Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

IMG_7231

LUNA Crochet Studio: ''Uden Instagram havde jeg aldrig kunnet gøre det, jeg gør i dag''

Hæklebølgen har skyllet ind over landet gennem det seneste år og skabt grobund for, at nye up-and-coming brands har kunnet markere sig på modescenen. En af dem er Cecilie Grønning, der står bag LUNA Crochet Studio, hvor hun sætter fokus på 'slow fashion', godt håndværk og bæredygtig produktion. Læs om hendes tanker bag brandet her.

Fra bikinier til hattehæklebølgen har gennem det seneste år ikke været til at overse i modebilledet.

Også flere danske designere har kastet deres kærlighed på hækling – og en af dem er Cecilie Grønning, der med brandet LUNA Crochet Studio ikke bare har vakt opsigt herhjemme, men også internationalt. Hendes hæklede items har nemlig sneget sig ind i garderoberne hos danske modeprofiler som Ella Karberg, Marie Jedig og Trine Kjær, men er også nået ud til influencere, modeller og andre modefolk verden over – herunder australske Olive Cooke, svenske Linn Eklund og amerikanske Alyssa Miller.

Opmærksomheden omkring LUNA Crochet Studio har været langt større, end hvad Cecilie Grønning forventede, da hun lagde det allerførste foto af en hjemmehæklet hat ud på sine sociale medier. Læs med her, hvor hun fortæller om, hvordan brandet kom til verden.

Hvordan startede LUNA Crochet Studio, og hvor fik du idéen om, at du skulle hækle, fra?
"Jeg har i mange år strikket rigtig meget. Hækling interesserede mig egentlig ikke super meget i starten, fordi jeg forbandt det med bedstemødre, hæklede duge og hæklede servietter. Men under lockdown blomstrede trenden med at strikke op, og så tror jeg, at jeg blev en smule trodsig og tænkte, at så måtte jeg prøve noget andet. Så lærte jeg at hækle på YouTube og gennem min mormor, som er super dygtig til det, og så gik jeg ligesom i gang.

Grunden til, at jeg begyndte at hækle hatte, er, at jeg åbenbart har et meget stort hoved – så jeg kan aldrig passe nogle af de hatte, man kan købe i butikkerne. Derfor hæklede jeg en hat til mig selv, og da jeg lagde den op på Instagram, var der med det samme en sindssygt stor interesse. Jeg solgte en hat til en veninde, som lagde et billede op på sin profil, og så voksede det ligesom bare på den måde.

Det var egentlig aldrig planen, at jeg skulle starte mit eget brand. Jeg har måske haft lyst til at dele ud af de kreative ting, jeg har lavet, men det var ikke det, der var målet – det voksede bare af sig selv under lockdown. Det er sjovt, for jeg får mange spørgsmål fra unge piger om, hvordan de kan starte deres eget hæklebrand, og det har jeg utroligt svært ved at svare på, fordi det lidt faldt ned i skødet på mig."

Hvorfor tror du, at dit brand får stor opmærksomhed – også uden for Danmark?
"Jeg tror, at de i udlandet på nogle områder er lidt længere fremme i forhold til godt håndværk og bæredygtighed. Jeg har især oplevet stor efterspørgsel fra folk i USA og Australien, hvor man kan mærke, at kvalitet ligger højt på prioriteringslisten, og de betaler generelt gerne lidt mere for at sikre, at det, de køber, stammer fra en mere etisk produktion, frem for ting, der er masseproducerede og kan fås alle steder. Det tror jeg helt sikkert er en udenlandsk tendens, som jeg har været heldig at passe ind i, men som vi helt sikkert også begynder at få mere fokus på herhjemme.

Jeg har aldrig oplevet, at nogen af mine udenlandske købere har brokket sig over prisen på mine varer, da der har været en god forståelse for den proces, der ligger bag, og hvor mange timer, der ligger i hvert produkt – og at jeg er alene om at lave alt. Jeg er enormt taknemmelig for at have ramt et marked, der sætter pris på mit håndværk, og det havde jo aldrig kunnet lade sig gøre uden sociale medier. Uden Instagram havde jeg aldrig kunnet gøre det, jeg gør i dag. Jeg tror også, at jeg har været enormt heldig, at nogle af de første danske influencere, der har båret mine ting, har haft en ret stor følgerskare fra udlandet, som derigennem har fået øje på mit brand."

