“Er det respektløst at poste tasker og sko, når hele verden ramler?”

Under coronakrisen er mængden af polerede billeder på Instagram veget for joggingtøj, screen dumps af zoommøder og opskriftsdeling af surdej. Men hvad gør det ved en branche, der lever af at dokumentere vilde rejser og eksklusiv unwrapping, når dagligdagen pludselig ligner alle andres? Vi ser nærmere på, hvordan coronakrisen påvirker modeinfluenterne.

IMG_3043_Facetune_22-04-2020-10-18-52

IMG_3043_Facetune_22-04-2020-10-18-52

© Emili Sindlev

Du har nok bemærket det. At indholdet på Instagram ligesom resten af verden er under forandring. Mængden af lækre feriebilleder og OOTD-posts er veget for en anden type indhold. Voksenpuslespil, langstidshævet dej, legetøjskaos, Zoom-møder og middage på Facetime understreger for tiden, at rigtig mange af os i er i samme båd. Nemlig hjemmet. En gruppe, der lever af ikke at være i båd med os andre, er modeinfluenterne. Dem, der normalt dokumenterer en hverdag med nyt inspirerende tøj, events på Michelin-restauranter og vilde rejsemål, men som nu sidder præcis ligesom alle os andre i deres hjem. Derfor er denne branche som mange andre under forandring.

Ja faktisk står den i lidt af et paradoks.

“Hvis man er vant til at følge nogle for deres ekstraordinære liv, kan man nemt miste interessen for dem nu, hvor de er lige så ordinære som en selv, men samtidig dur det ikke at vise et ekstravagant liv frem lige nu,” siger sociale medier-strateg Nathalie Larsen, der analyserer digitale tendenser.

Rejsebilleder klinger hult

Nathalie Larsen forklarer, at det, hun kalder de klassiske like-generatorer så som rejser, dyre restaurationsbesøg, vilde hjem og outfits under coronakrisen, har mistet værdi, hvis de ikke relaterer til den nye virkelighed, vi alle står i.

“Vi forventer en ny vinkel fra dem, vi følger, fordi vi ved, at hele verden ramler. Det fremstår simpelthen malplaceret, hvis ens yndlingsinfluent bare fortsætter sin strøm af forlorne feriebilleder. Så en kombination af det indhold, man som bruger er vant til og tryg ved – kombineret med noget virkelighedsnært og sårbart, det er i mine øjne indholdscocktailen, der skal til for at fastholde brugere i denne tid”.

“Vi forventer en ny vinkel fra dem, vi følger, fordi vi ved, at hele verden ramler. Det fremstår simpelthen malplaceret, hvis ens yndlingsinfluent bare fortsætter sin strøm af forlorne feriebilleder.”

De overvejelser kender Hannah Løffler alt til. Hun er medstifter af Social Zoo, der repræsenterer populære danske modeinfluenter som Jeanette Friis Madsen og Emili Sindlev, og hun fortæller, at det lige, da krisen ramte, var svært at navigere i, hvad der var det ‘rigtige’ at gøre.

“Mange af vores influenter har jo langvarige kontrakter med kunderne, og med ét blev de fleste nye projekter sat på hold, men hvad med alle de eksisterende projekter? Skulle de fortsætte som normalt, eller er det respektløst at poste om tasker og sko, når hele verden ramler? På den ene side har vi jo samarbejdsaftaler, der skal overholdes, og mange brands har alvorligt brug for, at hjulene bliver ved med at køre. Men samtidig havde ingen af os lyst til at træde ved siden af,” fortæller hun.

Det gjaldt ikke mindst det indhold, som influenterne skulle lave efter lockdown. For mens vi godt kan regne ud, at billeder fra de internationale modeuger er taget før, så var det sværere med de billeder, der skulle tages nu, forklarer Hannah Løffler.

“Vi skulle træffe nogle store beslutninger omkring det content, der stadig skulle skydes. Måtte man vise omverden, at billedet var skudt udenfor, eller kunne folk så tro, at man ikke overholdt de retningslinjer, der var udstukket fra myndighederne? Det kan lyde som first world problems, men det har faktisk være svært at navigere i den første intense tid af krisen.”

Til spørgsmålet om, hvordan Social Zoo så har navigeret i disse first world problems, forklarer Hannah Løffler, at hun har ladet det være fuldstændigt op til de influenter, Social Zoo repræsenterer, hvordan de hver især vil gribe situationen an i deres kommunikation. Det gælder også, hvorvidt influenterne som mange Hollywoodstjerner skal bruge deres talerør i disse tider til at oplyse om for eksempel at holde afstand:

“Det er deres egne platforme, og dem der er talerøret, så det skal være naturligt og troværdigt. Vi har selvfølgelig sparet med flere af dem, men generelt er de selvstændige og afklarede om, hvordan de kommunikerer til og med deres følgere. Jeg synes, at de alle har fundet deres egne gode løsninger på at skabe nyt indhold under de nye præmisser. Mange af dem har haft en lidt humoristisk tilgang til deres egne billeder, og skrevet sig ud af det meste gennem captions. Det, synes jeg, har været den helt rigtige fremgangsmåde og faktisk meget forfriskende for branchen i det hele taget,” siger hun.

Eksempelvis har vores tidligere kollega Jeanette Madsen på sin profil postet en del færre street style, men til gengæld langt flere joggingtøj i sommerhuset-momenter med humoristiske captions som ‘New day, new suit’ og ‘Not sure if I showered yeaterday’.

“Måtte man vise omverden, at billedet var skudt udenfor, eller kunne folk så tro, at man ikke overholdt de retningslinjer, der var udstukket fra myndighederne? Det kan lyde som first world problems, men det har faktisk være svært at navigere i den første intense tid af krisen.”

