Gun-Britt og hendes veninde og tidligere elev Hanne Graumann © Philip Ørneborg

“Hun er sådan en type, hvor hun ser skøn ud, lige meget hvad hun tager på”

En af Danmarks førende frisører, Gun-Britt Zeller, fortæller om den veninde, der for hende er indbegrebet af skønhed

Som frisør og hårstylist bruger Gun-Britt Zeller sin arbejdsdag på at finde og fremme skønheden i kvinder, og hun kan ikke lægge vanen fra sig, når hun holder fri. For hende ligger skønheden i det unikke – og så i hendes tidligere elev Hanne Graumanns skæve smil.

Her fortæller Gun-Britt om den veninde, der for hende er indbegrebet af skønhed.

Gun-Britt og hendes veninde og tidligere elev Hanne Graumann
© Philip Ørneborg

“Jeg har nørdet meget med skønhed og tænkt meget over, hvad det er, og det gør, at jeg har en ret klar definition af skønhed. Selvom jeg umiddelbart arbejder med fysisk skønhed, er skønhed for mig ikke så meget at være billedskøn rent genetisk, men mere et spørgsmål om personlighed, type og øjenkontakt. Folk vokser og bliver smukke, når de har en god personlighed, men det handler også om at finde den skønhed frem, der ligger i folk, når de kommer til mig. Det er min fornemmeste opgave,” siger Gun-Britt Zeller, der siden hun vandt Danmarksmesterskabet i klipning i 1966 har været en af Danmarks førende frisører.

Det er som følge af den definition af skønhed, at Gun-Britt synes, hendes tidligere elev Hanne Graumann er en af Danmarks smukkeste kvinder. Gun-Britt mødte Hanne, da hun som 16-årig startede i lære hos den erfarne frisør, og allerede dengang bed Gun-Britt mærke i hendes skønhed.

“Hun har altid været sin egen, også da hun var helt ung. Det er ret usædvanligt at udtrykke den specielle skønhed, som hos Hanne er defineret ved en meget personlig måde at klæde, style og bære sig på, eksempelvis ved at gå i meget secondhand-tøj, så tidligt. Første gang, jeg tænkte, hun var smuk, var første gang, jeg så hende. Hun kom ind ad døren for at komme til ansættelsessamtale, og allerede der kunne jeg mærke, at hun var anderledes. Hun har noget helt særligt over sig, som nok primært handler om hendes personlighed, men også kommer til udtryk i en anderledes tøjstil og en styling, som kan virke lidt tilfældig, men aldrig sjusket, som jeg synes er utroligt smuk,” siger Gun-Britt.

“Hun er sådan en type, hvor hun ser skøn ud, lige meget hvad hun tager på”

“Mens hun var i lære hos mig, gik hun altid sine egne veje. Hun kom i det ene flotte gevandt efter det andet, ofte lange, farverige kjoler i atypiske snit. Jeg spurgte altid, hvor hun havde købt dem, og det var altid secondhand. Senere fortalte hun, at de på frisørskolen havde sagt, at jeg ville blive tosset, hvis hun troppede op i det, men jeg var altid bare slået af hendes skønhed.”

Forholdet mellem de to kvinder udviklede sig fra, at Gun-Britt var Hannes chef, til at hun blev hendes mentor og veninde. Selvom Hanne var en dygtig frisør, kunne Gun-Britt fornemme, at hun ville noget mere og andet, og hun fik lirket ud af hende, at hun drømte om at komme ind på Kunsthåndværkerskolen. Gun-Britt tilbød hendes at arbejde i frisørsalonen sideløbende med studierne, Hanne kom ind og er i dag designer, og selvom hendes æstetik har udviklet sig, er kernen af den for Gun-Britt stadig den samme:

“Hun er sådan en type, hvor hun ser skøn ud, lige meget hvad hun tager på, og altid på sin helt egen afslappede måde. Hun sætter altid tingene lidt skævt sammen, og det ser altid rigtigt ud – det gjorde det, da hun var helt ung, og det gør det stadig i dag. Hvis jeg satte mit hår, som hende i en tilfældig knold eller hængende løst på en lidt rodet måde, ville jeg se sjusket ud. Men på hende er det altid smukt,” siger Gun-Britt.

For Gun-Britt handler skønhed netop om at finde ind til det unikke, der er kernen i hver af os. Når hun får folk i frisørstolen, kigger hun lige så meget efter, hvilken type folk er, og hvilken personlighed de har, som hun kigger på ansigtstræk, hårtype og hårfarve.

“Kunsten er at skabe noget omkring den person, som passer til vedkommende – det er en slags personlighedsdyrkelse, hvor jeg ser, hvordan jeg kan få flere elementer af deres personlighed med i deres udseende. Jeg ser efter, hvilken type folk er eller kan blive til, hvis jeg klipper dem rigtigt, sådan at udseendet hjælper personligheden på vej. Jeg spejder efter det tonsvis af gange i løbet af en dag, for det er det første skridt, uanset hvem jeg klipper. Da jeg var yngre, kiggede jeg mere på udseende, og selvom jeg stadig kan blive glad af at gå forbi smukke piger på gaden, er det noget andet for mig i dag. Jo ældre jeg bliver, og jo mere livserfaring jeg får, jo mere er det nogle andre kvaliteter, der for mig er lig med skønhed,” siger hun, og det er også derfor, at Hanne Graumanns skønhed altid slår Gun-Britt:

“Rent fysisk har Hanne et skønt, lidt skævt smil. Jeg kender det så godt efterhånden, og det rører mig altid.”

Hanne om Gun-Britts valg

“Det, der slog mig mest, er, at Gun-Britt virkelig kan se folk. Jeg synes, hun beskriver mig, som jeg var og er, selvom jeg som genert 16-årig pige ikke tænkte om mig selv, at jeg var specielt smuk. Men jeg kan kende det billede, hun tegner af mig, især fra mine sene år. Det er rigtigt, at jeg er meget naturlig og måske lidt tilfældig i min måde at klæde mig på, og Gun-Britt har altid godt kunnet lide det lidt skæve, lidt anderledes, og især at man gør, som man vil. Hun er god til at få øje på det ikke-korrekte og fremme det,” siger Hanne Graumann.