Mød Mingus – Helena Christensens 18-årige søn

Mingus Reedus, søn af Helena Christensen og Norman Reedus, er aktuel i Zalandos nye kampagne. Vi har mødt Mingus og Helena til en snak om fremtiden, danske værdier og Generation Z

© PR
1 / 4

Fem unge mennesker med hver deres stil og personlighed, én generation. Zalandos nye kampagne We are Next er fotograferet af Helena Christensen og tegner et portræt af Generation Z. I kampagnen optræder blandt andre Helenas egen søn, 18-årige Mingus Reedus.

Vi har fået et flygtigt indblik i Mingus tanker, liv, drømme og håb for fremtiden og har spurgt Helena Christensen om, hvordan det er at se sin søn blive en ung mand, og hvorfor mor og søn gennem hele Mingus’ barndom holdt sommerferie i Danmark.

Mingus Reedus for Zalando's We are Next kampagne © PR
2 / 4

Mingus Reedus

Tillykke med, at du er færdig med high school. Nu skal du studere film. Hvilke film vil du gerne lave?

“Psykologiske dramaer, hvor omdrejningspunktet er en person og altså ikke så meget handlingen – de skal handle om menneskelige relationer og psykologi.”

Du har gået show for Raf Simons for Calvin Klein to gange. Hvordan var det?

“Det var en sjov oplevelse med en masse mennesker, der så cool ud. Selvom det bare var at gå, var det ret skræmmende. Du kan jo falde!”

Gav din mor dig nogle tips inden?

“Nej, og hvis hun havde, havde jeg nægtet at lytte til dem.”

Du har boet det meste af dit liv i New York, men hvad betyder det for dig at være dansk? Er det noget, du betragter som en del af din identitet?

“Min interesse for mode bunder i at være dansk. Alle i Danmark går – modsat i New York – meget op i, hvordan de ser ud. Det er sjovt at gå op i sit udseende, så det beundrer jeg danskerne for.”

Du spiller meget skak. Hvorfor begyndte du på det, og hvad er det ved spillet, der fascinerer dig?

“Min far lærte mig det som barn. Jeg plejede at spille turneringer og vandt eller fik en andenplads et par gange. Skak er et meget roligt spil, der giver tid til eftertænksomhed. Jeg har faktisk en knægt tatoveret på min overarm.”

Du afsluttede high school med en ret særlig oplevelse. Fortæl lidt om den.

“Da jeg blev færdig, besluttede jeg at lave en joke med skolen ved at stjæle en kæmpe pythonslange fra syvende sal. Jeg tog den ud af buret og med til time, hvor alle flippede ud. Lærerne ville bortvise mig, men det var for sent – jeg var allerede bestået.”

Du elsker krybdyr. Hvorfor?

“Jeg har ingen søskende, så når min mor tog mig med til Danmark, da jeg var barn, havde jeg ikke så meget at lave. Derfor måtte jeg finde på mine egne eventyr, så jeg brugte det meste af tiden på at rende rundt og jagte firben.”

Hvad gør generation Z til noget særligt?

“Musik, for eksempel mumble rap – unge rappere med tatoveringer i ansigtet med et ondt, sammenbidt udtryk. Det er en stor del af min generation.”

Helena Christensen skyder Zalando's We are Next kampagne © PR
3 / 4

Helena Christensen

Mingus fortæller, at han skal studere film og gerne vil lave psykologiske dramaer. Hvordan er det at opleve sin søn blive en ung mand?

“Det er virkelig en cool og fantastisk proces. Men det er ikke noget, jeg tænker over hver dag, fordi der hele tiden sker en naturlig udvikling. Men som forælder har man jo nærmest givet hele sit hjerte, al energi, opmærksomhed og styrke til sine børn, så jeg føler mig temmelig stolt og rolig ved tanken om, at jeg gjorde mit allerbedste og trygt kan sende ham videre ud i livet.”

Hvad oplever du karakteriserer Mingus og hans venner?

“De er super cool, smarte, streetwise ... De ved noget om meget, men måske ikke meget om enkelte ting. De har en fed humor og er dynamiske og åbne og meget mere rummelige i forhold til alt – især etnicitet og seksuel orientering. De er håbefulde og giver os andre håb om en anderledes, positiv fremtid.”

Hvilke danske værdier har du bestræbt dig på at give videre til Mingus?

“Det var vigtigt for mig, at han oplevede Danmark gennem hele sin barndom og fik et nært og personligt forhold til sit moderland. Alle vores somre, siden han blev født, gik til København og nordpå ved havet. Desuden fik han danske rugbrødsmadder i sin madkasse gennem sine første otte skoleår. Og havregrød om morgenen.”

Mingus fortæller, at det bedste, hans far Norman Reedus og du har lært ham, er at være en god leder. Hvad får det dig til at tænke og føle?

“At vi må have gjort det godt. Jeg vidste ikke engang, at jeg lærte ham det. Der må have været noget i opdragelsen, der ubevidst lærte ham at tage ansvar og handle og opnå resultater – lige så meget på det personlige plan som på det professionelle.”

Hvilke tre ord vil du bruge til at beskrive Mingus’ personlighed?

“Elskelig, humørfyldt, selvbevidst.”

Hvordan var det at fotografere Mingus til Zalando-kampagnen?

“Det var cool at fotografere ham og de andre unge. Der var en skøn energi mellem dem, og jeg fik lyst til at være en del af flokken. Jeg glemte lidt, at det er min søn, jeg fotograferede, fordi jeg ligesom er i en slags zone, når jeg tager billeder. Men så kigger jeg på computerskærmen bagefter og ser hans ansigt og et lille smil, og så smelter mit hjerte.”

We are next © PR
4 / 4

We are next

Zalandos nye kampagne We are Next er fotograferet af Helena Christensen og samler fem unge skandinaviske talenter med kendte forældre, der forfølger deres egne håb og drømme: skuespiller Valter Skarsgård, søn af skuespiller Stellan Skarsgård, model Blue Lindeberg, datter af designer Johan Lindeberg, kommende filmmager Mingus Reedus, søn af model og fotograf Helena Christensen og skuespiller Norman Reedus, musiker Tomine Harket, datter af A-ha-forsanger Morten Harket og musiker Hugo Helmig, søn af sanger Thomas Helmig og model og forfatter Renée Toft Simonsen.

Kampagnen sætter fokus på Generation Z, deres stil, individualitet og muligheder og opfordrer til at forfølge sin egen stil og retning i livet.