Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Gannis Ditte og Nicolaj Reffstrup © Ganni

Parret bag Ganni, Ditte og Nicolaj Reffstrup.

Ganni: “Der er meget, der ikke giver mening i modebranchen”

Krisen har sat skub i nytænkningen hos Ganni, der har brugt tiden på at bryde med nogle af de dårlige vaner, som længe har præget virksomheden – og modeverdenen generelt

Krisen har vendt op og ned på hverdagen, og gravet et kæmpestort hul i de danske modebrands’ forretning. Men karantænen har også givet mærker som Ganni en anledning til at gå virksomheden efter i sømmene og gentænke alt fra design til salg og præsentationer. For selvom modebranchen dyrker forandring, har den på mange måder ikke fulgt med tiden.

I takt med, at samfundet så småt er ved at åbne igen, slår Ganni i dag dørene op til udvalgte butikker i København. Og de ting, mærket har lært de seneste fem uger, bliver taget med videre.

Vi har taget en snak med parret bag Ganni, Ditte og Nicolaj Reffstrup.

Hvordan har krisen påvirket jer?

Ditte: “Det har været en ret vild periode, både for Ganni og privat. Vi har tre børn, så vi har både skulle have hjemmeskole og børnehave og samtidig forsøge at arbejde. Generelt har tiden handlet meget om at genfinde sig selv professionelt såvel som privat. Der er blevet vendt op og ned på hverdagen.”

Nicolaj: “Ganni bliver en hel anden virksomhed. At alt er lukket ned i en måned eller to skal vi nok finde ud af at løse med hjælpepakker, banklån og hvad der ellers skal til. En stor del af vores mentale kapacitet er derimod gået med at tænke i, hvad der sker på den anden side. Én ting er at holde vejret i en sprint, noget helt andet er, hvis det her går hen og bliver et maraton. Hvad sker der, hvis folk ikke længere vil rejse og bruge penge? Det skaber nogle helt andre problemer. Derfor har vi genbesøgt alle kroge af virksomheden for at finde ud af, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør.”

Har I så fundet frem til noget, som skal ændres?

Nicolaj: “Vi har blandt andet overvejet, hvordan man udvikler kollektioner, hvor store de skal være, og hvordan og hvor ofte de skal præsenteres for kunder og medier. Kort sagt handler det om at forlænge livet af et produkt. Giver det mening med alle de showrooms og salgskollektioner, der rejser jorden rundt flere gange om året? Det bliver digitalt. Krisen giver lejlighed til at få brudt nogle af de dårlige vaner. Der er meget, som ikke giver mening i modebranchen, men det er svært at lave om, hvis ikke alle gør det på én gang. For eksempel har flere brands tidligere forsøgt at lave see now, buy now-kollektioner (en kollektion, som sættes til salg umiddelbart efter catwalkshowet, red.), der giver mening på papiret, men fordi alle ikke bakker op om det samme, er det stoppet igen efter tre sæsoner. Nu er der anledning til at få ændret en masse ting, da alle gør sig de samme overvejelser på én gang.”

Ganni pre fall 20 © Ganni

Look fra Gannis Pre-Fall-kollektion 2020.

Hvilken effekt har karantæneperioden haft på den kreative proces?

Ditte: “Vi har reduceret den kollektion, som skulle vises under Copenhagen Fashion Week i august. I starten var det virkelig hårdt for hele holdet, da vi skulle sidde og pille kollektionen fra hinanden, men på dag fem skete der noget. Da vi ikke kunne ændre situationen, besluttede vi os for at få det bedste ud af den. Vi byggede kollektionen op bagfra, så den nu er mindre, men alt det bedste er med. Det er lidt som en god spagetti: Det kræver ikke en masse forskellige elementer men derimod få gode ingredienser. Den tilgang har resulteret i en endnu stærkere kollektion.”

Er der andre positive ting, I tager med videre?

