“Nogle gange handler mode for meget om virkelighedsflugt”

Hans arbejde skal betyde noget. Og det skal ramme ham lige der, hvor han kan mærke det. Vi har mødt manden bag Acne Studios, Jonny Johansson

Acne Studios har noget vigtigt på hjerte
© Acne Studios

Hans arbejde skal betyde noget. Og det skal ramme ham lige der, hvor han kan mærke det. Og så skal det altid, altid være hundrede procent ærligt. Derfor har Jonny Johansson, der står i spidsen for kometen Acne Studios, designet en kollektion inspireret af tidens flygtningekrise. Og derfor har han med linjen Blå Konst, der netop er landet i butikkerne, gentænkt al denim fra Acne Studios. En af svensk modes største innovatører har noget på hjerte. Igen.

Verden smækker sine grænser i. Derfor stirrer Acne Studios med deres aktuelle kollektion langt ud i horisonten.

“Jeg tænkte på, hvor mange lande, der i dag vil lukke deres grænser og begrænse menneskers bevægelse. Samtidig er vi mennesker tættere på hinanden end nogensinde før, fordi der ingen grænser er digitalt. For mig er det vigtigt at se ud i verden og bevare min nysgerrighed,” fortæller kreativ direktør i Acne Studios, Jonny Johansson, om kollektionen, der er inspireret af stilen og ånden i mange af de mellemøstlige lande, der er påvirket af verdens begivenheder lige nu.

“Jeg blev inspireret af traditionelle filtteknikker og brugen af sjal som et stykke tøj. Jeg har altid været glad for denim, og jeg ville have denim med ind i kollektionen for at knytte det til Acne Studios’ oprindelse,” siger han.

Gulvlange kjoler i et patchwork af forskellige stykker stof og tæppelignende dragter i geometriske, arabiske mønstre pakkes ind i lange tørklæder, hvis ender berører gulvet let. Der er også overdimensioneret strik med rå kanter, flagrende kjoler i florlet silke, der bevæger sig som indiske sarier, og vide, berber-inspirerede bukser i brændte farver. Kollektionens denim er indigoblå og paisley-mønstret, og det dråbeformede plantemotiv går igen på kollektionens store skuldertasker. Kampagnen, der følger kollektionen, er poetiske portrætfotografier af skribenter, skuespillere og kunstnere med mellemøstlig baggrund, tænksomme blikke og verden som deres hjem. Det er mesterfotografen Paolo Roversi, der i sin karakteristiske, kontrastfulde stil har skudt blandt andre den kuwaitiskfødte musiker og kunstner Fatima Al Qadiri, den New York-baserede, iranskfødte performancekunstner Sadaf H. Nava og Golshifteh Farahani, en iransk skuespillerinde, der bor i Frankrig.

“Kollektionen handler om åbenhed og at se ud i verden. Jeg ville se, hvad der skete, hvis vi bad Paolo skyde portrætter af kunstnere og kreative mennesker fra mange forskellige lande med hans egen signatur og atmosfære. At se ham arbejde i sit studio i Paris var ligesom alkymi og en stor ære,” siger Jonny Johansson om samarbejdet.

“Jeg vil altid skabe noget, der er knyttet til virkeligheden og min samtid. Jeg er besat af at lade mig inspirere af nutiden, det, som sker lige nu. Når jeg gør det, bliver det, jeg laver, bedst,” fortsætter den talentfulde svensker.

