
Helena Christensen og Camilla Stærk om kærlighed, sort tøj og mærkelige drømme
De er bedsteveninder, men hvad brænder de egentlig for at spørge hinanden om? Vi har bedt supermodellen og designeren interviewe hinanden
AfDe deler by, æstetik og kreativt formsprog og taler sammen næsten hver dag – både privat og om deres fælles projekter.
Vi har bedt bedsteveninderne og samarbejdspartnerne supermodel og fotograf Helena Christensen og designer Camilla Stærk om at interviewe hinanden.
De mødtes første gang i 2000, nord for København i Rågeleje. Modedesigneren Camilla Stærk havde designet sin første kollektion, og Helena Christensen skulle fotografere hende til sit nystartede blad, Nylon. Begge danskere boede i udlandet, Camilla i London og Helena i New York. De fandt hurtigt ud af, at de delte æstetik og en kreativ tilgang til tingene.
Få måneder efter tog de til Prag og skød Camillas lookbook. I dag bor de begge to i New York og har arbejdet sammen om flere større og mindre projekter i firmaet Stærk & Christensen. Og projekterne spænder vidt: Design af tøj, badetøj, sko, solbriller og smykker, og senest har de kastet sig over interiør- og møbeldesign. Til foråret har de deres første fælles udstilling i New York på tegnebrættet, hvor deres kreative univers bliver udfoldet igennem kortfilm, fotografi, musik og objekter.
“Vi begyndte med at arbejde sammen, og senere kom det tætte venskab, vi har i dag. Det har været en fordel, at vi respekterede hinanden professionelt, før vi begyndte på alt det pigesjov-agtige. Nu kender vi hinanden ud og ind og er en stor støtte for hinanden her i New York,” fortæller Helena Christensen og uddyber:
“Vi har oplevet en masse sammen, været på så mange rejser og stået i så mange mærkelige situationer, at vores liv på mange måder er gledet ind i hinanden. Det er en meget fin måde at have et venskab på.”
Camilla Stærk interviewer Helena Christensen
“HVILKE TRE KUNSTNERE BLIVER VED MED AT INSPIRERE DIG OG HVORFOR LIGE DEM?” Helena: “Kunstneren Egon Schjelde på grund af hans radikale, erotiske portrætter malet i nuancer, der ligger uden for den normale farveskala. Frida Kahlo for hendes ærlige, hudløse selvportrætter af sin egen fysiske og psykiske smerte og for hendes utroligt smukke farver og klæder. Og Billie Holiday, fordi hendes stemme og ord altid går lige i hjertet på mig og løfter mig et udefinérbart sted hen.”
“FORTÆL OM DIN UNGDOMSBEUNDRING FOR DIGTEREN MICHAEL STRUNGE OG HANS ORD?”
Helena: “Jeg slugte hans digte råt – både dem, jeg forstod, og dem, jeg ikke forstod. Jeg var omkring 16 år og kunne selv mærke den krybende melankoli og tunghed, livet fører med sig. Det var, som om han satte ord på de følelser og alle de forvirrede tanker, der fløj rundt inde i mit hoved. Jeg gik med en veninde til hans begravelse – vi nægtede at tro på, at han var død. Jeg har oversat hans digte og tekster mange gange for udenlandske venner, og alle er blevet følelsesmæssigt påvirkede af dem.”
Helena Christensen interviewer Camilla Stærk
“HVOR GAMMEL VAR DU, DA DU BEGYNDTE AT GÅ I SORT VINTAGETØJ, OG VAR DET EN DEFINITIV BESLUTNING?”
Camilla: “Jeg var 19 år gammel, og det var noget, der skete ganske flydende over en periode. Skal jeg fortolke det nu, så bundede og bunder det i en søgen efter ro og frihed til fordybelse. Jeg føler mig tilpas i den farve. Det er en forenklet, stringent ramme at holde sig inden for, og her fandt mit fokus sin silhuet, detalje og tekstur. Det eksperimenterende ‘frirum’ gav – og giver mig stadig – en form for ro, der delvist også blev basis for mit kreative virke.”
“FORTÆL OM DIN HESTEBARNDOM, OG HVORDAN RIDNING HAR INSPIRERET DINE DESIGN?”
Camilla: “Jeg var så heldig at vokse op på en bondegård og kunne praktisk taget ride, før jeg kunne gå. Min barndom og teenagetid drejede sig om heste, som jeg altid følte et helt specielt bånd til. Det bånd og den opvækst sidder dybt i mig og mit hjerte og har fundet sit klare udtryk i mit arbejde. Min fascination for formgiv- ning i for eksempel læder er et fundament for min designsignatur, og materialet i sig selv transporterer mig til staldgange med duftende seletøj. I en periode drømte jeg om at blive sadelmager, et kunsthåndværk, jeg virkelig beundrer. Det slipper mig aldrig. Heldigvis ...”