Mekdes: “Jeg lagde en sang på Instagram i håb om at blive opdaget – og så skete det fandeme”

‘Hvis den her sang ikke er noget for jer, er jeg ikke noget for jer’. Kontant besked fra Christina Mekdes, da hun i sine teenageår talte kontrakt med et stort pladeselskab. I dag både skriver og producerer hun sin egen musik – en kompromisløshed, der førte til det anmelderhypede debutalbum ‘Greedy.’

Festivalkvinder_Mekdes_05_Credit-Petra-Kleis

Festivalkvinder_Mekdes_05_Credit-Petra-Kleis

© petra kiels

“Musik har altid været min ting. Mine forældre har fortalt mig, at jeg begyndte at nynne, før jeg kunne gå, og jeg elskede alt, der havde med musik at gøre.
Jeg startede som teenager på MGK (Musikalsk grundkursus, red.), hvor jeg lærte mere om at producere og blev bedre til at spille klaver. Men jeg blev også alt for bevidst om, hvorvidt det, jeg lavede, lød godt i andres ører. Det lærte mig ikke at finde min egen lyd, og jeg tror, at mange andre musikere kan genkende, at det ikke fungerer, hvis teorien bliver alt for dominerende, når man laver musik – det skal helst komme ud af følelser og sjæl – så jeg endte med at droppe ud.

Festivalkvinder_Mekdes_03_Credit-Petra-Kleis

Festivalkvinder_Mekdes_03_Credit-Petra-Kleis

© Petra kiels

Kort tid efter lagde jeg et cover af en sang på Instagram, i håbet om at jeg ville blive opdaget af nogen i branchen – og så skete det fandeme! Jeg havde nogle møder med et stort pladeselskab, som gerne ville tilbyde mig en kontrakt, men det blev hurtigt klart for mig, at de rent musikalsk ville have mig i en bestemt retning. Da jeg gik hjem og forsøgte at skrive et nummer til dem, gik det hurtigt op for mig, at det overhovedet ikke var mig, og jeg endte i stedet med at skrive Right direction, som siden blev min første single. Jeg sendte den til dem med en tekst om, at hvis det ikke var noget for dem, så var jeg det nok heller ikke – og så fik jeg aldrig et svar. Det gav mig et indblik i, hvor iskold musikbranchen kan være, men det gav mig også tidligt i min karriere en bevidsthed om, at jeg ikke skal fastlåses i noget, som ikke føles rigtigt. Siden fik jeg kontakt til Mermaid records – hvor jeg er nu – så det viste sig at være det helt rigtige valg. Det vigtigste for mig er, at jeg selv er glad for det, jeg laver. Jeg kunne sagtens sige, at jeg vil være verdenskendt og turnere USA rundt – men det er ikke fedt, hvis jeg ikke har mig selv med i det. Mit mål er at blive 80 år gammel, kigge tilbage på min karriere og tænke: ‘Det har virkelig været en fed rejse hele vejen igennem’.”

Festivalkvinder_Mekdes_04_Credit-Petra-Kleis

Festivalkvinder_Mekdes_04_Credit-Petra-Kleis

© petra kiels

Du skriver, spiller og producerer selv dine sange. Hvorfor er det vigtigt?
“Jeg har så mange idéer – og jeg vil gerne sørge for, at mine idéer bliver præcis, som jeg vil have dem. Det kan være enormt svært at forklare en lyd for andre. Ved at lave det hele selv undgår jeg, at andre sætter for mange spørgsmålstegn ved det, jeg laver – det betyder, at jeg altid ender med at synes, at det lyder megafedt. Det er slet ikke en princip-ting, men er nok mest, fordi jeg er en nørd og vildt godt kan lide at bruge tid på det. Og så har jeg en kæreste, der er danser og elsker musik lige så meget som jeg selv: Det er nok for mig, at jeg har hende i studiet, og at hun kan sige: ‘Det her lyder vanvittigt, det skal du ikke smide ud’, når jeg er i tvivl om noget. Det kan selvfølgelig også være hårdt at være ene mand om hele projektet. Jeg har netop udgivet mit debutalbum, Greedy, og lige efter udgivelsen tænkte jeg: ‘Okay, jeg har lige lavet et helt album alene – vil jeg nogensinde kunne gøre det igen?”

Du er blevet rost af de danske anmeldere siden din debut i 2018. Hvad tror du selv, at din succes skyldes?
“Jeg har gjort det, jeg gør bedst, og ikke sagt ja til ting, der ikke føltes rigtige. Der er en kæmpe forskel på musik, du kan finde ud af at lave, og musik, du er skabt til at lave – og jeg kan meget hurtigt mærke i min mave, når jeg hører et beat, om det er ‘right up my alley’. Når du tror på det, du laver, præsenterer du det med en vis attitude – og jeg tror, at folk kan mærke, at min musik er hundrede procent mig.”