Simone Drost: "Det er vigtigt at vise forskellige typer, som flere kan spejle sig i"

Alle har en historie, og den vil Simone Drost med sit castingbureau være med til at give flere en chance for at fortælle. Hun føler et ansvar for at skubbe til grænserne for, hvem der kan blive kampagnemodeller, ligesom hun kæmper for at udvide skønhedsidealerne og pensionere udtrykket ‘ikke kommerciel nok’.

SIMONE_0003
© Simone Drost

Hvornår begyndte du at caste?
“Jeg arbejdede tidligere som assistent i et produktionsselskab, hvor jeg lærte at caste. Det faldt mig naturligt, da jeg altid har været opmærksom på de mennesker, jeg så i gadebilledet. Det kommer nok fra mit kulturelle ophav fra Venezuela og Trinidad og Tobago, hvor jeg fra en ung alder blev vant til at se mange forskellige kulturer og mennesker. Derfor undrede jeg mig også over, at man konstant brugte den samme slags mennesker herhjemme.”

Så du ledte og leder efter typer, man ikke normalt ser?
“Ja, jeg begyndte med at streetcaste og caste igennem Instagram og kunne på den måde præsentere mine daværende chefer for helt nye typer. Jeg kigger især efter en cool personlighed. Selvfølgelig er jeg nogle gange nødt til at tænke over for eksempel højde, hvis jeg er blevet hyret til at finde en, der skal kunne passe en sample size til et modeshow, men jeg prøver at udfordre kunden ved også at tilføje kvinder, som er 155 centimeter høje eller med andre mål, end hvad kunden forventer. I Danmark er vi bagud i forhold til Paris, Berlin og New York, hvor man tør stille flere forskellige typer foran kameraet. Herhjemme venter vi på, at andre tager det første skridt.”

Hvorfor synes du, det er vigtigt at se forskellige mennesker?
“Der er så meget kulturel diversitet herhjemme, som ofte bliver overset – eller også finder man den ene person med et anderledes udtryk, som bliver brugt igen og igen. Når jeg stopper folk på gaden, bliver de tit overraskede. De er ikke vant til at se folk som dem selv få chancen for at være på forsiden af magasiner. Det er vigtigt at vise forskellige typer, som flere kan spejle sig i.”

Hvordan finder du dem?
“Jeg hader, hvis folk caster ud fra en tjekliste, hvor man skal tjekke en bestemt etnicitet eller kropstype af i stedet for at gøre det fra hjertet, uddanne sig selv og give nye ansigter med unikke historier en chance. Som casting director har du et stort ansvar for at skubbe til grænserne og åbne kundernes øjne for nye muligheder.”