Josephine Skriver og Caroline Brasch taler ud om modellivet

Hvordan er det at være model – og hvad er deres indstilling til sociale medier? Vi har mødt de to danske topmodeller til en snak om magt, mode og digitale muligheder

Interview: topmodellerne Josephine Skriver og Caroline Brasch
© Vero Moda

De er danske, bor i New York, har verden som deres arbejdsplads og er begge rejst til bohemekvarteret St. Germain i Paris for at skyde den nye Vero Moda-kampagne.

Modellerne og veninderne, Josephine Skriver og Caroline Brasch, er nogle af de mest benyttede inden for deres fag: Caroline Brasch har været ansigt for Marc Jacobs, Valentino og Fendi og gået shows for blandt andre Balenciaga og Chloé. Josephine Skriver har gået over 300 shows for designere som Chanel og Oscar de la Renta og fik tidligere i år de officielle vinger hos det prestigefyldte lingerimærke Victoria’s Secret.

“Mode spiller en central rolle i mit liv. Jeg har arbejdet i branchen i otte år nu, og det er mit job og mit liv. Folk tænker tit, at mode kun er tøj og billeder, men jeg oplever hver dag, hvor meget folk arbejder for det. Der er så mange tanker bag hvert mærke, bag kampagnerne og bag hvert eneste stykke tøj. Det kan se let ud udefra, men folk investerer utrolige mængder af tid, arbejde og energi i processerne,” siger Caroline Brasch, der især tænker mode som noget socialt.

“Modeljobbet er et job som mange andre. Jeg har mødt mange dejlige mennesker, og jeg har fået venner for livet, men mode er blevet social på en anden måde for mig. Man deler idéer og modetips med sine venner, men hele arenaen af sociale medier har gjort mode til en endnu mere social affære.” Det ved Josephine Skriver om nogen – i skrivende stund har Victoria’s Secret-modellen imponerende 1,9 millioner følgere på Instagram.

“Jeg elsker, hvordan noget af magten i moden er kommet tilbage til modellerne gennem de sociale medier. Det er sjovt at have et medie, hvor jeg kontrollerer, hvordan jeg bliver opfattet. Jeg er ikke bare en model på print. Jeg er i stand til at dele, hvem jeg er, hvad jeg kan lide, hvad jeg tænker,” siger Josephine Skriver og fortæller, at den kontrol har gjort hende mere uafhængig:

“Der har været et stort skift i branchen. Der var 90’ernes supermodeller, der virkelig havde en stemme, så skiftede det til, at modeller var mere stille. Nu med de sociale medier har modeller en stemme igen, og det er vigtigt. Det er samtidig et arbejdsredskab, fordi de store virksomheder også bruger sociale medier og tjekker dig ud der.”