Mød Danmarks sejeste karrierekvinder – del 2
Denne uge kan du møde forsker Karn Kjerstad og Marketing Manager Helle Wang, der repræsenterer luksushuse som Loewe og Burberry
AfDer er dømt business hos Costume i april, hvor månedens tema er karriere.
I den anledning har vi taget en snak med nogle inspirerende kvinder, der har besteget – eller er godt på vej op ad – karrierestigen.
Her deler de ud af erfaringer, fortæller om arbejdsmarkedets udfordringer og giver deres bedste bud på, hvordan man lander drømmejobbet.
I anden del af vores karriereinterviews kan du møde forsker Karn Kjerstad og Marketing Manager Helle Wang. I første del, som blev bragt sidste uge, kan du møde skønhedsekspert Nicci Welsh og malerikonservatorBritt Christmas-Møller.
Læs med, og lad dig inspirere nedenfor.

Karn Kjerstad arbejder som forsker ved Copenhagen Academy for Medical Education and Simulation (CAMES) på Rigshospitalet, som en del af et team af Ph.d.-studerende. I sin fritid blogger hun på Karnfjk.dk.
HVAD ER DIN UDDANNELSE?
“Jeg har læst Medicin siden 2010 og frem til september 2015, hvor jeg bestemte mig for at tage et års orlov for at forske ved CAMES.
I mellemtiden har jeg også haft et halvt års pause fra studiet, for at rejse jorden rundt med min bedsteveninde, været på udveksling og læst Arbejds- og organisationspsykologi.
Ved siden af studierne har jeg også arbejdet som skribent og stylist i den norske modebranche, i Filippa K og været tv-vært på norsk fjernsyn. Jeg bliver færdig som læge næste efterår.”
HVORFOR VALGTE DU AT ARBEJDE SOM FORSKER VED SIDEN AF MEDICINSTUDIET?
“Min store interesse for kirurgi er den vigtigste grund. Jeg arbejder hen mod at blive kirurg (og en dygtig en af slagsen), og jeg ønskede derfor at fordybe mig i kirurgien et år på fuldtid. Som forsker ved CAMES tilegner jeg mig en unik kundskab, som jeg ikke kun vil have nytte af i kirurgi, men også i resten af min akademiske karriere.
Forskning handler meget om at lære at tænke kritisk, at forstå at verden ikke er sort-hvid og ikke mindst, hvordan man søger kompetencer. Det er jeg taknemlig for at lære, og det er noget, jeg anbefaler alle at opdage selv.”
HVORDAN ENDTE DU I DET JOB, DU HAR NU?
“Det var min store nysgerrighed, der ledte mig til CAMES. Jeg har altid gået min egen vej for at nå det, jeg gerne vil, og forskningen er ingen undtagelse.
Jeg vidste, det skulle være i København, hvor det medicinske fagmiljø er internationalt anerkendt. Jeg fandt ud af, hvad jeg ville lave, og skrev direkte til ledelsen og beskrev, hvem jeg var og mine kompetencer, samt at jeg var vild med kirurgi og at jeg ville forske. Efter en positiv tilbagemelding per mail og telefon kom jeg til samtale. Så fik jeg jobbet.”
HVORDAN SER EN TYPISK DAG UD FOR DIG?
“Jeg starter altid dagen med at drikke kaffe i sofaen og nyde morgensolen sammen med min kæreste i vores lejlighed på Frederiksberg, før jeg cykler langs søerne til Rigshospitalet omkring klokken otte.
Jeg sidder normalt og arbejder selvstændigt på kontoret sammen med de andre Ph.d-studerende, og deltager typisk i et forskningsmøde om eftermiddagen, hvor vi diskuterer nye eller eksisterende projekter, eller møder min vejleder.
Nogle dage er jeg med i klinikken for at observere på operationsstuen, andre gange deltager jeg i forskningsrelaterede kurser.
Timerne flyver afsted, og jeg cykler som regel hjem ved 16-17 tiden, med mindre jeg har en deadline, som jeg selv sætter, for at mine projekter skrider fremad som planlagt. Jeg har altid meget at lave, så det bliver tit sent!”
HVAD ER DIN STØRSTE ARBEJDSRELATEREDE BEDRIFT TIL DATO?
