Kate Moss taler ud: “Jeg var så forelsket, at det nærmest lammede mig”

Kate Moss og mesterfotografen Mario Sorrenti fortæller om deres forelskelse – og den ikoniske duftkampagne for Calvin Klein

© Wenn.com

25 år er gået, siden Kate Moss poserede og provokerede i kampagnen for Calvin Kleins ikoniske duft Obsession. Nu er parfumen blevet opdateret og relanceret under navnet Obsessed, der samtidigt bringer hidtil uset kampagnemateriale med en ung Moss frem i lyset. Vi har talt med hende og fotografen bag, den internationalt anerkendte modefotograf Mario Sorrenti – der dengang også var Kate Moss’ kæreste.

En ung Kate Moss ligger nøgen på en sofa og ser afventende og udfordrende på beskueren. Mange husker nok Calvin Kleins kampagne for duften Obsession fra starten af 90’erne. Eller er faldet over den på et senere tidspunkt. For interesserer man sig bare lidt for modefotografi – eller for Kate Moss – er Obsession-billederne svære at komme uden om. I år fylder duften 25 år og genopstår i en moderniseret version under navnet Obsessed. I den forbindelse har det kreative team bag Calvin Klein med designeren Raf Simons i spidsen været i brandets arkiver.

Her fandt de mere end 250 fotos taget i forbindelse med kampagnen, som aldrig er blevet offentliggjort. Fotos, der ikke alene står som ikoniske øjeblikke i modefotografiets historie, men som også afslører dybden af den kærlighedshistorie, der udspillede sig mellem Kate Moss og fotografen Mario Sorrenti. Fotografierne blev en del af Raf Simons’ inspiration til den nye parfume, der afspejler styrken i det unge pars relation – en forbindelse, man stadigvæk mærker som en varm intimitet, som de sidder sammen – 25 år senere – til interviewet i forbindelse med lanceringen af Obsessed i London. Begge er klædt overvejende i sort. Kate i højtaljede jeans med vidde, høje hæle og det blonde hår hængende løst.

“Da vi skød Obsession-kampagnen, havde vi været kærester i et par år, men intensiteten i vores forhold var stadigvæk den samme. Vi legede os frem til billederne, mens vi begge to var midt i en læreproces omkring livet, vores professionelle jeg og ikke mindst kærlighed. Billederne indfanger hele den proces, stemning og intimitet, der var imellem os. De viser præcis det, vi udlevede dengang, og jeg tror, det er dét, der gør billederne så fængende, at man på en måde bliver inviteret ind i vores forhold og kommer tæt på en så fascinerende kvinde som Kate,” fortæller Sorrenti og afbrydes af Kate, der fnyser med et smil, men nikker samtykkende.

“Jeg har fra begyndelsen troet på projektet og på, at det ville blive fantastisk. Jeg har aldrig set billederne før, og det var enormt sjovt og sødt at se dem og genopleve den tid, vi havde sammen. Men hvorfor skulle jeg også være imod det? Det er billeder, som jeg skød for 25 år siden, og nu får jeg penge igen,” siger hun grinende.

kate moss obsessed reterowu

© Calvin Klein Obsessed

Ung kærlighed

Da den spirende supermodel og Mario Sorrenti mødte hinanden, var hun 17 år og han 20. Begge arbejdede som modeller i New York. “Vi ramte noget i hinanden, der opslugte os fuldstændigt. Jeg var så forelsket, at det nærmest lammede mig,” husker han.

Calvin Klein selv havde set hans portfolio med en række feriebilleder af kæresten Kate Moss og sagt, at det var den form for besættelse, han ville se i sin kampagne. Derfor sendte han parret alene ud til et forladt strandhus med en masse ruller film. Inden da havde Sorrenti haft Kate liggende på en sofa i ti dage for at få det nu ikoniske kampagnebillede i kassen, men der manglede stadigt noget for at fuldende kampagnen.

“Jeg var ret ung, da jeg begyndte at fotografere, og Obsession-kampagnen var en af mine første kampagner. Men jeg var allerede dybt inde i min udvikling som kunstner og havde arbejdet med maleri, inden jeg begyndte at fotografere. Dengang havde jeg en meget umiddelbar tilgang til fotografiet, som måske var lidt naiv og legende, men som også var med til at give billederne noget helt særligt. I dag er jeg langt mere overvejet i alt, hvad jeg gør og fotograferer. Selv når jeg prøver at være spontan, er jeg det aldrig på samme måde, som jeg var den gang,” siger Sorrenti.

Kate Moss fortsætter:

“Det var godt tænkt af Calvin at sende os afsted på den måde. Jeg følte jo, at jeg var på ferie med alt betalt og syntes bare, det var skønt. Vi var så unge og naive. Mario anede knap nok, hvordan man satte film i et kamera, og vi havde ingen anelse om den ikoniske status, som billederne ville få. Det var en one-off. En serie af øjebliksbilleder, der ikke kan genskabes, og derfor forstår jeg virkelig godt idéen med at bruge de gamle billeder.”

Duftminder

Da Raf Simons skulle genudvikle parfumen, gik han med tanken om, hvordan en anden persons duft kan vække minder om en tidligere kærlighed. Han har kaldt den oprindelige kampagne for ‘den ultimative sensuelle reference’ og fortalt, hvordan den i hans optik opsummerer Calvin Klein.

Obsessed rummer med blandt andet hvid lavendel, vanilje og musk både maskuline og feminine duftspor, så grænsen mellem det mandlige og det kvindelige både ophæves og sammensmeltes. Som to kroppe i den tætteste kontakt og grænsen mellem Kate Moss og beskueren på de oprindelige billeder. Raf Simons vidste, at han ikke kunne genskabe intensiteten fra dengang, og derfor har han sammen med Sorrenti selv brugt det ubenyttede materiale til kampagnen for den nye parfume.

“Jeg var så passioneret og meget, meget forelsket i Kate dengang, og det var den vildeste følelse at få lov til at indfange det – og at det rent faktisk lykkedes. Det gjorde kampagnen unik og stærk, og det er det, der gør den relevant i dag. Jeg er flere gange blevet bedt om at genskabe den intensitet i en ny kampagne, men det er simpelthen ikke muligt,” fortæller Mario Sorrenti, der ligesom Kate fik sit tidlige gennembrud med kampagnen, men kort efter mistede Kate som kæreste – hun blev træt af hans besættelse af at fotografere hende, har hun fortalt i et interview til ShowStudio.

“Min karriere eksploderede virkelig, da kampagnen kom ud. Alting ændrede sig, og pludseligt var jeg en af de modeller, der blev fragtet rundt i lange limousiner,” fortæller Kate, og Mario Sorrenti runder af:

“Vores billeder blev opfattet som provokerende, og de var virkelig nogle, som folk lagde mærke til dengang. Det bliver interessant at se, hvordan folk vil opfatte dem i dag. Allerede nu kan jeg mærke, at de har en relevans for dem, der har set dem. De vækker stadig noget i folk og rammer måske på mange måder en ærlighed og oprigtighed, som vi længes efter i dag.”

ALT DET, DU IKKE MÅ GÅ GLIP AF