
Natasha Al-Hariri: “I et land som Danmark kræver det nosser at bære tørklæde”
Debattør Natasha Al-Hariri tror på, at en muslimsk kvinde, der bærer tørklæde og samtidig elsker fest, jul og tatoveringer, måske kan rykke ved de fordomme, der findes på begge sider
Af — 09. april 2017For 28-årige Natasha Al-Hariri er det et mysterium, at mange mener, at man ikke kan være dansk og muslim på samme tid. Gang på gang stiller hun op i medierne og diskuterer integration – ikke fordi hun har specielt meget lyst, men fordi det er nødvendigt.
Hun tror på, at en muslimsk kvinde, der bærer tørklæde og samtidig elsker fest, jul og tatoveringer, måske kan rykke ved de fordomme, der findes på begge sider.
HVORFOR ER DU BLEVET EN STEMME I DEN OFFENTLIGE DEBAT?
“Min mor er libaneser, og min far er palæstinensisk flygtning født og opvokset i Libanon. De kom til Danmark, da jeg var et par måneder gammel, og endte i Hellerup, hvor jeg voksede op og gik i gymnasiet. En dag spurgte min gymnasielærer, om hendes søster, der var filmdokumentarist, måtte kontakte mig til dokumentaren Fire muslimske stemmer. På det tidspunkt var jeg ikke specielt optaget af temaet. Jeg spejlede mig meget i min omgangskreds i Hellerup, hvor der ikke var nogen muslimer. Jeg endte alligevel med at sige ja, fordi jeg oplevede en stigende tendens til, at den muslimske kvinde blev fremstillet meget negativt i den offentlige debat. Egentlig tror jeg slet ikke på, at man kan tale om ‘den muslimske kvinde’, for der findes over otte hundrede tusind millioner af os i verden. Og den gængse fremstilling af den stakkels, undertrykte og underdanige kvinde har i hvert fald aldrig passet på mig eller nogen, jeg kender. Efter min medvirken i dokumentaren blev jeg ringet op af en masse journalister, der ville have mig med i debatter om integration, islam og nydanskere.
Selvfølgelig skal man da kunne få et job, hvis man er dygtig, lige meget hvad man har på hovedet.”
HVORFOR GÅR DU MED TØRKLÆDE?
“Der er selvfølgelig et religiøst signal i at bære tørklæde. Det er en måde at vise, at jeg er glad for og stolt af min religion. Men det er lige så meget en kulturel ting. En måde at spejle mig i min familie og andre stærke kvinder med samme rødder som mig. Med tiden har jeg nok også udviklet noget fandenivoldskhed, hvor ingen skal bestemme, om jeg går med tørklæde, eller hvordan jeg sætter det. Det er egentlig mærkeligt, at mange ser danske, muslimske kvinder som offergjorte og svage. For i et land som Danmark kræver det virkelig nosser at bære tørklæde. Det ville være meget lettere at tage det af.”
HVORDAN LØSER MAN PROBLEMER MED DISKRIMINATION?
“For mig er den eneste løsning at oplyse om rettigheder og gå i dialog. At spørge manden, hvorfor han spytter på mig, i stedet for at hade ham. Det er selvfølgelig ikke altid nemt, men jeg prøver af alle kræfter at bryde med fordommene via dialog.
HVAD ER DET BEDSTE FRA DE TO KULTURER?
“Jeg oplever, at de familiære relationer prioriteres i en anden grad i den arabiske kultur end i den danske. Tætheden og ansvarsfølelsen over for mine forældre, brødre, mand og søn stammer primært fra mit arabiske ophav, og jeg kan for eksempel aldrig forestille mig, at mine forældre en dag skal bo på plejehjem. I Danmark elsker jeg særlig den ydmyghed og lighed, der er mellem folk – også hos magthaverne. I Mellemøsten har en politiker, en advokat eller en læge en oplevelse af at være noget særligt. De fragtes rundt i en kæmpe bil af to bodyguards og bor i store palæer afskærmet fra resten af befolkningen. I Danmark cykler vores politikere rundt blandt alle andre. Den grundlæggende tankegang om lighed er noget af det sundeste, man som samfund og person kan have, og jeg prøver at have den med i alle aspekter af mit liv. At være høflig og gå i dialog med alle, også når en person råber nedsættende ting efter mig på gaden, eller når jeg på DR2 skal diskutere med Martin Henriksen fra Dansk Folkeparti.”