Nina Nørgaard: “Processen i glaspustning er helt magisk”

Det var på et besøg hos sin tante på Bornholm, at Nina Nørgaard, 34 år, fandt ud af, at glaskunst skulle være hendes fag

COS_2005_IMG_3338

Hvornår vidste du, at det var kunst, du skulle beskæftige dig med?
“Da jeg i sommeren 1989 besøgte min tante, som arbejdede med Pernille Bülow på Bornholm, og jeg fik lov til at arbejde med dem i værkstedet. Processen i glaspustning er helt magisk.”

Hvad kendetegner din kunst?
“Mit design er skulpturelt, funktionelt og detaljeret. Min Studio glas-kollektionen er indbegrebet af funktionalitet, da man for eksempel kan hælde kogende vand i kaffe- og te-kanden, uden at de flækker, og man samtidig ikke brænder fingrene, når man hælder og drikker af glasset. Og vaserne i min Récifs-kollektion har mønstre fra min Jazz-kollektion, men er samtidig meget skulpturelle i deres form og er perfekte at arrangere blomster i, da åbningen bølger.”

Hvem henvender din kunst sig til?
“Jeg synes faktisk, det henvender sig til de fleste. Fra dem, der vil have mine miniobjekter, til dem, der vil have mine vinduer – jeg var så heldig at komme ind på verdens mest avancerede vinduesfabrik, hvor jeg kreerede mundblæste vinduer, som man gjorde det for flere hundrede år siden, med mine egne farver og mønstre i. Det resulterede i 18 unikke kunstværker, jeg stadig er i gang med at udvikle på til blandt andet rumdelere, lamper og væg-pieces.”

Hvad er det mest dragende ved at lave kunst?
“At jeg glemmer tid og sted. Fordybelsen. At bruge mit hoved, samtidig med at jeg bruger mine hænder. Jeg elsker, når jeg sidder helt alene og udvikler og arbejder med et nyt værk.”

Hvad inspirerer dig?
“Uspoleret natur, historien, dygtige og stærke personligheder som glaskunstnere som Pino Signoretto for hans styrke til at skabe et team af glasfolk fra hele verden og Ulrica Hydman-Vallien for hendes mod og energi.”

Hvor bliver din kunst til?
“I Sverige og Danmark i tæt samarbejde med de dygtigste håndværkere, efter at jeg selv har testet og udviklet et værk i miniature. Lige nu er alt i en transformation, da jeg flytter min produktion fra Sverige til Holmegaard i Danmark, hvor jeg også får atelier.”

Hvad er det mest udfordrende ved den vej, du har valgt?
“At glasproduktion ikke ligger på ethvert gadehjørne, og at man ofte rejser langt for at få de rigtige kundskaber, men det er samtidig også fantastisk, at man nemt kan få kontakt med glasfolk over hele verden, da branchen er så lille, at alle kender alle og er gode til at hjælpe hinanden. Den største udfordring er nok, at der er så få, der bliver uddannet glaspustere, og at sand, som er hovedråvaren i glas, er under stort pres på grund af menneskets rovdrift på de naturlige ressourcer.”

Hvad er du i gang med lige nu?
“Jeg har gang i tusind ting. Indretningen af mit atelier og showroom i Danmark samt udvilkling af nye designprojekter i Stockholm.”