Kvinden bag Hay om succes og bagsiden af tidens fokus på Danmark

Vi har talt med den kreative direktør i Hay accessories, Mette Hay, om kunstneriske samarbejder, dansk kulturarv og at skabe nye traditioner inden for møbeldesign

Hay © Philip Ørneborg
1 / 10

Der er stadigvæk forholdsvist bart på Hays imponerende nye hovedsæde tæt ved Amalienborg, men rundt omkring har medarbejdere indrettet deres små, kreative arbejdsoaser. Mette Hay er kreativ direktør for accessories i interiørfirmaet Hay, som hun ejer sammen med sin mand Rolf Hay og forretningsmanden Troels Holch Povlsen, og hendes kontor er fuldt af prototyper, originaldesign og små souvenirs og dimser. Mette Hay står for udviklingen af firmaets accessories – fra viskestykker og tekander til puder – og arbejder ud fra sin mavefornemmelse og sin orientering ud i verden.

Hay © Hay
2 / 10

HVORDAN MÆRKER DU TIDENS STORE INTERESSE FOR KØBENHAVN?

“Forleden mødtes jeg på en restaurant her i København med en højtstående direktør fra New York, som vi skulle tale med om et potentielt samarbejde. Efter mødet havde han planlagt en tur forbi butikkerne Naked, Ganni, Holly Golightly, Wood Wood og Storm, fordi han skulle finde en gave til sin kæreste, og han var blevet anbefalet blandt andet at spise på restauranterne Apollo og 108. Jeg blev stolt over alt det, vi har at byde på i København, og overalt, hvor vi kommer, mærker vi også en kæmpe interesse for byen. København er blevet en destination for folk, der er interesserede i design, mode og mad. På en lørdag i vores butik på Højbro Plads har vi omkring 80 procent ikke-dansktalende kunder, der har fundet vej, selvom butikken ligger på 2. sal.”

Hay © Hay
3 / 10

HVORFOR ER DET I DANMARK, DET SKER LIGE NU?

“Jeg tror, at vores privilegerede samfund gør, at vi har frihed til og muligheder for at eksperimentere og kreere og sætte ting i gang. Vi danskere er drevet af at ville opfinde noget nyt, og samtidig er vi vokset op med en solid og æstetisk forståelse for godt design. Vi er omgivet af smukke genstande overalt, og vores børn sidder på arkitekttegnede møbler i børnehaven. Den kulturarv kan ikke undgå at påvirke os. Rolf og jeg er enige om, at en af grundene til, at vi har kunnet skabe Hay, er, at vi er vokset op i Danmark.”

Hay © Hay
4 / 10

HVORDAN SÅ MØBELBRANCHEN UD, DA I STARTEDE?

“Det er helt vildt, hvad der er sket i løbet af de seneste 15 år. Jeg er vokset op i branchen, fordi mine forældre havde en design- og møbelforretning, hvor de importerede ting, man ikke havde set herhjemme før. Når man talte om møbler og design dengang, refererede man altid til Arne Jacobsen, Børge Mogensen og Hans J. Wegner og den modernistiske bølge af møbler. Rolf og jeg syntes, at udviklingen af møbler havde stået stille i mange år, og det ville vi lave om på, samtidig med at vi ville nedbryde det skel, der har været mellem interiør- og møbelforretninger. Da vi startede, observerede vi, at folk reagerede positivt på design fra virksomheder, der tænkte nyt og innovativt og brugte de bedste designere i verden, men at de ikke havde råd til deres møbler. Vores vision var – og er – at arbejde med de bedste folk i møbelbranchen og producere internationalt de steder, hvor det i forhold til råmaterialer og volumen i vores produktion giver mening, for at vi kan lave produkter til rimelige priser.”

Hay © Hay
5 / 10

BLIVER JERES TING OPFATTET SOM SÆRLIGT SKANDINAVISKE?

“Både ja og nej. Jeg føler, at vores virksomhed har været med til at sætte et nyt fokus på dansk design, men samtidig bryder jeg mig ikke om at blive sat i bås som ‘dansk’. Vi forsøger altid at dreje firmaet i nye retninger, og jeg synes ikke, at vi er specielt danske i vores formsprog. Vi har en serie af havemøbler, Palisade, som Rolf har udviklet sammen med den franske designduo Ronan og Erwan Bouroullec – er den fransk eller dansk, og har det overhovedet nogen betydning? Personligt føler jeg, at jeg kan have mere tilfælles med en person i Tokyo eller Zürich end med en person, der bor lige rundt om hjørnet, og på samme måde er vores produkter påvirket af kulturer og tendenser fra hele verden.”

Hay © Hay
6 / 10

I LAVER MANGE BÅDE KUNSTNERISKE OG KOMMERCIELLE SAMARBEJDER OG UDVIDER HELE TIDEN MED NYE PRODUKTKATEGORIER. ER DET VIGTIGE ELEMENTER I HAY?

“Da vi første gang præsenterede sengetøj og viskestykker på en møbelmesse, var der mange, der ikke forstod, at vi turde. De spurgte, om vi ikke var bange for at nedgradere vores brand og det høje niveau af anerkendelse, vi havde opnået. Men i virkeligheden har det bare tilført os en masse ny energi. For os er det en helt naturlig vej at gå for Hay. Da jeg var i New York i forbindelse med lanceringen af kollektionen Hay Kitchen Market i Museum of Modern Arts butik, MoMa Design Store, mødtes jeg med journalister fra de største amerikanske aviser og magasiner. De syntes, at det var så spændende, at vi nu arbejder sammen med Ikea – ulig den skepsis, vi tidligere er blevet mødt med, når vi har præsenteret billigere produkter. Min fornemmelse er også, at vores kunder gerne vil have, at vi flytter os. De er med på alle de sjove tiltag, vi laver.”