Fra personlig til privat

Hannah Løffler mener, at outfits- og andre inspirationsbilleder stadig har en berettigelse.

“Der er forhåbentlig en ‘tættere på normal’-hverdag i vente, og der skal mange igen have et par nye sko eller en ny kjole til et bryllup, så det er stadig inspirerende for mange at få indsigt i pigernes styling. Men samtidig synes jeg, at situationen åbner en unik mulighed for at ‘give lidt mere’ af sig selv. Flere af de piger, vi repræsenterer, er som regel meget på farten. De rejser og er til internationale modeuger, men da der intet er af den slags nu, har de i stedet kunne give mere indblik i deres personlige liv herhjemme. Og det har jeg en fornemmelse af, at mange følgere har fundet inspiration i. Flere af pigernes posts performer i hvert fald bedre end nogensinde, så lidt godt kommer der da ud af det,” siger Hannah Løffler, der som et eksempel på godt og relevant indhold lige nu peger på de mange ‘work from home outfits’, der inspirerer til lidt afveksling i coronauniformens joggingtøj.

Udviklingen fra personlig til privat er også noget, social medier-strateg Nathalie Larsen har lagt mærke til under coronakrisen og på mange måde bifalder.

“Hele det her med at sende live og at være på Facetime er blevet rigtig stort under coroanakrisen, fordi det giver os en følelse af at være sammen med nogen. Og det fede ved videokald og live-sendinger er, at vi alle er her på lige vilkår. Vi kan ikke sætter filtre på eller redigere os selv, og vi er alle på fra vores hjem. Når man inviterer folk ‘indenfor’ på den måde, stiller det et krav om, at du er privat. Ikke bare personlig, som mange influenter normalt er dygtige til at være, men at du også deler de mindre glamourøse sider af dit liv, og hvordan den her situation påvirker dig,” siger hun.

Den analyse har Hannah Løffler også gjort. For selvom hun understreger, at mange også glæder sig til at følge med igen i den berejste og glamourøse del af influenternes liv, så oplever hun også selv, at det mere private og uglamourøse er en behagelig kontrast:

“Der kommer jo til at gå rigtig lang tid før, at verden er sig selv igen, hvis den overhovedet bliver eller skal blive det. Så ja, jeg tror helt bestemt, det er et spor mange af vores influenter kommer til at blive i.”

Nye krav til branchen

Diskussionen om, hvorvidt influenter skaber et for poleret og virkelighedsfjernt billede er ikke ny. Og Nathalie Larsen håber på, at den forandring coronakrisen har skabt i forhold til indholdet på de sociale medier varer ved:

“Det kommer til at sætte nogle nye krav til branchen – også efter corona. Der har eksisteret en bølge af mere ufiltreret indhold længe, men jeg håber, at den her tid vil sætte et endnu højere krav, at indhold skal kunne noget andet og mere end at skabe misundelse. Ja, at den her tid minder os om, at Instagram kan noget godt og ikke kun give os mindreværd.”

Hun påpeger, at de sidste uger har vist, hvor stærkt et fællesskab, der kan eksistere på de sociale medier. Også når det gælder at udvikle forretning.

“Mange influenter er nødsaget til at gå i handlingsmodus og tænke, hvordan kan jeg give noget til mine følgere, når de ikke kan gå ned i den butik, som jeg reklamerer for. Det har skabt nogle nye forretningsstrategier,” siger hun og peger på de mange træningsfælleskaber, der er opstået, hvor man træner live i grupper.

“Det er jo egentlig også meget mere praktisk for os i vores ikke-corona travle hverdag, at vi kan træne derhjemme, lige når det passer. Det er en forretning, jeg er sikker på, vi kommer til at se mere af efter corona.”

Flere af de piger, vi repræsenterer, er som regel meget på farten. De rejser og er til internationale modeuger, men da der intet er af den slags nu, har de i stedet kunne give mere indblik i deres personlige liv herhjemme. Og det har jeg en fornemmelse af, at mange følgere har fundet inspiration i. Flere af pigernes posts performer i hvert fald bedre end nogensinde

Hannah Løffler fortæller, at de også på Social Zoo har haft mange kreative snakke om, hvad de kan finde på at lave den næste lange tid for at sætte deres præg på udviklingen. Nu hvor størstedelen af det, som netop modeinfluenter normalt laver, er sat i bero.

“Jeg tror, at krisen kommer til at sætte sine spor i rigtig lang tid. Mange influenter lever jo af at rejse og deltage i fysiske begivenheder, og den slags er med stor sandsynlighed skruet ned på et minimum i et godt stykke tid. Men samtidig er jeg også enormt fortrøstningsfuld, for jeg er overbevist om, at det er nu, vi kan vise os fra vores mest kreative side. Der er ingen idéer, der skydes ned, og alle skæve vinkler skal vendes og drøftes.”

En af de ting, vi ifølge Social Zoo kommer til at se mere af hos mode influenterne bliver video-post. For det er ifølge Hannah Løffler et godt sted at udvikle mere autentisk og personligt indhold, og det er netop, hvad de oplever et behov efter, nu hvor alle skal holde afstand.

“Men branchen skal stadig lige sunde sig, for det har været en gevaldig mavepuster for os alle sammen. Så det bliver lidt i snegle-tempo her i starten, men de dygtige influenter skal nok få masser at lave fremover. Mange brands har jo brug for at blive bygget op igen, så de influenter og bureauer, der er kreative, er i høj kurs igen om lidt. Håber jeg.”