Ditte: “Det har været en virkelig lærerig tid. Vi har været så produktive og kastet os ud i alle mulige nye projekter. Ikke mindst på sociale medier, hvor vi blandt andet har haft stor succes med vores podcast. Tidligere har vi haft den indstilling, at alting skulle være meget poleret og gennemarbejdet, før vi delte det med omverdenen, men krisen har givet anledning til at prøve en masse ting af uden at tænke alt for meget over det. På mange måder var det lidt som at starte helt forfra og spole tiden tilbage til dengang, hvor vi turde mere, og intet var forbudt. Det har gjort indholdet mere ægte og ærligt, og det er noget, vi tager med os videre: At huske den umiddelbare følelse, kreativitet og produktivitet.”

Får coronatiden indflydelse på fremtiden for Ganni overfor forbrugeren?

Ditte: “Ganni har altid handlet om at inkludere folk, og vi kommer til at være endnu mere ærlige, gennemsigtige og inkluderende. Det har alle mere brug for nu end nogensinde før.”

Nicolaj: “Ja, det bliver endnu mere ærligt og autentisk. Det bliver i højere grad et spørgsmål om at passe på de kunder, vi allerede har, og at gå i dialog med dem. Mange ting kommer til at foregå mere digitalt, og dermed kommer der mere en-til-en-kontakt med kunderne. En del af den digitale oplevelse vil også flytte ind i butikkerne og omvendt, men lige præcis hvordan er vi ikke sikre på endnu. Måske kommer man til at kunne shoppe via FaceTime med sin foretrukne Store Manager, der viser ting i den fysiske butik. Noget i den stil.”

“Da vi ikke kunne ændre situationen, besluttede vi os for at få det bedste ud af den. Vi byggede kollektionen op bagfra, så den nu er mindre, men alt det bedste er med. Det er lidt som en god spagetti: Det kræver ikke en masse forskellige elementer men derimod få gode ingredienser. Den tilgang har resulteret i en endnu stærkere kollektion.”

I dag er I begyndt at åbne nogle af jeres fysiske butikker igen. Hvorfor nu?

Nicolaj: “I princippet kunne vi have haft butikker åbne gennem hele perioden, men vi vil selvfølgelig gerne passe på vores medarbejdere og kunder. Samtidig er det en diskussion med sig selv som virksomhed, hvornår man skal begynde at åbne op, da vi også godt vil kunne tilbyde vores medarbejdere en arbejdsplads på den anden side af krisen. Det er en balancegang, og efter seneste udmelding fra Statsministeren mener vi, at det både er forsvarligt og på tide at åbne op igen. Og helt ærligt håber vi også, at vi kan appellere til vores kunder om at bevæge sig ud og støtte os. Mange københavnske brands er under pres, især hvis vi ikke kommer godt i gang i den nye fase.”

Åbningen sker i samarbejde med andre københavnske modebrands. Hvorfor har I valgt at gå sammen om det?

Nicolaj: “Det ligger meget i ånden. Vi har altid været gode til at snakke meget med andre københavnerbrands af den ene eller anden årsag, det er meget en københavnerting. International presse og indkøbere bemærker også altid, at vi er gode til at hjælpe hinanden.”

Ditte: “Det skinner også igennem til fester under modeugen og så videre. Mange af vores kollegaer og venner er med os ude, og det er ret unikt for København. Her er det naturligt, at man er gode ved hinanden, selvom man også er konkurrenter.”

Hvad er det vigtigste budskab for jer at formidle til Costumes læsere og jeres kunder lige nu?

Ditte: “Det første der falder en ind er jo, at man skal passe på hinanden.”

Nicolaj: “Det er i hvert fald noget af det, vi taler meget om selv og som virksomhed. Og så handler det jo meget om at connecte med hinanden. ’Hvordan har du det?’ har fået en helt anden klang, og samtalerne er blevet mere ægte.”

Ditte: “Jeg føler, at de fleste har ladet paraderne falde. Samtalerne er blevet mere ærlige, om det så er med venner, familie eller kollegaer. Det skal vi huske at holde fast i. Jeg er kommet tættere på folk end nogensinde før – selv kollegaer som jeg har arbejdet sammen med i mange år. Når man møder ind på arbejde, går tingene ofte lidt hurtigt, men når vi taler sammen nu, spørger vi: ’Hvordan har du det egentlig?’ Det er en virkelig fin ting at tage med videre.”

Mere om Interview? Få Costumes nyhedsbrev

Mere fra Costume