Hay © Hay
7 / 10

HVORNÅR VED DU, OM ET SAMARBEJDE ELLER ET PRODUKT ER RIGTIGT?

“For mig er det ren mavefornemmelse. Samarbejder, som dem vi har lavet med for eksempel Ikea, Chart Art Fair og Frederik Bille Brahe, er ikke interessante for samarbejdets skyld, og jeg ønsker ikke at have et stort navn til at designe for os, hvis vedkommende ikke bringer noget interessant til bordet. Vores kunder er intelligente og bliver ikke forført af et navn alene. Et godt eksempel er vores samarbejde med den franske kunstner Nathalie Du Pasquier fra 2014, hvor vi sammen lavede puder, håndklæder og notesbøger.

Det er et af de samarbejder, jeg er meget stolt af, og hun har netop udtalt i Wall Street Journal, at samarbejdet med os medvirkede til, at flere store gallerier fik øje på hende. Det plejer jo tit at være den anden vej rundt, og det gjorde mig enormt stolt. Jeg stoler på min intuition og er ikke så bange for at prøve noget nyt. Jeg har ansvaret for at kuratere alle vores accessories – det vil sige alt det, der ikke er møbler, og jeg arbejder med udviklingen af produktkategorier og materialer. Jeg orienterer mig i hele verden i forhold til at vide, hvad der rører sig, og hvad der kunne være spændende for Hay om to-tre år. Jeg skal også sørge for at komme i vores butikker og tale med vores sælgere, produktudviklere og designere og ud fra det træffe beslutninger i forhold til, hvad der vil skabe værdi for virksomheden og sælge hos vores kunder. Jeg er meget lidt selvkritisk, hvis jeg får en idé til et nyt produkt. Jeg er af den overbevisning, at der indimellem skal være en, der tør tro på en idé og virkelig gå efter den. I mit privatliv kan jeg godt være vaklende i mange henseender, men hvis jeg vil lave en tandbørste til vores sortiment, gør jeg det – også selvom der er nogle, der synes, at det er fjollet.”

Hay © Hay
8 / 10

HVAD ER DET BEDSTE VED AT DELE SIT ARBEJDE MED SIN MAND?

“Vi har noget sammen, som kun få har. Vi har en særlig respekt for hinanden og sidder tit i situationer til møder og præsentationer, hvor vi bliver enormt stolte af hinanden. Jeg kan da godt tænke, at hvis vi ikke begge to var så opslugte af arbejdet, var vi måske bedre til at tage initiativ på nogle private områder, men alligevel fungerer det jo. Tidligere blev jeg ofte spurgt om, hvordan det kunne hænge sammen som par at have en virksomhed og samtidig få hentet sine børn og være der for dem. Bagefter kunne jeg tænke, hvorfor vi skulle tale om det, når der sker så meget mere interessant, vi kunne tale om. Jeg elsker at være sammen med vores unger, og det skal bare hænge sammen, ligesom det skal for alle andre – det er så dansk, at man altid lige skal have bagsiden med. Alligevel forstår jeg jo godt folks nysgerrighed, for det er et specielt setup. Og når man er selvstændig, kan man ikke lige gå på barsel – heller ikke selvom man har mange dygtige mennesker til at tage over, og det er da en udfordring.”

Hay © Hay
9 / 10

MED FARE FOR AT SPØRGE SÆRLIGT DANSK, SYNES DU SÅ, AT DER ER NOGLE BAGSIDER VED DEN BØLGE AF FOKUS PÅ DANMARK?

“Nogle gange taler jeg med Ditte Reffstrup (kreativ direktør i Ganni, red.) om, at vi begge to kan være bange for, om det hele er slut i morgen – vores succes og den positive opmærksomhed, Danmark får i øjeblikket. At der pludselig kommer en og prikker os på skulderen og siger, at vi er ude. Jeg tror, det bunder i, at vi hele tiden skal præsentere noget nyt. Vi stopper sjældent op og reflekterer over den lykkefølelse, det giver at have en virksomhed, hvor så mange mennesker går på arbejde hver dag og knokler for, at tingene lykkes.”

Hay © Hay
10 / 10

HVAD GØR DIG MEST STOLT AF DET, I HAR OPNÅET MED HAY?

“Jeg har tit sagt til folk, at jeg ville ønske, jeg kunne se det hele lidt fra oven, fordi jeg føler, at vi netop ofte har for travlt til at værdsætte det, vi har. Under designugen i Milano i 2016, hvor der kommer firmaer fra hele verden, udstillede vi i en 2000 kvadratmeter stor sportshal. Det har altid været den ultimative drøm for os. Vi havde bygget et oversized dukkehus med ti værelser, som folk både kunne se ned i og gå rundt i, med en café og et stort udeområde. Alene på den første dag var der flere besøgende, end vi havde regnet med ville komme hele ugen. Den sidste dag fandt jeg ud af, at man kunne gå op på en tribune og se ned over det hele – og på den måde lidt fra oven, som jeg altid har ønsket. Der sad jeg så og blev rørt og overvældet, og jeg fik vores salgschef og Rolf til at komme derop til mig. Vi var måske 60 mennesker fra Hay afsted, og der var én på hver en plet. Rolf fik øje på en lampe, der hang skævt, og idet han sagde det, gik en af vores sælgere lige hen og rettede den, mens han talte med kunderne. Der tudede jeg, for det viste så godt det engagement, som alle lægger i at få alting til at spille. Det show var det vildeste, vi nogensinde har præsteret, og det lykkedes med et teamwork, der var helt specielt.”

ALT DET, DU IKKE MÅ GÅ GLIP AF