Influencer Trine Kjær lancerer kollektion med Magasin. © Magasin

Influencer Trine Kjær: "Vi er en generation af æstetikere, og det ville være en utopi at tro, at folk ikke køber nyt tøj"

Influencer Trine Kjær har i samarbejde med Magasin designet en ny forårs- og sommerkollektion, som lander i butikkerne i dag. Læs om hendes tanker bag her.

Er du vild med broderier, lyse farver og (mere) ansvarligt producerede materialer, vil denne nyhed helt sikkert begejstre dig: Den danske influencer Trine Kjær og stormagasinet Magasins designstudie har nemlig i fællesskab skabt en ny tøjkollektion, som lander på hylderne i dag, og som er perfekt til forårs- og sommergarderoben.

Den nye kollektion er spækket med sommerlige røde, råhvide og grønne nuancer, og blandt udvalget finder du alt fra en fin, lang nederdel med blomsterbroderier til et suit, der er perfekt til at løse tøjkriserne, og ikke mindst en fin, hvid sommerkjole, som vi kommer til at bruge de lune solskinsdage i.

I forbindelse med lanceringen af den nye kollektion har vi talt med Trine Kjær om tankerne bag og hendes egen favorit-style.

Kan du fortælle lidt om tankerne og inspirationen bag kollektionen?
“Da vi for et år siden startede med at arbejde på kollektionen, lagde vi ud med at tænke, at tøjet skulle være noget, man kunne have på i sommerlandet i Danmark – men vi blev hurtigt enige om, at det var for deprimerende en tanke, at vi heller ikke på dét tidspunkt ville kunne tage ud og rejse. Så kollektionen skulle i stedet være en dedikation til udlandet, og inspirationen bag er blevet den franske vending 'amour du bien, l'amour de la vie', der på dansk betyder 'kærligheden til det gode, kærlighed til livet'. Derfor endte den også med at have franske toner med blandt andet broderier og lette hørkvaliteter. Den skal repræsentere godt håndværk, det gode liv, duften af udlandet – og følelsen af at kunne gå rundt i nederdel med bare ben. Jeg håber, at den kan give folk et smil på læben.

Corona og lockdown har klart også været en del af inspirationen bag, for jeg følte, at joggingtøj blev 'the thing', og jeg havde lyst til, at vi skulle begynde at dresse op igen – det måtte gerne blive lidt mere detaljeret, feminint og lækkert."

I skriver i en pressemeddelelse, at kollektionen er produceret med henblik på at benytte mere ansvarlige materialer. Hvordan er det tænkt ind i kollektionen?
“Jeg synes generelt, det er utroligt svært at tale om bæredygtighed og ansvarlighed, når det kommer til mode, for det er aldrig bæredygtigt at producere nyt tøj – og ingen behøver nyt tøj hele tiden. Men samtidig er vi en generation af æstetikere, og det ville være en utopi at tro, at folk ikke køber nyt tøj. Jeg tror, at det ligger i os, at vi gerne vil have noget nyt en gang imellem – det ligger også i mig. Men derfor synes jeg stadig, alle har et ansvar, og det er bedre at gøre lidt end slet ikke at gøre noget – og det er her, ansvarlighed kommer ind i billedet. Ansvarlighed er vigtigt for både Magasin og mig, derfor er der brugt ansvarlige materialer som blandt andet økologisk bomuld.

Vi bruger ordet ansvarlighed i stedet for bæredygtighed, fordi bæredygtighed ikke rigtig hænger sammen med produktion af nyt tøj. Derudover synes jeg, ansvarlighed handler om at lave noget, som har en lang levetid, hvilket også er tænkt ind i kollektionen: at det er noget, som skal kunne holde mange sæsoner, og som er tidløst og ikke så tendens-baseret. De broderier, man finder i kollektionen, kunne også være noget, man brugte for 30 år siden – og så tror jeg også, at man vil kunne bruge dem om 30 år.

Jeg lever af at sælge ting, og på en eller anden måde er jeg med til at skabe mere forbrug. Det har jeg det i og for sig okay med – hvis jeg sørger for, at det, som har mit stempel på, produceres mere ansvarligt og måske bliver garderobefavoritter, så synes jeg, at jeg har gjort mit job meget bedre, end hvis jeg ikke havde taget de til- og fravalg."

Hvordan har processen bag at designe kollektionen været? Hvad er været den største udfordring?
"Den største udfordring var broderierne, som skulle ligne håndlavede broderier. Først var det kun muligt at printe dem på og så sy dem derfra, men så ville de sidde forskellige steder, og placeringen var ret essentiel for mig. Den håndlavede effekt ville blive ret bekostelig at lave, og jeg havde ikke regnet med, at det kunne lade sig gøre. Men jeg blev positivt overrasket, og det endte med at blive, præcis som jeg havde forestillet mig. Og det er nok også det, jeg har haft mest optur over ved denne kollektion: at der er de her detaljer, som ligner, at de håndlavede.

Generelt har det været ret vildt at opleve en ægte designproces på den her gammeldags, traditionelle måde – men det har også været utroligt overvældende og skræmmende, da jeg synes, det har været lidt vildt at skulle lave noget til et år frem i tiden, fordi jeg normalt er vant til at arbejde fra dag til dag på min Instagram-profil. Så det har været udfordrende og fedt på samme tid – jeg synes, at kollektionen er mindst lige så smart, som da jeg for et år siden fik idéen.”

Hvad er din egen favoritstyle fra kollektionen, og hvordan vil du style den?
“Kjolen er nok mit favorit-item. Det er en patchwork-kjole i enormt meget stof i råhvid, hvor der er en masse forskellige broderier på, blandt andet en solsikke. Jeg synes, den ligner en million – den ligner en kjole, du har fået håndsyet i Frankrig eller lignende. Det er nok den style, som giver den største wow-effekt – men jeg er helt vildt glad for hele kollektionen, og jeg synes, den er meget alsidig og lækker.

Jeg ville nok tage Havaianas eller Crocs på til kjolen, men den ville også være fed med et par sneakers. Jeg ville nok ikke tage stiletter på, for om sommeren er jeg mest til kjoler med flade sko eller bukser med høje, så der er en kontrast, der sørger for, at det ikke bliver for feminint. Kjolen har i forvejen et meget feminint look, så jeg vil gøre den mere maskulin og sporty."

Den nye kollektion kan købes i Magasins forretninger og på Magasin.dk fra 20. april 2022.