Acne Studios: Kollektion inspireret af de mellemøstlige lande

Mesterfotografen Paolo Roversi har til Acne Studios’ kampagne skudt portrætter af forskellige kreative personer med mellemøstlig baggrund: 1. Fatima al Qadiri, musiker og kunstner // 2. Golshifteh Farahani, skuespillerinde og musiker // 3. Havy Kahraman, kunstner // 4. Sadaf H. Nadaf, performancekunstner // 5. Yasmina Benabdelkrim, stylist // 6. Negar Azimi, forfatter og redaktør

© Acne Studios x Paolo Roversi

Blå Konst

Jonny Johansson grundlagde sammen med tre venner i 1996 det kreative kollektiv, der dengang bare hed Acne – en forkortelse for Ambition to Create Novel Expressions. De ville opbygge brands inden for mode, underholdning og teknologi, og året efter lavede Jonny Johansson 100 par skinny unisex-jeans med røde syninger. Dem delte den autodidakte designer ud til fotograf- og stylistvenner i Stockholms kreative miljø. Nogle af dem gik i Jonnys jeans, og butikkerne begyndte at efterspørge dem, mens modemagasinerne begyndte at skrive om det spirende denimmærke. I dag er de 100 par jeans – og historien om dem – legendariske. Acne Studios’ første hele kollektion blev lanceret i 1998. Siden har mærket som få formået at appellere kommercielt og samtidig dominere luksusmoden – blandt andet når svenskerne holder shows under modeugerne i Paris. I 2007 skiltes det kreative bureau Acne og tøjmærket Acne Studios.

DU HAR OM NOGEN PERSONIFICERET ACNE STUDIOS. HVORDAN HAR DU GJORT DET?

Vi startede Acne, da jeg var 26 år, og jeg har fra begyndelsen været meget involveret i alle kreative beslutninger. Jeg er besat af ordet ærlighed, når det gælder mode. Alt, hvad vi gør, skal føles ærligt, autentisk og personligt. Nogle gange handler mode for meget om virkelighedsflugt. For mig er virkeligheden mere interessant – det, jeg ser hver dag. I byen, på arbejdet, blandt mine sønner og deres venner.”

En af forklaringerne på Acne Studios’ succes er muligvis, at mærket har holdt fast i sine rødder. Denim har altid været en afgørende del af Acne Studios, og nu har Jonny Johansson kræset endnu mere for det slidstærke, blå stof. Mærket har nemlig relanceret hele deres denimlinje, der nu hedder Acne Studios Blå Konst.

Acne Studios Blå Konst

1. [Jeans, Acne Studios 1.595 kr.](http://www.acnestudios.com/dk/en/log-indigo/30G165-127.html {"target":"_blank","rel":"nofollow"}) // 2. [Jeans, Acne Studios 1.895 kr.](http://www.acnestudios.com/dk/en/south-light-blue/30L165-130.html {"target":"_blank","rel":"nofollow"}) // 3. [Jakke, Acne Studios 3.095 kr.](http://www.acnestudios.com/dk/en/lamp-print/12I165-29Y.html {"target":"_blank","rel":"nofollow"})

© Acne Studios Blå Konst

“Denim er så vigtig for mig og alle hos Acne Studios. Det er sådan, vores mærke begyndte, og det kommer altid til at være en del af os. Jeg ville se på vores jeans med nye øjne – forenkle og forædle. Jeg bryder mig ikke om at være nostalgisk, jeg vil hellere se fremad. Det blev en meget personlig oplevelse og en stor fornøjelse for mig. Vi kiggede på vores jeans, som vi aldrig havde set på dem før,” fortæller Jonny Johansson.

Det betyder, at al eksisterende denim er væk, og i stedet består Blå Konst af en permanent linje med blot tre par jeans – et par skinny, et par klassiske og et par baggy jeans til mænd og kvinder i syv forskellige vaske. Derudover lancerer Acne Studios Blå Konst løbende sæsonbestemte denimkollektioner, der udforsker det, der optager Jonny Johansson her og nu. Selv kalder designeren Blå Konst for et kreativt frirum.

“Navnet Blå Konst repræsenterer for mig et frit udtryk, hvilket er sådan, jeg ser denim. Jeans er noget, som alle går med, og på den måde er jeans en hvid dug, et stykke tøj, der bliver til det, bæreren gør det til. Personligt ville jeg skabe en kollektion eller et forum, hvor vi kan være lidt mere fri. Eller grave dybere i et emne. At jeans er udgangspunktet er fordi, det var der, vi begyndte.”

