Pernille Teisbæk: En influencers dagbog

Danmarks største stilikon har skrevet et ærligt essay, hvori hun afmystificerer den gådefulde influencerverden

© Oscar Meyer

Fra Bahnsen til Bruuns Bazaar, fra Magasin til Munthe og fra Saks Potts til Scoop Models. 5. oktober udkommer Dansk modeleksikon, det hidtil største opslagsværk om dansk mode, af Mads Nørgaard og Anne Christine Persson.

Ud over selve opslagsværket består leksikonet af over tredive forskellige tekstbidrag. I det nye Costume, der er på gaden nu, dykker vi ned i tre af teksterne i selskab med de to redaktører.

Her får du et lille uddrag En influencers dagbog af Pernille Teisbæk, influencer og kreativ direktør i bureauet Social Zoo, samt redaktørernes kommentarer.

Influencer til modeugen

“16.30: Jeg klæder om derhjemme til en smuk Ganni-wrap-dress inden Gannis show på Refshaleøen. På vej derud i bilen evaluerer jeg med mine kollegerne fra Social Zoo, og vi skåler for formiddagens præsentation med hvidvin i papkrus.

17.30: Efter showet løber jeg om backstage og lykønsker Gannis designer og min gode veninde Ditte Reffstrup. Næste show er Saks Potts, og på vej derud parkerer vi bilen for at lave et lynfotoshoot til Instagram som en del af aftalen med Mercedes, der har sponsoreret dagens bil og chauffør. I bilen poster jeg dagens andet outfitbillede på Instagram og vrider min hjerne for at finde på en sjov caption.

19.30: Efter et glædeligt gensyn med slut-90’erne hos Saks Potts går turen til dagens sidste location: en grillmiddag hjemme hos Gannis Ditte og Nicolaj Reffstrup på Østerbro. Middagen bliver dækket på Vogue.com af street style-fotografen Tommy Ton, som er en af de internationale gæster, mit team og jeg har samarbejdet med Ganni om at flyve til København i anledning af modeugen.”

Uddrag af redaktørernes kommentarer

Hvorfor har I bedt Pernille Teisbæk om at lave en dagbog fra modeugen?

Mads: “Fordi det giver et indblik i en verden, der kun synes at vokse sig større, men som for mange virker lidt gådefuld. For eksempel spurgte min mor mig forleden, hvad en blogger egentlig er. Målet med det her essay har været at afmystificere de spørgsmål, mange har til hele influencerverdenen.”

Anne: “Pernille Teisbæks dagbog siger meget om, hvordan modebranchen foregår i dag, hvor PR synes altafgørende. Branding har altid været en stor del af modeverdenen, men med influencerne er der opstået en anderledes og mere konstant form for PR.”

På hvilken måde er den anderledes?

Mads: “Den måde, Pernille Teisbæk helt eksplicit beskriver, hvordan Social Zoo har fået fløjet gæster til København i samarbejde med Ganni, er meget langt fra, hvordan tingene fungerede i gamle dage. Dengang blev der sikkert også lavet alle mulige aftaler, men så foregik det mere i skjul. Influencerverdenen har skabt en større gennemsigtighed, hvad angår sponsoraftaler, hvor det er blevet mere acceptabelt, at Mercedes Benz har betalt for at få omtale gennem Pernille Teisbæk.”

Du kan læse meget mere fra modeleksikonet i det nye Costume, hvor du blandt andet får et uddrag af Kronprinsesse Marys tale om kvinders vilkår i modebranchen.