Inspirerende ildsjæle i modebranchen: butiksejeren

Costume har mødt seje Tikkie Oestrich, der ejer webshoppen og butikken Adélie og elsker friheden ved sit job

© Adélie

Modebranchen. Et ord, der klinger af beauty og glitrende glamour, men som også er forbundet med fordomme og forvirring: Hvis jeg får et job i modebranchen, skal jeg så pines af en djævelsk chef iklædt Prada? Skal jeg være papirstynd og leve af cola-light? Skal jeg slibe mine negle og forberede mig på daglige cat fights?

De næste uger taler Costume med forskellige inspirerende kvinder, der har det til fælles, at de arbejder i modebranchen. Vi beder dem fortælle om deres kærlighed til mode og om deres spændende job, så du kan blive inspireret til, hvordan du selv lander drømmejobbet i modebranchen.

Hver uge på Stylista.dk kan du også møde spændende personligheder indenfor modebranchen. Her kan du blandt andre komme tæt på Chris Pedersen, Cecilie Thorsmark eller de søde piger fra 9PR.

Denne uge har vi mødt Tikkie Oestrich, som ejer butikken Adélie og webshoppen www.adelie.dk. Tikkie elsker friheden ved sit job, og så drømmer hun om at gøre Adélie meget større i fremtiden.

Navn: Tikkie Oestrich

Stilling: Ejer af webshoppen og butikken Adélie. Blogger på Adélie blog og medejer af Bisou.dk

Alder: 29 år

Uddannelse: Bachelor i Communication Design fra KEA.

Hvorfor arbejder du i modebranchen? ”Jeg arbejder faktisk med mange forskellige ting. Som selvstændig må man have mange hatte på og varetage meget. Jeg er ansvarlig for indkøb og det generelle visuelle udtryk hos Adélie. Det vil sige, at jeg har kontakt til de forskellige mærker og bestemmer det sortiment, der hænger i butikken. Derudover laver jeg det visuelle materiale, som billeder, newsletters, klistermærker - you name it”.

Hvorfor åbnede du Adélie? ”Jeg startede min blog, og den fik ret hurtigt mange læsere. Min drøm har altid været at blive selvstændig, så jeg udnyttede muligheden i at have en kanal, som mange allerede kendte til. På den måde udvidede jeg det univers, som mine læsere allerede kendte, til at blive en butik med alle mine yndlings mærker, som jeg alligevel bloggede om. Det startede som en webshop for at holde udgifterne nede, og da webshoppen havde fået lov til at bevise sig selv, så åbnede jeg butikken”.

Hvordan er en typisk dag på dit job? ”Min dag starter altid med at tjekke mine mails - det gør jeg faktisk, så snart jeg vågner. Så elsker jeg at gå ud efter en god kop kaffe, sætte mig ned og danne mig et overblik over dagen. Ingen af mine dage er ens, så det er vigtigt at starte med at planlægge dagens opgaver. Jeg tager til mange møder for at se på nye kollektioner, og så er der også en del praktiske arbejdsopgaver forbundet med det at have en butik”.

Hvad er det bedste ved dit job? ”Friheden! Og så den enorme bekræftelse det er, når folk kan lide det, man har skabt helt fra bunden. Når jeg er i butikken, er der nærmest altid kunder, der roser universet. Det gør mig lige glad hver gang”.

Er der nogle brands, du er særligt glad for at forhandle hos Adélie? ”Adélie er mit lille hjertebarn, og jeg køber ind til butikken med hjertet. Jeg har ikke en handelsuddannelse og fra starten har jeg taget udgangspunkt i udtrykket, stemningen og stilen i stedet for det forretningsmæssige. Det er min force og det har også vist sig at være den rigtige måde at gøre det på for mig. Jeg er vild med alle mine mærker, og gad godt at have det hele hængende hjemme i mit eget skab. Men jeg tror ikke, at det er nogen hemmelighed for dem, der læser min blog og kender mig lidt, at jeg er en rigtig Goya pige”.

Hvad er det mest udfordrende ved dit job? ”At jeg ikke er lige god til alt. Firmaet er stadig så småt, at jeg må varetage mange opgaver. Og det er altså ikke alle opgaver, der falder mig lige nemt. Regnskab, logistik og varestyring er altså ikke det letteste - især ikke når man samtidig skal være kreativ”.

Hvordan ser du din fremtid i branchen? ”Adélie er stadig en ung virksomhed, men jeg kan se, hvor langt jeg er nået på lidt under tre år. Det giver mig virkelig blod på tanden til at blive ved med at vokse som virksomhed. Min drøm er at udvide med flere ansatte og bedre udnytte alt det potentiale, der ligger hos Adélie. Jeg har 1000 idéer og allerede et par stykker, som jeg arbejder på at realisere”.