VI HAR SET MEGEN DENIM I TIDENS LØB. HVORDAN KAN MAN OVERHOVEDET GENTÆNKE DENIM?

“Hvorfor skal man stoppe? For os kommer Blå Konst til at være et konstant studie i denim. Ikke et fastlåst koncept, men noget, som bliver ved med at udvikle sig og bevæge sig fremad.”

Lyserøde poser

Jonny Johansson forfølger sine idéer og jagter det, der får ham – og andre – til at føle noget. Det er sådan, han arbejder. Per intuition. Det er Acne Studios’ karakteristiske støvede lyserøde poser et eksempel på.

“Jeg ville have lyserød, fordi folk betragtede lyserød som grimt. De ville ikke have den lyserøde pose. Og det er det samme, som da vi lavede det første par jeans – jeg gav dem til mange af mine venner, og de fleste af mine venner sagde ‘ja, tak’, men brugte dem ikke og tænkte, at det var ret mærkeligt. Det samme gælder den lyserøde pose. Hvis alle synes, at den er smuk, er det på en måde forkert. Jeg vil ikke have, at den er sådan, ‘bla’, uden sjæl. Jeg vil have, at den har en eller anden form for energi,” har Jonny Johansson sagt til GQ Magazine om valget af farven, der i dag har bevæget sig ud på catwalken.

Acne Studios SS17

Acne Studios’ forår/ sommer 2017-kollektion handler om åbenhed, i kølvandet på verdens flygtningekrise.

© Acne Studios

Samme engagement går igen i indretningen af Acne Studios’ butikker, der ligger i tyve forskellige lande. Butikkerne skal fortælle en historie, og hver butik tager udgangspunkt i det sted, den ligger.

Den første åbnede i 2003 i Stockholm – i lokalerne i den tidligere Kreditbanken, hvor en gidseltagning i 1973 blev baggrunden for fænomenet Stockholm-syndromet, hvor gidslerne fik sympati med deres gidseltagere. Det er også her, at Acne Studios har et af deres to hovedkontorer.

Det andet ligger i Paris, hvor Acne Studios blandt andet har en butik i en nedlagt garage i Marais-kvarteret. Jonny Johansson gik forbi den en dag og vidste med det samme, at her skulle Acne Studios åbne.

2003 Acne Studios åbner sin første butik

2003 Acne Studios åbner sin første butik – i Stockholm i lokalerne i den tidligere Kreditbanken.

© Acne Studios

I 2012 åbnede mærket en flagship-butik i Pilestræde i København. Den er holdt i rød. Der er fede, røde tæpper på gulvet, og vinduerne er dækket til, så du fra gaden kun kan se hovederne på de besøgende.

11Pilestrædes red light district – med reference til Istedgade, der er Jonny Johanssons første minde om København: Det var her, han tilfældigt landede, da han som 15-årig var på interrail.

Acne Studios åbner flagship-butik i Pilestræde i København

2012 Acne Studios åbner flagship-butik i Pilestræde i København. Den er inspireret af Danmarks red light district, Istedgade. Arkitekten bag er Andreas Fornell.

© Acne Studios

Der er ikke to Acne Studios-butikker, der er ens. Det kræver måske mere arbejde og koster flere penge end at have et fast koncept for indretningen over hele verden. Men det er også sjovere. For det er vigtigt for Jonny Johansson at være begejstret i sit arbejde. Og det er han altid, når han begynder på en ny kollektion. Lige indtil den er færdig.

“Jeg er aldrig tilfreds. Jeg vil altid gøre det bedre. Selvom det ikke altid er det mest bekvemme for mig, så tror jeg, at det er det, der får mig til at ville fortsætte,” siger han.

Til gengæld går han ikke op i, hvad andre tænker. Han er også ligeglad med, om tøjet rammer tidens tendenser. Så længe det rammer det, der rører ham selv her og nu:

“Jeg går ikke så meget op i, hvad andre gør, eller hvad der er trendy lige nu. For mig er det irrelevant. Jeg tror, at det er ægtheden og det personlige perspektiv i det, vi gør, som er vores største styrke.”