“Jeg er meget stolt over, at jeg i det hele taget har fået dette job. I mine projekter har jeg inkluderet nogle af de bedste kirurger, gynækologer og urologer i Danmark, og det er også lykkedes mig at skaffe finansering til mit år med forskning helt på egen hånd.
Jeg har også en finger med i spillet i opsættelsen af et helt nyt simulationscenter i Norge. Det er vel heller ikke værst for en medicinstuderende.”
HVAD ER DE STØRSTE UDFORDRINGER VED DIT JOB?
“Jeg bliver kastet ud i nye arbejdsopgaver hele tiden, og det er mit ansvar at have kompetencerne til at mestre disse, selvom jeg hverken er færdigudannet læge eller har erfaring med forskning fra tidligere.
Dette er meget udfordrende, men er også årsagen til, at jeg har lært vanvittig meget både om forskning, kirurgi og ikke mindst om, hvordan selv jeg arbejder og lærer.
Jeg tror, det er utrolig vigtigt at være lidt uden for ens comfort zone for at udvikle sig. Dog er for høje krav og for lidt kontrol ikke sundt.”
HVAD ER VEJEN TIL SUCCES I DIN BRANCHE – OG GENERELT?
“Det afhænger af, hvad man mener med succes. Succes for mig er at lave noget, der giver mening, og som man bliver glad af. Det tror jeg, at man kan man opnå på mange måder.
For mig handler det om hårdt arbejde, at gøre en forskel for fremtidige patienter og samtidig om at værne om min fritid, mine venner, familie og kæreste.
Jeg tror, at det vigtigste for succes generelt er at finde ud af, hvad du egentlig vil og brænder for, og ikke tænke så meget på hvad du burde og skulle gøre. Og at have disciplin til at arbejde målrettet hen imod det. Husk at intet kommer gratis!”

Helle Wang er Marketing Manager hos Group88, der er franchise partner for luksusmærker som Gucci, Mulberry, Saint Laurent og Loewe i Skandinavien.
HVAD DRØMTE DU OM AT BLIVE, DA DU VAR BARN?
“Ejer af et vinslot i Frankrig.”
HVAD ER DIN UDDANNELSE?
“Jeg er uddannet dekoratør i Magasin, har en merkonom i Ledelse og Kulturforståelse og er ellers ret autodidakt indenfor det, jeg laver i dag.”
HVORDAN ENDTE DU I DET JOB, DU HAR NU?
“Netværk. Jeg var PR og Marketing Manager hos Designers Remix, hvor jeg havde været længe. Ham, som var PR og Marketing Manager hos Group88, havde fået nyt job i Dubai og spurgte, om jeg var interesseret. Jeg søgte stillingen og var igennem et par samtaler, hvorefter jobbet blev mit.
Jobbet udviklede sig, da Group88 voksede og fik dobbelt så mange brands at repræsentere, og efter cirka tre år som PR og Marketing Manager, blev min stilling delt i to, og derfor sidder jeg nu som Marketing Manager.”
HVORDAN SER EN TYPISK DAG UD FOR DIG?
“Der er ikke rigtig en typisk dag, når man laver marketing og events – alt kan ske, men budgetter, medieplanlægning, annoncehåndtering, koordinering, planlægning og eventplanlægning fylder meget i dagligdagen.”
HVAD ER DIN STØRSTE ARBEJDSRELATEREDE BEDRIFT TIL DATO?
“Jeg kunne nævne flere, men det mest nye er nok et projekt, jeg har arbejdet på med Burberry i tre måneder, som man nu kan se udfaldet af rundt omkring på de Københavnske metrostationer.”
HVAD ER DET BEDSTE VED DIT JOB?
“At arbejde med meget kompetente kræfter både hos de brands, vi repræsenterer, men også in house på vores kontor og i vores 20 butikker i Skandinavien.”
HVAD ER DE STØRSTE UDFORDRINGER VED DIT JOB?
“Restriktioner – vi arbejder med nogle brands, som ved, hvad de står for og hvad de vil, og det skal næsten altid lige tilpasses vores markeder, hvad end det gælder annonceplaner, budgetter eller events.
HVAD ER VEJEN TIL SUCCES I DIN BRANCHE – OG GENERELT?
“Netværk – meget simpelt. Og så skal man opføre sig pænt og behandle andre, som man selv gerne vil behandles.”
