
Kate Moss taler ud: “Jeg var så forelsket, at det nærmest lammede mig”
Kate Moss og mesterfotografen Mario Sorrenti fortæller om deres forelskelse – og den ikoniske duftkampagne for Calvin Klein
Af25 år er gået, siden Kate Moss poserede og provokerede i kampagnen for Calvin Kleins ikoniske duft Obsession. Nu er parfumen blevet opdateret og relanceret under navnet Obsessed, der samtidigt bringer hidtil uset kampagnemateriale med en ung Moss frem i lyset. Vi har talt med hende og fotografen bag, den internationalt anerkendte modefotograf Mario Sorrenti – der dengang også var Kate Moss’ kæreste.
En ung Kate Moss ligger nøgen på en sofa og ser afventende og udfordrende på beskueren. Mange husker nok Calvin Kleins kampagne for duften Obsession fra starten af 90’erne. Eller er faldet over den på et senere tidspunkt. For interesserer man sig bare lidt for modefotografi – eller for Kate Moss – er Obsession-billederne svære at komme uden om. I år fylder duften 25 år og genopstår i en moderniseret version under navnet Obsessed. I den forbindelse har det kreative team bag Calvin Klein med designeren Raf Simons i spidsen været i brandets arkiver.
Her fandt de mere end 250 fotos taget i forbindelse med kampagnen, som aldrig er blevet offentliggjort. Fotos, der ikke alene står som ikoniske øjeblikke i modefotografiets historie, men som også afslører dybden af den kærlighedshistorie, der udspillede sig mellem Kate Moss og fotografen Mario Sorrenti. Fotografierne blev en del af Raf Simons’ inspiration til den nye parfume, der afspejler styrken i det unge pars relation – en forbindelse, man stadigvæk mærker som en varm intimitet, som de sidder sammen – 25 år senere – til interviewet i forbindelse med lanceringen af Obsessed i London. Begge er klædt overvejende i sort. Kate i højtaljede jeans med vidde, høje hæle og det blonde hår hængende løst.
“Jeg var ret ung, da jeg begyndte at fotografere, og Obsession-kampagnen var en af mine første kampagner. Men jeg var allerede dybt inde i min udvikling som kunstner og havde arbejdet med maleri, inden jeg begyndte at fotografere. Dengang havde jeg en meget umiddelbar tilgang til fotografiet, som måske var lidt naiv og legende, men som også var med til at give billederne noget helt særligt. I dag er jeg langt mere overvejet i alt, hvad jeg gør og fotograferer. Selv når jeg prøver at være spontan, er jeg det aldrig på samme måde, som jeg var den gang,” siger Sorrenti.
Obsessed rummer med blandt andet hvid lavendel, vanilje og musk både maskuline og feminine duftspor, så grænsen mellem det mandlige og det kvindelige både ophæves og sammensmeltes. Som to kroppe i den tætteste kontakt og grænsen mellem Kate Moss og beskueren på de oprindelige billeder. Raf Simons vidste, at han ikke kunne genskabe intensiteten fra dengang, og derfor har han sammen med Sorrenti selv brugt det ubenyttede materiale til kampagnen for den nye parfume.
“Jeg var så passioneret og meget, meget forelsket i Kate dengang, og det var den vildeste følelse at få lov til at indfange det – og at det rent faktisk lykkedes. Det gjorde kampagnen unik og stærk, og det er det, der gør den relevant i dag. Jeg er flere gange blevet bedt om at genskabe den intensitet i en ny kampagne, men det er simpelthen ikke muligt,” fortæller Mario Sorrenti, der ligesom Kate fik sit tidlige gennembrud med kampagnen, men kort efter mistede Kate som kæreste – hun blev træt af hans besættelse af at fotografere hende, har hun fortalt i et interview til ShowStudio.