke kunne se mig selv være en del af den herredominerede verden med uniformer og skæve arbejdstider, så det har altid kun været på hobbyplan. Vi har altid lavet meget mad i min familie, og min mor nørdede også med mad, da hun var ung, så interessen for madlavning har jeg fået ind med modermælken,” siger Stine Kirkegaard.

Hvad der i starten blot var salg af mad til venner og familie, mundede hurtigt ud i en stor efterspørgsel fra folk fra nær og fjern, som gennem anbefalinger fra andre havde fundet hendes Instagram-profil. Senere begyndte hun at levere catering til virksomheder, og nu har Easypeacylimonesqueezy åbnet sin første fysiske butik på Vesterbro, ligesom kommunikationsansvarlig Ida Ravn også er blevet en del af virksomheden.

Torsdag 14. oktober markerede den dag, hvor Stine Kirkegaard og Ida Ravn endelig kunne slå dørene op til deres hjertebarn: takeaway-butikken midt på Vesterbro. Konceptet er italiensk mad klar til tilberedning derhjemme, og kvindernes håb for butikken er, at folk på uformel vis bare vil dumpe ind og snuppe mad med til enten sig selv, familien eller vennerne – og man må hellere end gerne tage æren for madlavningen selv.

"Maden er stort set færdig, når du henter den hernede, men du får stadig oplevelsen af at stå og koge pastaen og varme tomatsaucen, så det dufter af mad – og du kan nemt snyde dine gæster til at tro, at du selv har lavet det,” siger Ida Ravn om menukortet, der blandt andet byder på klassiske italienske hovedretter som pasta og lasagne samt lækre side orders som burrata, risottokugler og dips. Konceptet er delemad, og det har rødder i Stine Kirkegaards barndom, fortæller hun.

"I min familie spiste vi altid på den måde. Vi har aldrig bare haft én ret på bordet, og min mor var god til at servere nye ting. Vi skulle altid smage på tingene mindst tre gange, og vi fik aldrig lov til at bestille fra børnemenuen. Mine venner gad aldrig spise hjemme hos os, fordi vi altid skulle have noget lidt særligt, de ikke kunne lide,” siger Stine Kirkegaard.

"Vi får inspiration fra gamle, oldschool kogebøger, som ikke er seje mere"

Hvor får I inspiration fra?
Stine: "Instagram og Pinterest. Vi henter blandt andet inspiration fra billeder af mad, men det kan også bare være andre billeder, hvor jeg for eksempel bliver inspireret af farvekombinationerne. Vi får også inspiration fra gamle, oldschool kogebøger, som ikke er seje mere. Nogle gange er det også bare ud fra, hvad vi har lavet af aftensmad derhjemme, at jeg får idéer, og så prøver jeg mig frem. Ellers er det bare ud fra, hvilke råvarer jeg lige falder over i supermarkedet.“

I har på kort tid fået knap 5.000 følgere på Instagram. Hvorfor tror I, at folk har lyst til at følge med i jeres univers – og at madlavning generelt fylder en del på de sociale medier?
Ida: "For mange kan det være en måde at passe godt på sig selv og dem, man holder af. Det at servere lækker mad for folk kommer af kærlighed, fordi man står flere timer i et køkken for andre. Og så er der vel sket noget under corona, hvor folk har fået mere tid til at lave mad.“

Stine: "Vi er i en periode, hvor man hyper restauranter i København, og København er jo også blevet en hovedstad for god mad, så derfor går folk nok mere op i mad generelt. Førhen var det mere elitært at gå ud og spise, men restauranter som Bevi Bevi og Spaghetteria har gjort det mere afslappet og taget restaurantoplevelsen ned på jorden. Derudover tror jeg, at hjemmelavet mad – og det at samles om middage – er blevet et statussymbol på, at man har overskud.”

"Jeg blev træt af at se folks tallerkener oppefra på billeder"

Skødesløs æstetik

Når man scroller igennem Easypeacylimonesqueezys Instagram-profil, er der en helt bestemt æstetik, der gør sig gældende. De to kvinders madstil er tilfældig, uformel og afslappet – og selvom de er enige om, at de prøver ikke at lægge så mange tanker bag indholdet på deres sociale medier, er det måske netop den æstetik, der tiltaler deres følgere: nemlig det simple, rustikke og uperfekte med måltider, der gerne må være serveret direkte fra gryden, og hvor tomatsaucen gerne må være hældt lidt op ad tallerkenkanten.

