Karl Monies: “Det kan i perioder være svært at få tid til at være kunstner”

Karl Monies, 35 år, kunstner og designer i smykkevirksomheden Monies, er inspireret af naturen og får idéer i drømme

COS_2005_IMG_3272
© Sarah Stenfeldt

Hvornår vidste du, at du skulle beskæftige dig med kunst?
“Det var ikke noget, jeg som sådan tog en bevidst beslutning om, det skete som en gradvis erkendelsesproces. Det blev mere og mere åbenlyst, at mine interesser og mit temperament passede til livet som selvstændig kreativ. Jeg tænker også, at det selvfølgelig har en masse at gøre med arv og kultur.”

Hvad kendetegner din kunst?
“Det er altid lettere at sætte ord på andres virke end sit eget, men jeg har optur over at dyrke nysgerrigheden i forhold til mennesket fra et antropologisk synspunkt kombineret med en legende og udforskende materialitet. Jeg elsker, når kunst kan skabe en interesse og en nysgerrighed i forbindelse med et emne. Når man går væk fra en kunstoplevelse med en indsigt eller en lyst til at udforske noget.”

Hvem henvender din kunst sig til?
“Forhåbentligt alle. Jeg har ingen agenda om at inkludere eller ekskludere nogen. Jeg taler til mennesket som et dyr: intuitivt og direkte. Kunst og design skal i mine øjne være demokratisk og universelt. Når det er sagt, håber jeg, at det er de spændende mennesker, der kan forstå, hvad jeg har gang i, dem, som er på en mission, de skæve eksistenser, freaksene, som ikke kigger på, hvordan sidemanden gør det.”

Hvor bliver din kunst til?
“Mit studio ligger på Refshaleøen, og det er her, jeg laver de fleste projekter. Men en umiddelbar idé har det jo med at opstå hvor som helst og når som helst. Det sker, at jeg drømmer om noget, som senere bliver udgangspunktet for et værk.”

“Jeg er fascineret af tanken om, at vi hovedsageligt kommunikerer ved hjælp af små mundlyde, når vi har et stort sanseapparat til rådighed.” Karl Monies

Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig?
“Der er ikke to, der er ens. Mit professionelle liv er delt i to: Jeg arbejder som designer og allround kreativ i vores familievirksomhed Monies, hvor min opgave hovedsageligt er at designe vores to årlige kollektioner. Derudover har jeg mit arbejde som kunstner, hvor jeg arbejder med en række forskellige serier med individuelle tematikker i alle mulige materialer – lige nu arbejder jeg med collage, tekstil og keramik.”

Hvad er det mest dragende ved at lave kunst?
“Det er fantastisk at være i den privilegerede position at elske det, man laver så meget, at man til tider kan forsvinde helt ind i det og glemme tid og sted. Det er kunstnerens opgave at være nysgerrig og stille spørgsmål, selv de dumme, pinlige og naive. Det er der en enorm autonomi i, som jeg ikke ved, hvad jeg ville gøre uden. Jeg elsker, at jeg ikke behøver at definere, hvad jeg laver og hvorfor. Det er for mig den største styrke og nydelse at have den ubetingede frihed, fordi det er lige præcis der, at ting gror bedst. Efter et halvt liv er noget af det eneste, jeg har lært, at sige det, man vil bede om, højt, og så vil det komme til en. Dit fokus definerer din realitet.”

Hvad inspirerer dig?
“Natur, natur og natur. Jeg kan ikke finde en farve, form, tekstur eller duft, som ikke findes i naturen. Det er en uudtømmelig kilde. Det kan også være en absurd eller symbolsk hændelse, der får mig til at tænke over noget. Jeg er for eksempel fascineret af tanken om, at vi hovedsageligt kommunikerer ved hjælp af små mundlyde, når vi har et stort sanseapparat til rådighed. Eller at vi kan sende sonder til Mars, men at vi stadig ikke ved, hvad der foregår inde i vores hoveder, når vi sover. Det giver mig en følelse af, at historie ikke er noget i fortiden, men noget, vi er midt i.”

Hvad er det mest udfordrende ved den vej, du har valgt?
“Ud over at være kunstner skal man være sin egen assistent, produktionsmanager, vicevært, sælger, regnskabschef, grafisk designer, kommunikationsansvarlig ... jeg elsker jobbet, men det kan i perioder være svært at få tid til at være kunstner. Specielt når det er på halv tid.”

Hvad er du i gang med lige nu?
“I Monies er vi ved at lægge sidste hånd på AW20-kollektionen. Vi er også ved at omstrukturere områder i firmaet, hvilket er superspændende. Og så er jeg i gang med at lave nogle krukker, som skal på Design Basel med Etage Projects, og nogle andre keramiske værker til en stor udstilling på Gl. Holtegaard, der åbner til august.”