Kjolerne, der får kvinder til at ligne en erotisk drøm
Den første kjole hun designede, fik hende næsten smidt ud af skolen. Mød den inspirerende kjoledesigner Susie Cave
AfEngelske Susie Cave er kvinden bag kjolemærket The Vampire's Wife, som hun grundlagde i 2014 sammen med sin ven Alex Adamson. Vi har tidligere rost Susie Cave for hendes smukke design, der er yndige, uskyldige og dramatiske på én og samme tid. Den første kjole hun designede, fik hende næsten smidt ud af skolen. Og så er hun gift med ‘mørkets fyrste’, musikeren Nick Cave.
Hvilke tematikker leger dine kjoledesign med? “Jeg prøver at designe kjoler, der er alsidige nok til at optræde på alt fra den røde løber til en festival. Så det handler om individualitet, men der er også vævet en form for mystik ind i kjolerne. De repræsenterer minder og drømme. Jeg vil gerne have, at kvinden, der går i The Vampire’s Wife ser ud, som om hun netop er trådt ud af en erotisk drøm. At hun glimter som et fatamorgana og glider forbi som en smuk ånd.”

Hvordan vil du gerne have, at kvinder skal føle sig i dine design? “Mine design er ublu feminine på en meget traditionel måde. De handler om form og silhuetter og den effekt, de har på omgivelserne. Jeg interesserer mig meget for, hvordan man bruger rum – på samme måde som klassiske skulpturer – til at skabe en særlig atmosfære omkring kjolen.”

Hvad tiltrækker dig særligt ved at designe kjoler? “Jeg har designet kjoler, helt fra jeg var lille. Den første rigtige kjole, jeg syede, var lige ved at få mig smidt ud fra Stratford House School for Girls, da jeg var 13 år. Til skoleårets afslutning var vi blevet opfordret til at designe og sy vores eget outfit – hvilket egentlig betød, at skolen gerne så os lave enkle A-formede nederdele i tweed. Jeg designede en hvid, ærmeløs satinkjole, der sad tæt til kroppen foroven og havde slidser op til låret i siderne. Under den bar jeg et par neonlyserøde strømpebukser og hvide stiletter. Det tog mig flere uger at sy den kjole. Jeg elskede den og syntes, at den var det smukkeste, jeg nogensinde havde set. Det syntes min lærer imidlertid ikke. Jeg havde generelt været lidt oprørsk i skolen, og kjolen blev dråben, der fik bægret til at flyde over. Skolen kontaktede mine forældre, og jeg blev kort efter flyttet til en anden skole. Efter den oplevelse har kjoler altid betydet alt for mig som designer. Da jeg startede The Vampire’s Wife, var det første, jeg designede, selvfølgelig en kjole.”

Hvad er de største udfordringer i forhold til at arbejde med kvindekroppen? “Der er store udfordringer i at designe kjoler, og min stakkels mønsterskrædder vil kunne skrive under på, at jeg er fuldstændigt hysterisk, når det gælder detaljer. Kjolen kan have stor betydning for en kvindes udtryk og på, hvordan omgivelserne ser hende, så detaljerne er vildt vigtige. Jeg går normalt efter at skabe kjoler, hvor overdelen sidder tæt, og underdelen er mere løs og luftig. Det skaber en god kontrast imellem noget restriktivt og noget mere frit flyvende.”
Hvor henter du kjoleinspiration fra? “Inspirationen til mine kjoler udgør et stadigt større net af referencer, fordi kvinder er det mest inspirerende på vores klode. På vores hjemmeside har jeg samlet en masse inspirationsbilleder af skønhed og fantasi. For at være helt ærlig, så snupper jeg ting alle mulige steder fra – jeg er sulten efter andre menneskers idéer. Jeg bliver for eksempel meget inspireret af designere som Azzedine Alaïa, Vivienne Westwood og Bella Freud. Og selvfølgelig teenagepigen, der lige har syet sit eget outfit derhjemme.”

En del kvinder synes, det er svært at bruge kjoler til hverdag og på arbejde. Hvordan gør man op med moderne kjolefobier?
“Jeg har gjort oprør mod ‘passende’ dresscodes igennem hele livet. Jeg skyder konsekvent forbi målet og ender altid med at være mere dressed up, end lejligheden foreskriver. Men når jeg så tænker over det, har jeg altid en lille stemme i baghovedet, der siger, at når man rammer ved siden af normerne, så rammer man i virkeligheden rigtigt. Jeg har gudskelov en mand, der bifalder den tanke, og vi har det med at mene, at en event hellere skal forme sig efter vores look end den anden vej rundt. Vi er stadig begge ret glade for at lege klæd ud og forsvinder ofte ind i vores egen verden. Jeg har ikke tal på, hvor mange gange vi har klædt os alt for vildt på til et forældremøde eller lignende. Men det er en af de ting, vi beundrer ved hinanden. Fuck it. Vær modig. Livet er for kort til andet.”