Hvilke tanker ligger bag jeres æstetiske udtryk?
Ida: "Vi henter meget inspiration i italienske tankstationer, som har et koldt, kynisk og autentisk udtryk. Gulvet i butikken eksempelvis er hårde klinker, og stenvæggene er rustikt malede, hvilket giver et køligt udseende. Det hele er funktionelt, og der er ikke så meget hygge eller charme, og det går igen i vores visuelle æstetik.”

Stine: "Mine tanker er, når jeg anretter mad eksempelvis, at det altid skal gøres lidt grimmere og mere tilfældigt. Så det uperfekte er meget vores æstetik. Jeg tror bedre, folk kan relatere til dét end til 'pænt' anrettet mad, for det bliver mere almindeligt og lavpraktisk, når det er grimt. Jeg blev bare træt af at se folks tallerkener oppefra på billeder. For mig handler det meget mere om familie og fællesskaber, så rammerne er vigtigere end maden.”

Mad elsket af modebranchen

Flere modebrands har efterspurgt Stine Kirkegaard og Ida Ravns koncept, og under årets Copenhagen Fashion Week leverede kvinderne blandt andet catering til Saks Potts AW21-show. Lokationen for showet var på uformel vis taget væk fra catwalken og ind i haven ved Arne Jacobsens hus.

Maden, de leverede, var en simpel servering bestående af forskellige oste, smør og boller – anrettet på uformel og rustik vis på stålfade. Selvom det kan tænkes, at Easy Peacys 'uperfekte' æstetik er det, modebrands tiltales af, er Stine Kirkegaard og Ida Ravn selv i tvivl om, hvorfor de er blevet så populære i blandt andet modebranchen.

"Vi er meget bevidste om, at der ikke er noget, vi ikke vil dele. Vi har ikke en hemmelig opskrift på kødboller, og det tror jeg, at folk synes er meget afslappet og uformelt,” lyder et bud på Easypeacylimonesqueezys succes fra Stine Kirkegaard, hvortil Ida Ravn tilføjer:

"Vi prøver at være så gennemsigtige, ærlige og autentiske som muligt. Når vi kommunikerer på Instagram, er det på samme måde, som vi ville skrive til vores venner og familie, og det betyder måske, at folk føler, at det er os, man personligt køber mad af, og ikke bare en virksomhed,” siger hun.

En kogebog på vej

Forud for åbningen af takeaway-butikken Easy Peacy var Stine Kirkegaard og Ida Ravn først og fremmest spændte på, hvordan deres butik vil blive taget imod. Og selvom de begge er enige i at tage en dag ad gangen, kan de heller ikke helt lade være at drømme om fremtiden.

"Vores drøm er at udgive en kogebog snart, som ud over ingredienser og opskrifter også indeholder en guide til, hvordan du sammensætter et lækkert bord med deleretter,” siger Ida Ravn.

"Vi vil gerne have flere små Easy Peacy’er rundt omkring, men det skal ikke konceptualiseres. Jeg vil gerne bevare umiddelbarheden, hvor der ikke helt er en rød tråd. Alt, hvad der er lavet her, er lavet af venner. Logoet er lavet af min gamle kollega, Ida har malet ting i butikken, min ekskæreste har lavet det grafiske. Der er intet, som ikke er lavet af mit netværk. Vi har heller ingen forretningsmodel – Løvens hule ville aldrig tage os ind. Men vi tager lige den her biks først,” afslutter Stine Kirkegaard.

Har I et tip til, hvordan man får sin egen mad til at se lækker og præsentabel ud, som I vil dele med vores læsere?
Stine: "Bare gør din mad grimmere. Fuck det lidt op.”

Ida: "Tag dit udgangspunkt, og gør det 10 procent grimmere.”

Hvad er jeres mest populære opskrift?
Stine: "Salaten med aubergine og tomat. Eller måske vores ricottalasagne. Og det er i virkeligheden bare super simpelt at lave det.”

Få opskriften på salaten med aubergine og tomat herunder.

Opskrift på aubergine-salat

Ingredienser:

  • 1 aubergine
  • 1 spsk tomatpuré
  • Friske tomater
  • Burrata
  • Olivenolie
  • Salt og peber
  • Frisk basilikum
  • Citronskal

Fremgangsmåde:

  • Skær auberginen i den ønskede størrelse tern.
  • Varm rigeligt olivenolie på panden, og steg auberginen med lidt salt på medium varme, indtil den er faldet sammen og er blød.
  • Tilsæt tomatpuré til panden, og rør forsigtigt sammen med auberginen.
  • Skær de friske tomater i den ønskede form.
  • Anret nu aberginemassen, friske tomater og burrata på en tallerken.
  • Til slut tilføjes olivenolie, citronskal samt salt og peber.