Helle Vestergaard Poulsen fra Anni Lu: "Pludselig fik vi en re-order fra Liberty i London, der var næsten lige så stor som vores omsætning i hele Danmark"

Farvestrålende perler og bohemede vibes er hovedelementerne i Anni Lus nye kollektion Sunseeker. Vi har talt med kvinden bag smykkerne, Helle Vestergaard Poulsen, om brandets succes og sommerens største smykketendenser.

Anni-Lu-feb-2019147665

Anni-Lu-feb-2019147665

© Helle Vestergaard Poulsen

Helle Vestergaard Poulsen, som i dag er bedre kendt under brandnavnet Anni Lu, skabte sine første farvestrålende perlesmykker tilbage i 2013. I begyndelsen var det en sidebeskæftigelse, mens hun var Creative Director på Alt for damerne. Den lille produktion tog dog hurtigt fart, og i dag sælges smykkerne hos 250 forhandlere i alt fra Australien til Hawaii.

Anni Lu har netop lanceret en ny kollektion, Sunseeker. I forbindelse med lanceringen har vi talt med Helle Vestergaard Poulsen om inspirationen bag kollektionen og fået hendes bud på sommerens største smykketendens.

Hvorfor startede du Anni Lu?
“Idéen til Anni Lu kom af, at jeg savnede smykker, som jeg selv havde lyst til at gå med hver dag, og som passede til min egen stil, som er (meget!) farverig. Min idé var fra starten, at Anni Lu skulle være uhøjtidelige, farverige og legende smykker, som du selv kunne style og sammensætte til din egen personlige stil.”

Hvordan opstår idéerne til dine smykker?
“Jeg får idéer mange forskellige steder fra og bruger rigtig meget tid på konstant at holde mig opdateret på nye tendenser, farver og stilarter. Jeg får meget inspiration til farver og materialer fra rejser og finder inspiration i traditionelt håndværk fra mange kulturer rundt om i verden. Det kan være alt fra huichol art fra Mexico til knytteteknikker fra Java. Jeg bruger også meget af min tid i storbyer og har ofte hovedet begravet i modemagasiner for at spotte nye tendenser.”

Havde du fra starten regnet med, at Anni Lu ville få så stor succes? Og hvornår kunne du for alvor mærke, at succesen tog fart?
“Jeg kunne fra starten godt fornemme, at jeg havde ramt noget rigtigt med Anni Lu, og der kom også ret hurtigt en række rigtigt gode forhandlere både i Norge og Danmark, som solgte meget godt. Det er altid sjovt at få sin første ordre fra en forhandler, men det er endnu sjovere at få den næste ordre, for så ved man, at den første ordre er solgt ude i butikken.

Jeg kunne mærke, at succesen tog fart, da min partner i Anni Lu sidste år kaldte på mig og sagde, at jeg lige skulle se noget – vi havde fået en re-order fra butikken Liberty i London, der var næsten lige så stor som vores omsætning i hele Danmark. Og så havde vi begge to bare armene i vejret – det var så fed en følelse! Men vi havde næsten ingen varer tilbage, og så skulle der pludselig produceres og koordineres på et helt andet niveau, end vi nogensinde havde prøvet før. Og den ordre og succes hos Liberty var klart det, der rykkede os op på et helt nyt niveau. Jeg følte lidt, at det var en milepæl, fordi jeg har haft en drøm om at komme i den slags modebutikker. Det er vigtigt for mig at pointere, at vi altid måler vores succes på, hvor du kan købe Anni Lu, i stedet for på resultatet. Og i dag kan jeg glædeligt sige, at vi er i alle de butikker, vi havde drømt om: Merci Paris, Liberty London, Browns Fashion, Intermix, Nordstrom i USA, Hypebeast og Goodhood."

Hvad har været den største udfordring i din rejse med Anni Lu?
"Det sværeste og hårdeste på rejsen har været at skulle navigere igennem corona – vi har hele tiden skullet sadle om, fordi der kom prisstigninger på materialer, så var der forsinkelser, nedlukninger og meget andet. Og så gjorde den usikre tid, at vi skar ned på produktionen af vores produkter, men så fandt vi ud af, at vi på trods af corona solgte helt vildt godt. Det betød, at vi havde produceret for lidt, og pludselig kunne vi ikke levere til alle vores forhandlere.

Vi begyndte at køre med upcycling af tidligere kollektioner og begyndte at kigge på, hvilke smykker vi kunne lave ud af allerede eksisterende styles. Vi begyndte så småt at arbejde med vores eget deadstock i det omfang, det nu var muligt, hvilket har været enormt fedt, men også super tidskrævende, fordi designprocessen bare bliver noget helt andet – men det har været med til at tage os et skridt tættere på vores bæredygtige rejse."

Hvad er inspirationen bag den nye kollektion Sunseeker?
“De tidligere smykker har ofte haft en beachy og laid-back vibe, men denne gang har jeg også fundet meget inspiration i forskellige teksturer og farver fra hele verden – 'Black sun'-halskæden har for eksempel en muslingeskal, som er støbt ud fra en muslingeskal, jeg fandt på stranden på en rejse. Det er smykker, som man drømmer om at finde i en lille butik på en strand et sted ude i verden.”

Hvad tror du bliver forårets og sommerens største smykketendens?
“Chunky guldkæder og multifarvede halvædelsten. Jeg kan se, hvordan det er eksploderet helt vildt, både når jeg kigger på Instagram, men også når jeg modtager nyhedsbreve fra de store mode-webshops. Derudover var der en enorm efterspørgsel, da vi lancerede vores 'Big nua nua'-halskæde, som er fyldt med farver – og det var nok egentlig ikke så meget alle farverne, men mere at der nu kom volumen på.”

Hvad håber du på, at fremtiden kommer til at bringe for Anni Lu?
“At vi kommer i mål med vores plan om at blive mere bæredygtige. Det er utroligt vigtigt for os, men også en meget kompleks rejse, som tager tid, og som kræver, at man på nogle områder skal genopfinde sig selv og sin måde at gøre tingene på. Corona har som sagt bragt os tættere på vores bæredygtige rejse: Det her med, at vi er begyndt at producere nogle produkter ud fra gamle styles, så vi ikke har for meget liggende, som ikke bliver solgt. Derudover har vi et enormt ønske om, at vores smykkeæsker bliver lavet ud af genanvendelige materialer – lige nu kan æskerne nemlig kun genbruges. Men det er en svær proces, fordi æskerne stadigvæk skal laves af materialer, som beskytter smykkerne.

Vi samarbejder også med kvinder i slummen i Kibera, som får løn for at producere nogle af vores produkter, så de en dag kan komme ud af slummen. Derudover bliver fokuspunktet for næste kollektion Bali – her vil nogle styles blive produceret på Bali, og noget af overskuddet vil blive doneret til en NGO, der bruger tid og kræfter på at rense floderne der. Så vi prøver hele tiden at tage skridt i den rigtige retning, selvom vi er klar over, at vi som et brand aldrig vil blive 100 procent bæredygtige."