Hvordan føles det at se dit brand omtalt af modefolk verden over?
"Jeg synes, at det er lidt surrealistisk. Nogle gange har jeg lidt svært ved at være i det, fordi jeg jo bare er mig, der går herhjemme og har mit eget helt normale hverdagsliv. Jeg tror, at nogen har en idé om, at livet er glamourøst, bare fordi man har en lille smule succes med det, man laver, men det er jo stadig hårdt arbejde og mange timer, hvor jeg sidder alene i min lejlighed og hækler. Men jeg er helt sikkert utrolig stolt. Det er da den fedeste følelse. Første gang, jeg så en af mine hatte på en influencer, tænkte jeg bare: “Har hun virkelig købt den af mig?” Det var nærmest en helt ud-af-kroppen-oplevelse, fordi mange af de her influencere er nogle, jeg selv har fulgt og ladet mig inspirere af i mange år. Jeg har købt tøj, bare fordi de har gået i det, og lige pludselig skriver de til mig og efterspørger noget, jeg har haft i mine hænder."

Hvilke af dine produkter sælger du flest af?
"Jeg sælger helt klart flest af mine hatte. Interessen for mine tasker er måske større for tiden, fordi trenden med ternede items kører på fuldt drøn lige nu. Jeg synes også, det er sjovt at lave hattene: Folk skriver ofte til mig og spørger, om jeg kan bruge nogle bestemte farver eller tilføje tern, og på den måde kan vi skabe et nyt produkt sammen. Jeg foretrækker faktisk at arbejde på den måde, fremfor at have et eller andet kæmpe lager af færdige produkter liggende."

Hvordan inkorporerer du slow fashion I LUNA Crochet Studio?
"For mig handler slow fashion meget om, at produktet tager tid at lave. Det vigtige for mig er, at jeg tager mig god tid til at lave mine ting, og at jeg laver det, jeg kan nå, og som føles godt for mig. Jeg har ikke lyst til at begynde at få det produceret et andet sted, for at jeg kan tjene flere penge. Det synes jeg går imod min mission: Jeg vil gerne skabe produkter, der lever op til en høj kvalitetsstandard, uden at gå på kompromis med etikken bag produktionen. Derudover håber jeg da selvfølgelig, at jeg med mit øgede fokus på slow fashion og bæredygtighed kan være med til at få folk til at tænkte en ekstra gang over deres forbrugsmønstre. Jeg så meget gerne, at vi snart kommer væk fra den der overforbrugskultur, man desværre ser rigtig meget på de sociale medier. Slow fashion ER dyrt, når man holder det op imod de billige high street-brands, men hele pointen er også, at vi skal prioritere kvalitet, producere og købe mindre og så passe godt på det, vi har."

Hvad byder fremtiden på for dit brand?
"Det er et godt spørgsmål, fordi jeg egentlig ikke havde planer om at starte et brand – så det, der er sket indtil videre, er sket, fordi jeg bare har fulgt med. Jeg har nogle gange svært ved at drømme stort, da jeg bliver lidt begrænset af frygten for, at det ikke lykkes. Det er noget, jeg er blevet bedre til på min 'rejse', men jeg gad godt blive endnu bedre til at overvinde den usikkerhed, som fylder en del. Også i den måde, jeg arbejder på: Jeg kunne godt tænke mig ikke altid at være så perfektionistisk og være lidt mere fri i min kreative proces.

Jeg kunne godt tænke mig at blive ved med at lave mine hatte og tasker og på et tidspunkt udvide til også at lave nogle beklædningsgenstande, som så kun blev solgt i begrænsede mængder og perioder. Derudover er det en stor drøm for mig at kunne bruge LUNA Crochet Studio som et socialt projekt: At have et lille fællesskab, hvor eksempelvis kvinder med indvandrerbaggrund, som måske har svært ved at finde et arbejde, men som er vildt dygtige med deres hænder, kunne være med til lave mine hatte. Jeg ville være vildt stolt over at kunne skabe sådan et fællesskab."