“Hvem bliver ikke i bedre humør af at se en smuk farve en mandag morgen?”

Mød kjoledesigneren Bettina Bakdal til en snak om bæredygtighed, Matisse-inspiration og kunsten at fejre gråvejrsdagene

© PR

Danske Bettina Bakdal har en fortid som chefdesigner for InWear og underviser på Designskolen Kolding. I 2014 lancerede hun sit eget brand med stærke designrødder i sin egen stil – unika, oversized kjoler lavet af vintagesilketørklæder og overskudsmetervarer fra store modehuse.

Hvilke tematikker leger dine kjoledesign til kvinden anno 2018 med?

“Jeg laver ikke to ens kjoler. Alle mine kjoler er unikke og syet ud af vintagesilketørklæder og overskudsmetervarer fra store modehuse. Jeg arbejder med formgivning og bruger formen som et slags lærred. Eller som en collage. Jeg arbejder intuitivt og ikke med temaer.”

Hvordan vil du gerne have, at kvinder skal føle sig i dine design?

“Jeg håber, at den, som bærer kjolen, føler sig unik og enestående, da lige præcis den kjole jo er den eneste, der findes. Mine kjoler er designet i oversize, så man føler sig ikke fastlåst.”

Kjoler fra Bettina Bakdal hos [Bettinabakdal.dk](http://bettinabakdal.dk/#case-0x0 {"target":"_blank","rel":"nofollow"}).

Kjoler fra Bettina Bakdal hos [Bettinabakdal.dk](http://bettinabakdal.dk/#case-0x0 {"target":"_blank","rel":"nofollow"}).

Hvad tiltrækker dig særligt ved at designe kjoler?

“For det første er det nemmere at lave en kjole end et par bukser. Det er en udfordring at få et par bukser til at sidde lige i skabet. Og vi har mange forskelligt formede rumpetter. Fordi mine kjoler er oversize, fremhæver de hals og kvindens bevægelse. Mine materialer er overvejende silke, så man får en fornemmelse af kroppen, der bevæger sig under stoffet.”

Hvor henter du kjoleinspiration fra?

“Mine inspirationskilder findes i kunst, musik, farver og mønstre. Jeg lader mig guide af intuition og begejstring. Jeg finder mine materialer og stoffer på rejser. Nordiske kvinder har aldrig været flittige brugere af silketørklæder – måske er vi for funktionelle her i det kolde nord. Jeg kan meget nemt blive betaget af en farvesammensætning, især hvis den er uforudsigelig og skæv. Jeg går på udstillinger og museer – i sommer besøgte jeg et af Matisse–museerne i Frankrig. Der er noget med lyset og farverne, som er både varmere og klarere end dem, vi har heroppe, der er smittet af på mine seneste kjoler. Min passion for gamle tørklæder blev grundlagt tilbage i 90’erne.

Tørklæder er små kunstværker. Og i de fleste tilfælde ligger de bare i en skuffe og er yndige. Det unikke ved at genbruge dem på nye måder taler i den grad til mig. Hele den bæredygtige tanke i at arbejde med genbrug passer til min måde at beskue verden på.”

En del kvinder synes, det er svært at bruge kjoler til hverdag og på arbejde. Hvordan gør man op med moderne kjolefobier?
“Jeg synes, at det er vigtigt at fejre livet, også hverdagen og gråvejret, blæsten og mørket. Hvem bliver ikke i bedre humør af at se en smuk farve og form på en mandag morgen i februar? Og nej, jeg har aldrig nogensinde tænkt, at nogen var for over-dressed. Jeg har kun smil og lykke tilovers for modige kvinder i fest og farver. Det kommer jo også an på, hvordan man styler sin kjole – om du har stiletter på med 20 centimeter høje hæle eller uldsokker og sneakers, sweatshirt eller pels.”

Camilla Larsson, Costumes moderedaktør, om Bettina Bakdal:

“Det, Bettina gør, er helt i takt med tiden, hvor vi mere end nogensinde ser en efterspørgsel efter det unikke og i særdeleshed det gode håndværk. Der er en fin dobbelthed i hendes brug af vintagetekstiler fra modehuse som Hermès og Gucci, hvor hun både rammer det bæredygtige og tilfører klassisk design ny relevans. Og så fortolker hun gamle dyder som glamour og femininitet på et plan, der er kunstnerisk, legende og reflekteret. Helt overordnet repræsenterer Bettina den ny måde at tænke eksklusivitet på, der tager afstand fra det masseproducerede, og hvor der er mindre afstand mellem designer og kvinden, hun klæder på.”

ALT DET, DU IKKE MÅ GÅ GLIP AF