Acne Studios’ danske forbindelse

I ti af mærkets mest afgørende år var danske Martin Gjesing direktør for Acne Studios’ aktiviteter i Danmark, Tyskland og Benelux. I dag er han medstifter af det kreative bureau Moon, og Jonny Johansson er stadigvæk hans ubestridte (mode)helt. HVAD KARAKTERISERER ÅNDEN HOS ACNE STUDIOS?

“Dengang gav alle sig 120 procent i alt, hvad vi gjorde – dem, der var kernen i firmaet, levede og åndede for projektet og ofrede næsten alt for, at det skulle lykkes. Jeg har ikke tal på, hvor mange ting jeg har misset, fordi jeg var udenlands med Acne. Nogle gange rammer man noget og bliver en del af noget større – det var vi et par håndfulde mennesker, som var heldige at opleve med Acne. Firmaet voksede sig større, og mange af os endte med at arbejde i mange forskellige afdelinger, hvilket var helt fantastisk. Jeg tror ikke, at netop denne ånd lever på samme måde i dag. Det er noget andet, når det først er blevet stort – i dag er der kun meget få, som har været der mere end de ti år, jeg var der. Årene 2002 til 2012 var noget helt specielt.”

Acne Paper

2005 Acne Paper grundlægges – et magasin, der for hver udgivelse angriber et nyt emne fra forskellige vinkler. Magasinet udkommer 15 gange.

© Acne Studios

HVORFOR ER ACNE STUDIOS NÅET TIL, HVOR DE ER I DAG?

“De har været enormt dygtige til at skabe en stærk forretning på noget, som mange anså for at være modeluner. Mens alle andre troede, at det handlede om trends og sæsonens it-items, har de fokuseret på at skabe et todelt univers: én side er en velsmurt kommerciel maskine – i dag i høj grad drevet af egen retail – og den anden er et benhårdt modespor, hvor man aldrig går på kompromis. Acne Studios er aldrig gået på kompromis, og det er en afgørende faktor for succesen. Vi så et hul i markedet, som vi udnyttede, og miksede noget kommercielt og noget kreativt i et omfang, som ingen havde gjort tidligere. Vi ville sælge jeans til butikker, som aldrig havde solgt jeans før, og læderjakker og blazere til andre, som kun havde solgt jeans og T-shirts.”

Acne Studios bestsellere

2009-2010 er (også) en god tid for Acne Studios. Det er i den periode, mærket lancerer bestsellerne støvlerne Pistol og aviatorjakken Velocite.

© Acne Studios

HVAD ER DET, JONNY JOHANSSON KAN?

“Man skulle ikke tro, at han er autodidakt designer, for han er en kreativ begavelse uden lige, som favner bredt – fra mode til interiør, kunst og kultur. Han har en utrolig selvtillid, som gør, at når han tror på noget, så kører han på 120 procent. Jeg har aldrig mødt nogen som ham, og jeg er stolt af at have arbejdet tæt sammen med ham i ti år. Jonny Johansson er min ubestridte helt og mit modeidol – forever.”

HVAD ER DET VILDESTE, DU HAR OPLEVET I ACNE-REGI?

“At være med til at opbygge noget stort set fra bunden er vildt. Da jeg begyndte, omsatte vi for 20 millioner, da jeg stoppede, omsatte vi for næsten en milliard. Jeg har lanceret Lanvin-Acne-samarbejde i denim-hotpants og cowboystøvler på Hotel de Crillon i Paris, solgt cross-dressing denim-kollektioner med Candy Magazine, løftet denim-kultur til luxury floors i diverse stormagasiner og ikke mindst fået folk til at tænke på noget andet end hudproblemer, når de hører ordet Acne.”

Acne Studios x Lanvin

2008 Acne Studios lancerer denim-samarbejdet The Blue Collection med Lanvin. På billedet ses Jonny Johansson sammen med Lanvins daværende kreative direktør Alber Elbaz.

© Acne Studios